بنر هدر

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مسیر های پیاده روی زیارتی کومانو کودو (Kumano Kodo) یکی از دور ترین و با ارزش ترین مسیر های زیارتی ژاپن می باشد که در میان شبه جزیره کوهستانی “کی” ( mountainous Kii Peninsula ) تا جنوب اوزاکا امتداد دارد. در گذشته این مکان برای امپراتوران و سامورایی ها نیز مقدس بوده است. امروزه جاده ی قدیمی کومانو برای همه زائران و همچنین بازدید گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

جاده قدیم زیارتی به میراث جهانی تبدیل شده است. 

حتی در دوران های قدیم که مردم ژاپن با ادیان آشنایی نداشتند، این محله را محیط عرفانی و مقدس می شمردند و مردم محلی مناظر اسرارآمیز موجود در شبه جزیره کوهستانی “کی” را پرستش می کردند. درختان بزرگ و سر به فلک کشیده ، بلند ترین آبشار کشور و حتی خود کوهستان های اطراف را کامی (kami ) و آفریدگار محسوب می کردند و پیاده روی در میان این مناظر و کوهستان ها عمل مقدسی به شمار می رفت.

امپراتور ها و سامورایی ها خاطرات خود را از این مکان های زیارتی با جزئیات نوشته و نگه می داشتند؛ فوجیوارا –نو– مونتانا ، Fujiwara-no-Munetada ( 1062-1141) از اولین پادشاهان ژاپنی و اشراف زاده ای بوده که در سال 1109 از این زیارتگاه بازدید کرده است.

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

با گذشت زمان و پذیرش مذهب بودایی توسط مردم ژاپن ، معابد و زیارتگاه های شینتو در این مکان ها ساخته شد و تندیس های بودایی برای پرستش مردم عادی در این مسیر ها قرار داده شد.

مسیر کومانو کودو ( Kumano Kodō ) و مکان های مقدس اطراف آن در سال 2004 در فهرست میراث ملی یونسکو ثبت شدند. علاوه بر مسیر کومانو کودو ، مسیر های زیارتی سانتیاگو د کامپوستلا ( Santiago de Compostela ) در اسپانیا و فرانسه ، از مهم ترین مسیر های زیارتی جهان می باشند که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده اند.

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

بازدید از یک معبد زیارتی در این مجموعه بزرگ را انتخاب کنید.

کومانو کودو فقط یک مسیر نیست بلکه در دل طبیعت به چندین اماکن مقدس راه دارد و شبکه ارتباطی بین کوهستان های جنگلی است، شروع منطقه کومانو کودو و حتی پایان آن مرزبندی رسمی ندارد. گردشگران می توانند چند ساعت و یا چندین روز را برای پیاده روی انتخاب کنند، و از مهم ترین مکان های ژاپن مانند معابد، جنگل ها، آبشار ها دیدن کنند و در طبیعت به آرامش برسند.

اکثر زائران به سوی زیارتگاه ‌های مقدس باستانی به نام کومانو سانزان (Kumano Sanzan ) – سه زیارتگاه بزرگ کومونا – حرکت می کنند. این سه حرم بنیاد و اساس مسیر ناکاهاچی معروف به مسیر امپراتوری، را شکل می دهند اطراف این سه زیارتگاه بزرگ همیشه شلوغ و پر از گردشگران و زائران می باشد. در سمت غرب تاکیجیرو اوجی ( Takijiri-ōji ) و در 38.5 کیلومتری شرق، ناحیه هنگو قرار دارد و این مسیر اصلی در امتداد شبه جزیره واقع شده است.

مسیر حرکت به سوی دو حرم دیگر متفاوت است مسیر یک حرم در سمت جنوب شرق از میان کوهستان به سوی آبشار ناچی نو تاکی ( Nachi-no-taki ) می باشد و مسیر حرم دیگر رو به شرق در امتداد رودخانه کومانو گاوا (Kumano-gawa ) به سوی شهر شینگو ( Shingū ) است. برنامه های مختلف پیاده روی در مسیر ناکاهاچی وجود دارد. برخی از زائران برای تقویت ایمان ترجیح می دهند سراسر این مسیر را پیاده حرکت کنند. در صورت خستگی و محدودیت زمان، خجالت نکشید می توانید از اتوبوس های بین مسیر استفاده کنید.

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

پیاده روی در مسیر ناکاهاچی
در ساحل غربی شبه جزیره کوهستانی “کی”، شهر تانابه راه ورودی به سوی کومانو می باشد که نمایی اجمالی از یک دنیای مدرن را به راه نوردان نشان می دهد. برای رفع خستگی از غذا ها و نوشیدنی های معروف ژاپنی، مانند ساشی ‌می، یاکی‌ توری ( مرغ کباب شده روی زغال ) ، ساکه یک نوشیدنی مشهور ژاپنی و اومشو محلی ( نوشیدنی الکلی با طعم زردآلو ) را میل کنید.

مسیر از زیارتگاه شینتو در تاکیجیرو اوجی ( Takijiri-ōji ) شروع می شود و 40 دقیقه با اتوبوس از تانابه فاصله دارد. در طول قرن ها زائران قبل از شروع زیارت و پیاده روی به سوی زیارتگاه ها در آب رودخانه های شفا بخش مسیر، غسل می کنند. قبل از رسیدن به روستای تاکاهارا که به روستایی در غبار نیز شهرت دارد، مسافران 4 کیلومتر مسیر را با صعود در تپه های شیب دار پیاده روی کرده و در میان درختان و تکه سنگ های بزرگ گردش می کنند. این روستا مکان مناسبی برای استراحت شبانه می باشد.

گردشگران تقریبا 13 کیلومتر در ارتفاع 830 متری، می بایستی پیاده روی کنند تا به شهر بعدی Tsugizakura و به بیشه معروف کاج های باستانی برسند، قطر تاج برخی از این درختان به 9 متر نیز می رسد که در محوطه گسترده شده اند. بسیاری از بازدید کنندگان ترجیح می دهند که 25 دقیقه از تاکاهارا پیاده روی کنند و سپس باقی مسیر را با اتوبوس طی کنند که در این صورت از ایستگاه اتوبوس تا شهر Tsugizakura ، 25 دقیقه دیگر نیز پیاده روی لازم است.

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

افراد تندرست و سالم 21.5 کیلومتر بعدی را در طول 8 ساعت می توانند پیاده روی کنند و از روستا های متروکه، مسیر های جنگلی و مناطق باشکوه و با انرژی عرفانی به سوی اولین زیارتگاه بزرگ کومانو هونگو تایشا ( Kumano Hongū Taisha) گذر کنند. در حوالی این حرم مرکز مدرن میراث کومانو هونگو (Kumano Hongū Heritage Centre ) قرار دارد که توضیحاتی درباره این موزه و درباره مسیر و مکانهای میراث جهانی در حوالی را به زبان انگلیسی می توانید مطالعه کنید. در این معبد به سوی طاق چوبی عظیم که به نام توری معروف است، حرکت کنید. این گیت ورودی زیارتگاه تقریبا 40 متر ارتفاع دارد.

نیمه راه در مسافت 27.5 کیلومتری که تقریبا یک روز و نیم آن را طی می کنید، سخت ترین بخش این پیاده روی به شمار می رود. راه نوردان به شیبی تند برخورد می کنند ، تقریبا 5 کیلومتر شیب بسیار تند در ارتفاع 800 متری را طی می کنند. طبق گفته ی یک شاعر و کوه نورد قرن 13، “توصیف سختی های عبور از این مسیر دشوار است.”

پس از این مسیر طاقت فرسا منظره ای زیبا از آبشار ناچی نو تاکی (Nachi No Taki)، بلند ترین آبشار با 133 متر در انتظار راه نوردان است. این همان تصویری است که در پس زمینه معبد بودایی پاگودا به چشم می خورد. این آبشار آفریدگار تصور می شد که در مجاورت دومین زیارتگاه بزرگ کومانو ناچی تایشا ( Kumano Nachi Taisha ) واقع شده است.

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی
برای زیارت از سومین زیارتگاه بزرگ کومانو هایاتاما تایشا ( Kumano Hayatama Taisha ) ، زائران و گردشگران از مسیر هنگو به سوی رودخانه کومانو گاوا (Kumano-gawa ) که به اقیانوس آرام وصل می شود در شهر شینگو، حرکت می کنند. امروزه بیشتر گردشگران با قایق های سنتی و قایق های موتوری در این حوالی سفر می کنند. در زیارتگاه بهتر است لحظاتی را به تماشای عظمت درختان کاج با قدمت 800 ساله اختصاص دهید، این درختان در کشور ژاپن مقدس به شمار می روند.

از چشمه های آبگرم و کویا سان ( Kōya-san) یا کوه کویا بازدید کنید.برای کشف و بازدید از این منطقه به زمان بیشتری نیاز دارید، بهتر است که برنامه سفر چند روزه ترتیب دهید. از ناحیه هنگو می توانید سوار اتوبوس شوید یا حدود 3.5 کیلومتر را با پای پیاده به سوی روستا های چشمه آبگرم طی کنید.

این چشمه ها قرن ها است که پاها و روح مسافران را آرامش می بخشند. در صورتی که تنها برای تماشای یکی از این جاذبه ها زمان کافی دارید، می توانید یکی از بهترین گزینه ها ، چشمه زیبای یونومین اونسن ( Yunomine Onsen) را انتخاب کنید. گفتنی است که آب این چشمه تا مرکز روستا جریان دارد.

مسافرخانه های کوچک ژاپنی ، حمام های زیبا و با صفایی را در کنار حمام های عمومی ایجاد کرده اند. چشمه واتراسه اونسن جایگاه مجموعه بزرگی از حمام ها در فضای باز و بسته است که در اطراف با مسافرخانه ها احاطه شده است. جالب ترین بخش این مجموعه کاوا یو انسن ( Kawa-yu Onsen می باشد که در آن حباب های آب گرم از زیر زمین به سطح رودخانه بجوش می آید. ساحل کاوایو یکی از استراحتگاه های ژاپن می باشد که در آن می بایستی از لباس شنا استفاده کنید.

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

در شمال کومانو کودو ، بر فراز کوهستان کویا سان، یک مجموعه ای از معابد عرفانی قرار دارد، که مرکز مهمی در مکتب شینگون بودایی به شمار می رود و همچنین این مکان نیز در لیست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. زائران با ایمان می توانند 70 کیلومتر این مسیر را طی کنند، و برای گردشگران چندین سرویس اتوبوس وجود دارد. می توانید با برنامه سفر جداگانه از اوساکا با قطار به این ناحیه کویا سان حرکت کنید. 

سفر کوتاه روزانه به کومانو

اگر برنامه سفر روزانه ترتیب داده اید بهتر است که به سوی زیارتگاه های ناچی نا تاکی و ناچی تایشا حرکت کنید. این سفر از اوساکا تقریبا 3.5 ساعت فاصله دارد، و تا رسیدن به محوطه زیارتگاه 25 دقیقه را با اتوبوس طی خواهید کرد. با صرف اندکی وقت بیشتر به ایستگاه کی کاتسوورا باز گردید و سوار قطار شده به سوی شینگو و زیارتگاه کومانو هایاتاما تایشا سفر کنید.

اقامتگاه های مناسب

بهترین و عالی ترین مسکن برای مسافران در شهر تانابه در غرب و شهر شینگو در شرق مسیر ناکاهاچی واقع شده است، و در سراسر مسیر مهمان خانه های کوچک و مسافر خانه های زیادی وجود دارد. در بیشتر این اقامتگاه های جدید نیز تجربه زندگی ژاپنی به چشم می خورد، اکثر این اقامتگاه ها با تشک های ژاپنی در روی حصیر های تاتامی به سبک سنتی بوده و حمام ها عمومی می باشند. در هنگو اقامتگاه بلو اسکای قرار دارد که نسبتا مدرن می باشد. در شهر تانابه، مسافرخانه میوشیوا در بین گردشگران محبوب ترین است، و در شینگو هتل نیو پالاس با معماری و طراحی مدرن غربی در خدمت مسافران است. اقامت در روستا های چشمه آبگرم اطراف هنگو و لذت آرامش در هوای آن ارزش دارد. 

کومانو کودو ژاپن مکانی دنج برای پیاده روی

برای سفر برنامه ریزی کنید و فرصت را از دست ندهید.
مرکز توریستی شهر تانابه کومانو بدون شک یکی از بهترین مقصد های گردشگری در کشور ژاپن می باشد. نقشه راهنمای این منطقه با جزئیات کامل رستوران ها و منو های غذا بصورت آنلاین موجود می باشد و به زبان انگلیسی نیز منتشر شده است، سرویس رزرواسیون اتاق هتل و غذا بصورت چند زبانه ارائه می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید