بنر هدر

مدرسه تاریخی شاهپور گیلان با قدمت 100 ساله

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کشور ایران همواره از دیرباز مهد تمدن و علم بوده است. از گذشته تا به امروز دانشمندان و عالمان ایرانی بسیاری در جهان به شهرت رسیده اند.

مدارس و دانشگاه های قدیمی همچون جندی شاپور، از جمله یادگاران باستانی ایرانیان است که از اهمیت آنان به علم خبر می دهد.

دبیرستان شهیدبهشتی رشت که در گذشته شاهپور نامیده می‌شد مربوط به دوره قاجاریان است در شهر رشت، میدان فرهنگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ عمارت این مدرسه مربوط به دوره پهلوی است و با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۷ ب نام دبیرستان شاهپور به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه تاریخی شاهپور گیلان با قدمت 100 ساله

در شهریور ۱۳۹۵ از سوی سازمان میراث فرهنگی، لوحی برای یادبود افتخارات علمی این مدرسه در سر درب ورودی مدرسه نصب گردید. مدیر حال حاضر این مجموعه بزرگ آموزشی، اسماعیل پروانه می‌باشد.

دانش آموزان نخبه از سراسر رشت در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند. در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸ جشن ۱۰۰ سالگی دبیرستان شاهپور با حضور فارغ التحصیلان و معلمان سالهای مختلف برگزار شد.

گیلان، مهد میرزا کوچک خان جنگلی

مدرسه تاریخی شاهپور گیلان با قدمت 100 سالهگیلان یکی از استان های شمالی ایران است که دارای مناظر طبیعی و چشم نوازی می باشد. همچنین با شنیدن نام این استان صدای آزادی میرزا کوچک خان جنگلی را به وضوح می شنویم. دین و مذهب اکثریت مردم گیلان شیعه است، ولی در این میان تالش ها دارای مذهب سنی شافعی هستند.
مردم این استان معمولا از راه دامداری، صید ماهی، کشاورزی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم زندگی خود را می گذرانند‌. همچنین در لاهیجان و بندر کیاشهر و بندرانزلی و رودسر کشت برنج و چای، کشت زیتون در رودبار، صید ماهی در بندر آستارا انجام می شود. محصولات کشاورزی این استان شامل، گندم و جو، بادام زمینی، توتون و فندق است.
تاریخچه مدرسه شاهپور رشت

مدرسه تاریخی شاهپور گیلان با قدمت 100 سالهدبیرستان شاهپور اولین مدرسه ای است که در شهر رشت بنا شد. این دبیرستان را با نام مدرسه شهید بهشتی نیز می شناسند‌. این مدرسه جزو ۴۸ مدرسه تاریخی کشور است که از زمان تاسیس آن تا به امروز دارای اسم های مختلفی بوده است، ولی اغلب مردم آن را با نام های مدرسه شاهپور و مدرسه شهید بهشتی می شناسند‌.

اولین بار این مدرسه در سال ۱۲۹۸ ه.ش توسط حاکم گیلان در سبزه میدان شروع به کار کرد.
بعد از چند سال این مدرسه به کوچه نزدیک خیابان شریعتی انتقال پیدا کرد. این مکان برای مدرسه بسیار کوچک بود و همچنین نمی توانستند آن را گسترش دهند، زیرا ساختمان استیجاری بود. در نهایت زمینی نزدیک به این ساختمان به مساحت ۱۷ هزار متر مربع خریداری گشت و ساختمان نهایی مدرسه ساخته شد.

مدرسه تاریخی شاهپور گیلان با قدمت 100 ساله

همچنین از دانش آموزانی که در این مدرسه تحصیل کرده اند می تواند به دکتر محمد معین یکی از پژوهشگران گیلان و همچنین پدید آورنده فرهنگ معین، پروفسور فضل الله رضا، چهره ای سرشناس جهانی در حوزه مهندسی برق، پروفسور عنایت الله رضا، نویسنده و مترجم گیلانی، پروفسور محمود بهزاد، پدر زیست شناسی مدرن ایران، استاد هوشنگ ابتهاج، شاعر ایرانی و پروفسور مجید سمیعی پزشک و جراح مغز سرشناس جهان اشاره کرد.

معماری دبیرستان شاهپور رشت

مدرسه تاریخی شاهپور گیلان با قدمت 100 ساله

مدرسه شاهپور را آلمانی‌ها ساخته‌اند و اگر از بالا به آن نگاه کنید، درست شبیه‌به شکل یک عقاب است. نمای این ساختمان به‌صورت سیمان‌بُری است. سازنده‌ این عمارت، مهندس شولتس آلمانی، برای این مدرسه زمین‌های بازی متعدد و فضاهای سبز زیادی تدارک دیده و روی طراحی آن بسیار وقت گذاشته بود.

نمای ساختمان از روبه‌رو شبیه ‌T انگلیسی و بسیار خوش‌منظر است. در قسمت فوقانی بنا، بیت معروف «توانا بود هرکه دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود» به‌زیبایی با گچ‌بری جای گرفته و در زیر آن نیز ساعتی نصب شده است.

زیر ساعت و بالای سردرِ ورودی، تنه فروهر با سیمان برجسته خودنمایی می‌کند. روی بال‌های فروهر واژه‌های «دانایی» و «توانایی» و در میانه آن کلمه «رشد» حک شده است.

در دو سوی قسمت فوقانی، دو ستون‌ کوتاه مزین به گل‌های گچ‌بری‌شده به زیبایی بنا افزوده‌اند. این بنا با پنجره‌های بسیاری که دارد، چشم‌انداز اصیلی را فراهم کرده است.

آدرس دبیرستان تاریخی شاهپور رشت
بهترین راه برای دسترسی به این مدرسه آن است که ابتدا به میدان توشیبا رفته و سپس به میدان فرهنگ بروید. از آنجا باید وارد خیابان آزادگان شوید‌. بعد از یک پیاده روی ۲۰۰ متری می توانید مدرسه شاهپور رشت را در سمت چپ خود مشاهده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید