بنر هدر

موزه شکلات مالزی تفریح دلنشین برای شکلات دوستها

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در این دنیای پهناور که مملو از دیدنی های بی شمار است، گردشگران با انتخاب های زیادی روبرو هستند. هر چند هدف از یک سفر می تواند بازدید از آثار تاریخی، طبیعت، آشنایی با آداب و رسوم و یا رسیدن به آرامش باشد، اما موزه ها به عنوان شاخص ترین جاذبه ی گردشگری همیشه مورد توجه هستند و با تنوع بسیار زیادی که دارند، گردشگران را بیش از پیش مجذوب خود می کنند. امروزه موزه ها با به نمایش گذاشتن آیتم مختلف؛ نه تنها ما را با مهم ترین عناصر تاثیر گذار در زندگی و تاریخ بشری آشنا می کنند، بلکه مانند پلی گذشته و حال را به هم پیوند زده و مراحل تغییر و رشد این عناصر را نیز برای ما به تصویر می کشند.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

تمام این موزه ها از موزه ی صنعت و تاریخ و هنر و جنگ گرفته تا موزه شکلات، بازگو کننده ی تلاش ها و خلاقیت های انسان ها در دوره های مختلف هستند، به همین دلیل آشنا شدن با آن ها برای بیشتر گردشگران در اولویت قرار دارد. با ما همراه باشید تا با یکی از این موزه ها که در کشور مالزی قرار دارد آشنا شویم، شاید آشنا شدن با این موزه راز محبوبیت شکلات را برای ما آشکار کند.

مالزی یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی است. این کشور گرمسیری و بارانی با جاذبه های طبیعی و مدرن شهری یکی از مقاصد گردشگری به شمار می رود. اما با افتتاح موزه ای به نام موزه ی شکلات Chocolate Muesum در کوتا دامنسارای مالزی این موزه نیز به فهرست جاذبه های گردشگری مالزی افزوده شده است.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

این موزه جدیدترین موزه ی شکلات آسیا و اولین موزه ی شکلات در جنوب شرق آسیاست. این موزه علاوه بر این که به معرفی محصولات شکلاتی مالزی می پردازد، تلاش می کند تا دانش مردم را در زمینه ی شکلات بالاتر ببرد. چنانچه در بخش شناخت تاریخچه ی شکلات اطلاعاتی در مورد خاستگاه کاکائو، نخستین کاشفان و سازندگان شکلات، نقش شکلات در سلامتی و جایگاه آن در صنعت در اختیار بینندگان قرار می دهند.با دیدن این موزه علاقه شما به شکلات بسیار زیاد شده و میل خوردن شکلات در شما را بالا میبرد.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

همچنین گروه DR گروه سازنده این موزه در نظر دارد تا یک آکادمی شکلات به منظور تشویق هر چه بیشتر دانش آموزان در راستای ایجاد تغییر در این صنعت ایجاد کند. همچنین این شرکت برای جذب بیشتر علاقمندان به این صنعت کارگاه های ساخت شکلات و مسابقاتی در این زمینه برای علاقمندان برگزار می کند. در حال حاضر بیش از 15 موزه شکلات مطرح در جهان وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به موزه های کلن در آلمان، سنت استفان در کانادا و بارسلونا در اسپانیا اشاره کرد که هر کدام ازین موزه ها مملو از انواع شکلات های خوشمزه است که دل هر بازدید کننده ای را آب میکند.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

در حال حاضر مالزی به عنوان یکی از تولیدکنندگان کاکائو قصد دارد تا خود را با عنوان سلطان شکلات آسیا به مردم جهان معرفی کند. بنابراین با بازگشایی این موزه به بهترین وجه به تبلیغ و معرفی شکلات می پردازد. موزه ی شکلات را می توان یک مکان بی نظیر برای گردشگران شکلات دوست به شمار آورد. موزه ی شکلات دارای بخش های مختلفی است که در هر یک از آن ها اطلاعات مفیدی به علاقمندان ارائه می شود.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

1.سفر شکلات
در بخش سفر شکلات Journey of Chocolates تاریخچه و سیر تحولات کاکائو در طول زمان برای بازدید کنندگان شرح داده می شود. در این بخش قبیله ی اولمک Olmec مکزیک به عنوان نخستین کسانی که فواید و طرز استفاده از کاکائو را کشف کردند معرفی می شوند. کاکائو بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و حداقل 3 هزار سال در این منطقه کشت شده است. در گذشته شکلات در آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس محسوب می شد و مردم آزتک معتقد بودند که دانه های کاکائو هدیه ی خدای خرد هستند.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

همچنین بذر کاکائو برای آن ها بسیار ارزشمند بود به طوری که از دانه های کاکائو به عنوان پول استفاده می کردند. در زمان قدیم شکلات بیشتر در نوشیدنی‌های شکلاتی کاربرد داشته‌ است، آزتک‌ها Aztec و مایاها Maya برای اولین بار نوشیدنی شکلاتی را با کف روی آن درست کردند که این کف از طریق ریختن مایع با اختلاف ارتفاع از یک کاسه به کاسه‌ی دیگر ایجاد می شد، در سال 1529 نوشیدنی شکلات توسط هرناندو کورتس Hernán Cortés فاتح امپراطوری آزتک از آمریکا به اسپانیا آورده و در آن جاعرضه شد. در سال 1657 اولین خانه شکلات در لندن افتتاح شد و تا قرن هفدهم شکلات در اروپا ماده ی گران قیمتی محسوب می شد که تنها ثروتمندان از آن استفاده می کردند.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

2. پدر شکلات
در این بخش Father of Chocolate به معرفی بهترین برندهای شکلات پرداخته و اطلاعاتی درباره ی اولین تاسیس کنندگان آن ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد. برندهای معروفی مانند سوشارد Suchard ، لینت Lindt ، توبلرن Toblerone و نستله Nestlé در این بخش معرفی می شوند.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

3. فواید شکلات برای سلامتی
در این بخش فواید و خواص شکلات روی یک تابلوی LED نمایش داده می شود. فوایدی که اولین کاشفان کاکائو به آن ها پی برده بودند. برای قوم آزتک شکلات، مایع تلخی بود که یک نوشیدنی نیرو بخش به شمار می رفت، این نوشیدنی تلخ با ادویه ها یا پوره ی ذرت مخلوط و استفاده می شد. همچنین آزتك ها كاكائو را با استخوانهايي كه از خاک در می آورند، مخلوط کرده و برای درمان اسهال می نوشيدند.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

آشپزخانه شکلات
Chocolate Kitchen جایی است که ماشین های شکلات سازی قدیمی را در آن جا می توانید ببینید و با فرایند تهیه ی تولید شکلات و سیر تحولات آن آشنا شوید. در بخش شکلات آشپزخانه ساخت شکلات های هنرمندانه را مشاهده کرده و با استفاده از تجهیزات آن و پرینتر می توانید تصویر دلخواه خود را روی شکلات چاپ کنید. به شکلات های ساخته شده در این بخش تازه های موزه می گویند، این شکلات ها برای فروش به بخش گالری شکلات منتقل می شوند.

موزه شکلات مالزی/ بازدیدی خفن برای همه ی شکلات دوستها

گالری شکلات
در گالری شکلاتChocolate Galleria می توان شکلات های خوش طعم و وسوسه کننده ای را با قیمت مناسب خریداری کرد. بیش از صد برند شناخته شده ی شکلات در دنیا وجود دارند که آن ها را می توان در گالری شکلات پیدا کرد. شکلات ها در این گالری با قیمت مناسب عرضه می شوند. در کنار این موزه یک کارخانه ی شکلات واقعی که متعلق به هلدینگ آرDR Group Holdings Sdn Bhd است، قرار دارد که شکلات هایی با برند دانسونDanson و فیدانی Fidaniتولید می کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید