بنر هدر

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان چهار محال و بختیاری از جمله استان های کمتر شناخته شده کشور در روزگار تفلیس گردی و آنتالیا گردی است که باید بیشتر مورد توجه هموطنان و تورهای خارج از کشور قرار بگیرد.

ظرفیت های عالی طبیعی و فرهنگی استان، آن را جشنواره اقوام ایرانی کرده است و شما را به ضیافت نان ها و غذاها و سوغات خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و متنوع دعوت میکند.

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

اگر به این استان رفتید، غذاهی سنتی ، بومی و محلی شهرکرد را امتحان کنید. در بخش اول، شماری از غذاهای خوشمزه چهار محال و بختیاری ها را معرفی کردیم. در این گفتار به معرفی دیگر غذاهای معروف استان می پردازیم و از آش دوغ شروع میکنم که مثل آش دوغ اردبیلی ها، مشهور است.

کباب بختیاری

از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای چهار محال و بختیاری کباب بختیاری است که نه تنها در استان چهار محال و بختیاری بلکه در تمام شهرهای ایران شعبه ای دارد .

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

آش دوغ چهار محال و بختیاری

آش دوغ چهار محال را میتوان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستانها پیدا کرد. فرق زیادی با آش دوغ دیگر شهرها ندارد. اما مواد اولیه اش از پوشش گیاهی منحصر به فرد این استان چشم نواز و سرسبز است. گردشگران طبیعت در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت است همیشه این آش را تهیه میکنند و در کنار غذاهای لذیذ بختیاری نوش جان میکنند. آش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد.

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

چلو خورش به

از غذاهای مجلسی قوم بختیاری پلو خورش به می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد . این غذا منبع فیبرو سبوس مناسب برای پوکی استخوان ,خونساز است و دارای انواع ویتامین ها می باشد .

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

آو تفتاله

از غذاهای بومی در استان چهار محال و بختیاری است. مزه اصلی این آش خوشمزه بخاطر وجود قیسی و ترشی ناردون ترش است. این آش از آش های اصیل منطقه بختیاری به شمار می رود. مواد لازم عبارت است از: آب، برگه زرد آلو(قیسی)، روغن، پیاز و ترشی ناردون.

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

شوربای قیمه ریزه

خوراک شوربای قیمه ریزه یکی از غذاهای لذیذ استان چهار محال و بختیاری است که طرفداران زیادی دارد .

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

گردو پلو شهرکرد

گردو پلو از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهار محال و بختیاری بخصوص سامان پخت می شود .شهرستان سامان به علت دارا بودن تولیدات باغی بخصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است .

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

توله شهرکردی

از دیگر غذاهای چهار محالی ها میتوان به توله اشاره کرده. توله نوعی گیاه با برگهای نسبتا پهن است که در پاییز و زمستان در بیشتر مناطق خوزستان می روید. خوردن این اش خوشمزه بسیار توصیه میشود.

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

مواد لازم برای تهیه توله عبارت است از : برنج، نمک و روغن. طرز تهیه به این صورت است که پس از شستن و خرد کردن برگه های توله آن را در آب در حال جوش ریخته و نیم پز می کنند. برنج را به آن می افزایند. پس از آبکش کردن برنج، که با توله مخلوط شده است، آن را دم می کنند به آش توله نارنج یا لیمو خشک اضافه می کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید