بنر هدر

شخصیت های مطرح کشور درس خوانده در دانشگاه شهید بهشتی رشت (شاهپور)

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور سابق) قدیمی ترین مدرسه  رشت محسوب  می شود . این مدرسه در سال 1298 هجری شمسی در رشت تاسیس شد .

ابتدا در باغ سبزه میدان تحت عنوان مدرسه متوسطه ی  نمره یک کار خود را آغاز کرد و درآن دوران از وجود ارزشمند شخصیتهایی مانند:میرزا حسن خان رشدیه، میرزا عیسی خان سمیعی، میرزا عبدالمجید فرساد، عبدالله راعی و… بهره برد، در ادامه به زیرکوچه (خیابان شریعتی فعلی ) و  در نهایت حوالی میدان ناصریه (فرهنگ) در زمینی به وسعت 18 هزار متر مربع ، توسط آلمانی ها  ساخته شد.

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

 این بنای ماندگار از طرف میراث فرهنگی کشور  در تاریخ ۲۶/۹/۱۳۵۶  و   به شماره ۱۵۱۷ به ثبت رسیده است . نام این مدرسه   چندین بار دچار تغییر و تحولاتی شد  به طوریکه در جریان انقلاب اسلامی  وقتی آذر هوشنگ مدیریت دبیرستان را برعهده داشت آزادگان نام گرفت و در دوره مدیریت محمدباقر نوبخت به شهید بهشتی تغییر نام داد.

 در این دبیرستان چهره های سرشناس و مفاخر ایران زمین پرورش یافته اند که در ادامه به معرفی چهره های برتر آن میپردازیم.

محمّد معین

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

محمّد معین ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت به دنیا آمد . او در سال ۱۳۰۴ دوره شش ساله ابتدایی در دبستان اسلامی رشت را در مدت دو سال پایان رساند.

دوره اول متوسطه را در دبیرستان نمره ۱ رشت (که بعدها به نام دبیرستان شاهپور خوانده شد) به اتمام رساند و دوره دوم متوسطه را در رشته ادبی در دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند. در سال ۱۳۱۰ در دانشسرای عالی در رشته ادبیات و فلسفه علوم تربیتی به تحصیل پرداخت.

در سال ۱۳۱۳ با نوشتن پایان نامه ای به زبان فرانسه در مورد شاعر فرانسوی «لوکنت دولیل» در رشته ادبیات و فلسفه به اخذ مدرک کارشناسی نایل شد. وی  استاد زبان فارسی و پدید آورنده فرهنگ معین است . آرامگاه معین در آستانه اشرفیه  قرار دارد.

 دکتر محمود بهزاد

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

 دکتر محمود بهزاد ۲۲ اسفند ۱۲۹۲ در رشت دیده به جهان گشود . در سال ۱۳۲۴ با توجه به علاقهٔ زیادی که به بیوشیمی داشت، به موازات تدریس در دبیرستان البرز تهران در دانشکدهٔ داروسازی ثبت نام کرد و در سال ۱۳۲۸ با اخذ مدرک دکترای داروسازی، فعالیت خود را در تهیهٔ کتاب های درسی و کمک درسی متمرکز ساخت.

استاد به سه زبان فرانسه، انگلیسی و آلمانی آشنایی دارد. در سال ۱۳۳۹ با ترجمهٔ کتاب «سرگذشت زمین» تألیف جورج گاموف وی برنده جایزه سلطنتی شد. در سال ۱۳۶۰ به زادگاه خود بازگشت و همکاری خود را با انجمن داروسازان گیلان آغاز کرد و با بیش از ۶۰ سال تدریس در زمینه های مختلف زیست شناسی، فیزیولوژی و ژنتیک به عنوان «پدر زیست شناسی نوین ایران» معروف شد.

استاد دکتر بهزاد را  به عنوان  پرکارترین نویسنده در ایران می شناسند. تعداد تالیف ها و ترجمه های او به ۹۸ جلد کتاب می رسد که ۶۳ کتاب را به تنهایی و ۳۵ کتاب دیگر را به یاری همکاران دانشمند خود تألیف و ترجمه کرده است.

پروفسور فضل الله رضا زاده

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

فضل الله رضا زادهٔ ۱۲۹۳ خورشیدی در رشت است . وی تحصیلات ابتدایی را در رشت به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت.

وی رئیس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رئیس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی بوده است.

پروفسور مجید سمیعی

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

مجید سمیعی ۲۹ خرداد ۱۳۱۶ در شهر تهران زاده شد . خاندان سمیعی از اصیل ترین خانواده های رشتی هستند . وی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شاهپور رشت به پایان رسانیدو سپس  جهت تحصیل در رشته های زیست شناسی و پزشکی عازم آلمان گردید بعد از آن سمیعی دورهٔ تخصص جراحی مغز و اعصاب را زیر نظر پروفسور کورت شورمن شروع کرد و در سال ۱۳۴۹ به اخذ درجهٔ تخصص در این رشته نایل آمد.

پروفسور مجید سمیعی از نخستین جراحان مغز و اعصاب بود که دست به جراحی میکروسکوپی زد. سمیعی  به کسب جایزه های جهانی نیز نائل آمد که می توان به نشان خدمت درجه ۱ دولت آلمان، جایزهٔ علمی ایالت نیدرزاکسن آلمان، جایزه حلقه لایبنیتزو جایزه برترین جراح مغز دنیا ۲۰۱۴  اشاره کرد .

وی همچنین نخستین کلید طلایی رشت را در شهریور 1393 از شهرداری رشت دریافت کرد. از جمله  فعالیت های این جراح مغزو اعصاب  تاسیس آی ان آی در هانوفر آلمان ، ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی رشت ، شکل گیری بنیاد فرهنگ و علم گیلان و احداث مرکز تحقیقات سرطان شناسی رشت نام برد . او در حال حاضر ریاست بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده دارد که خود بنیان گذار آن بوده است.

محمدباقر نوبخت

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

محمدباقر نوبخت حقیقی در سال ۱۳۲۹ در خانواده ای مذهبی و سرشناس در شهرستان رشت دیده به جهان گشود.

نکته جالبی که درباره نوبخت وجود دارد این است که دوران متوسطه را در مدرسه شاهپور پشت سر گذرانده و در دهه سوم زندگیش  مدیریت مدرسه را  عهده دار شد و پس ازآن مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه و سپس چهار دوره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی در حال حاضر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سخنگوی دولت حسن روحانی و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است.

وقتی در کسوت معاون رئیس جمهور زنگ اولین مدرسه رشت را به بهانه آغاز سال تحصیلی به صدا در می آورد، گفت: شاید رئیس جمهور آینده ایران یکی از دانش آموزان این مدرسه باشد.

عنایت الله رضا

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

عنایت الله رضا در ۱۸ خرداد ۱۲۹۹ در رشت در خانواده ای روحانی که از دیرباز در گیلان صاحب نفوذ بودند متولد گردید.

وی برادر پروفسور فضل الله رضا است .  مرحوم عنایت الله رضا فلسفه دان، نویسنده و مترجم و محقق تاریخ و جغرافیای تاریخی ایرانی بود.

دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه را در رشت تمام کرد. در سال ۱۳۱۶ خورشیدی دیپلم متوسطه خود را در رشته ادبیات از دبیرستان دارالفنون اخذ کرد و سپس در همان سال در دانشکده افسری ثبت نام کرد و در سال ۱۳۱۸ به جرگه افسران ارتش ایران پیوست.

پس از پایان رساندن دانشکده افسری در نیروی هوایی ارتش پذیرفته شد ودر آنجا دوره خلبانی هواپیماهای جنگی را گذراند. وی از سال ۱۳۶۵ در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی به عنوان مدیر بخش جغرافیا و عضو شورای عالی علمی فعالیت می کرد.

هوشنگ ابتهاج سمیعی

شخصیت های مطرح کشور دانش آموخته ی مدرسه شهید بهشتی رشت (شاهپور) چه کسانی اند؟

این شاعر نامدار ایرانی که متخلص به «ه‍. ا. سایه » است ، ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت چشم به جهان گشود .

دوران تحصیلات خود را در رشت و تهران سپری کرد و بر اساس اطلاعات موجود یکی از محصلان  دبیرستان شاهپور بوده است . نخستین نغمه ها ، سراب ،  سیاه مشق ، شبگیر از جمله مجموعه های منتشر شده اوست .

خاطرات ابتهاج در گفتگو با میلاد عظیمی  در کتابی با عنوان پیر پرنیان اندیش به چاپ رسیده است .

دیگر دانش آموختگان مدرسه شاهپور   چهره های مطرح  گیلانی که  در سمت تلمذی ، دوران  متوسطه خود را در مدرسه شاهپور رشت گذرانده اند فراتر از تعداد انگشتان دست هستند ، محمد حسین شریعتمداری  که در حال حاضر معاون اجرایی دکتر حسن روحانی  و رئیس سازمان فضایی ایران است و دکتر پرویز رصدی از متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی دوران متوسطه خود را در این مدرسه به اتمام رسانده اند . گفتنی است استاد جعفر خمامی زاده  ،  معلم و پژوهشگر گیلانی نیز از دانش آموزان مدرسه شاهپور بوده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید