8 جاذبه توریستی برتر اردن

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

اردن رویای سفر به خاورمیانه است. این مقصد امن و آرام است، مسافران را به شگفتی های جهانی نزدیک و از آنها در سطح جهانی استقبال می کند. هنگامی که به آسانی به این کشور فرهنگی سفر کنید، احساس راحتی در آنجا خواهید داشت. میراث های جهانی یونسکو در اردن بسیار زیاد هستند.

از نقاشی های دیواری در قلعه بیابانی 1300 ساله قصیر عمرا لذت ببرید. از تپه های شنی سرخ بالا بروید و در میان مناظر سایه ای و ماسه سنگی وادی رم توقف کنید. و در برنامه سفر خود حداقل دو روز را برای کاوش در جواهر جاذبه های اردن، پترا، بگذرانید. جاذبه های شهر باستانی نبطیه شما را متحیر خواهند کرد و علاقمند به بازدید بیشتر خواهید شد.

اما اردن فقط ریشه در گذشته ندارد. پایتخت کوهستانی آن، امان، مملو از رستوران ها و کافه های شلوغ، مرکز خریدهای متنوع و گالری های هنری چشمگیر می باشد.

بعد از آن دریای مرده وجود دارد که شما می توانید بعد از یک روز گشت وگذار استراحت کنید و به تفرجگاه های ساحلی مجلل و مورد نیاز خود بروید. برای تعطیلات به خاورمیانه برنامه ریزی کنید و به کمک فهرست ما از بهترین جاذبه های گردشگری اردن، از مکان های برتر بازدید کنید.

  1. شهر پترا

8 جاذبه توریستی برتر اردن

آماده باشید تا در پترا شگفت زده شوید. این جاذبه یکی از هفت شگفتی جدید دنیا می باشد و از 200 سال گذشته، یعنی از زمان کشف مجدد شهر گمشده توسط کاوشگر سوئیسی ژان لوئیس بورکارت باعث شگفتی بازدیدکنندگان شده است. شما برای بازدید از تمام جاذبه های پترا که شامل بیش از 800 مکان ثبت شده می باشند، به حداقل دو روز زمان نیاز دارید. اما اگر زمان بیشتری دارید، در اینجا بمانید.

گردش در چنین شهر باستانی حفاظت شده ای تجربه ای بی نظیز است. پترا هیچ زمانی را برای تحت تاثیر قرار دادن گردشگران از دست نمی دهد. بلافاصله بعد از ورود به این شهر، ساختمان های اسرارآمیز جین،  بناهای سنگی که دلیل ساخت آنها ناشناخته مانده و به دنبال آن مقبره اوبلیسک را خواهید دید.

اینها فقط نمونه ای از جاذبه های بی نظیر در این شهر هستند. از اینجا می توانید از مسیر سیک، مسیر دره ای و مارپیچی معروف که دو طرف آن دیوارهای بلند قرار دارند، عبور کنید.

در کنار دیوارها گردش کنید تا بقایای کانال های تاریخی که آب پترا را تامین می کردند و همچنین، طاقچه های حکاکی های مقدس معروف به باتیل را ببینید. این آثار نشانه این است که شاید در یک مقطع زمانی پترا شهری مقدس محسوب می شد. همچنین از از مجسمه شترها که توسط دو تاجر هدایت می شوند، بازدید کنید.

در نهایت به گنجینه غیرقابل توصیف ( که به عنوان الخزنه نیز شناخته می شود) خواهید رسید. نمای هلنیستی یکی از جذاب ترین مکان ها برای بازدید در اردن است و تقریبا در تمام کتاب های راهنمای سفر و رسانه های اجتماعی مربوط به پترا، تصویر آن به نمایش گذاشته شده است.

افسانه ای درباره این بنای سنگی حک شده وجود دارد که طبق آن این بنا به عنوان استراحتگاه نهایی پادشاه نبطی، آرتاس چهارم ساخته شده و در زمان پیامبری موسی مخفیگاه گنج فرعون مصر بود. بعد از بازدید از سیک و گنجینه، ماجراجویی مورد نظر خود در پترا را انتخاب کنید.

در خیابان نماها از ده ها مقبره و خانه بازدید کنید، برای چشم اندازهای عالی در محل برجسته ایثار از پله های شیب دار بالا بروید، به تئاتر بروید و در خیابان زیبای کلوناد قدم بزنید. اگر خسته نشدید، از حدود 850 پله سنگی عبور کنید تا به عمارت افسانه ای برسید.

این بنای چشمگیر که در میان تپه ها قرار گرفته ارزش بازدید را دارد. اگر فکر می کنید که پترا در روز بی نظیر بود، منتظر بمانید تا در شب از آن بازدید کنید. بلیط های نمایش شبانه پترا را رزرو کنید تا از سیک و گنجینه (خزانه داری) که با بیش از 1500 شمع روشن شده اند، بازدید کنید.

  1. دریای مرده

8 جاذبه توریستی برتر اردن

شنا در دریای مرده اصلی ترین کاری است که در اردن باید انجام دهید. پائین ترین نقطه در زمین است و به راحتی از طریق جاده قابل دسترسی می باشد، و در ارتفاع 418 متر پائین تر از سطح دریا قرار گرفته است.

سایه آبزیان در آب این دریا می درخشد و منظره ای چشمگیر در کنار طاق های سنگی نمکی و کوه های قرمز رنگ به وجود می آورد. با یک ساعت رانندگی از امان می توانید به جاذبه های دریای مرده برسید. دریای مرده به خاطر املاح معدنی غنی شناخته شده است.

طرفداران سلامت براین باورند که این آب خاصیت درمانی برای پوست دارد. در ابتدای دریا برای شنا نمانید، دریای مرده آنقدر متراکم و برجسته است که تنها کاری که می توان در آن انجام داد، شناور بودن روی سطح آب است.

از دو نقطه ورودی از جمله ساحل امان می توانید به دریای مرده دسترسی پیدا کنید. با این حال، بهتر است در یکی از اقامتگاه های آبگرم در ساحل شمال شرقی دریای مرده اقامت کنید. این اقامتگاه ها به طور معمول دارای مکان های خصوصی برای شنا هستند که با گل های دریای مرده کامل شده اند.

یک حمام در این گل های قرمز و قهوه ای، باعث می شود تا پوست شما نرم تر شود. نکته مهم: مراقب باشید که آب دریای مرده در هیچ شرایطی وارد چشمانتان نشود. شوری شدید آب (10 برابر شورتر از اقیانوس) از آنچه که تصور می کنید بدتر است.

  1. وادی رم

8 جاذبه توریستی برتر اردن

به منطقه جنوبی اردن بروید تا با یکی از دیدنی ترین مناظر در سراسر جهان روبرو شوید: وادی رم. این دره ماسه سنگی گرانیتی با نام دره ماه نیز شناخته می شود و با دارا بودن صخره های برجسته، تپه های عظیم، طاق های مدور و غارها تجربه ای دیگر را به وجود می آورد. این بنا محل فیلمبرداری بیشتر قسمت های مجموعه لارنس عربستان در سال 1962 بود و در سال 2011 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

علاقمندان ماجراجویی از اینجا لذت خواهند برد: زالبیا بدوین، یک گروه فرهنگی اند که در این منطقه زندگی می کنند و وادی رم را به زمین طبیعی تبدیل کرده اند. می توانید در اینجا سوار شترها یا اسب های عرب شوید، از کوه های ماسه سنگی و صخره ها بالا بروید، در دره ها پیاده روی کنید و در تورهای ATV شن و ماسه ای شرکت کنید.

از راهنمای تورتان بخواهید شما را به دره خازالی ببرد، جایی که می توانید پتروگلیف و آنتروپ های دست ساز با قدمت قرن هشتم قبل از میلاد را ببینید.

حتما شب را در یکی از اقامتگاه های بی نظیر “گلپینگ” (کمپ مجلل) در وادی رم بگذرانید. این پارک هیچ آلودگی ندارد و فرصت های بی نظیر و باورنکردنی را ارائه می دهد. بنابراین جای تعجب نیست که بازدید از وادی رم یکی از مهم ترین کارها در اردن است.

  1. خرابه های جراش

8 جاذبه توریستی برتر اردن

هیچ چیز به اندازه بازدید از خرابه های جراش نمی تواند باعث احساس سفر در زمان شود. اینجا یکی از بهترین شهرهای باستانی و حفاظت شده رومی است و دارای مکان های چشمگیر برای بازدید می باشد، از جمله: خیابان های ستون دار، معابد و یک ورزشگاه عظیم ورزشی که زمانی ظرفیت 15000 تماشاگر را داشت.

گردشگرا با قدم زدن در طاق هادریان، ماجراجویی خود را در خرابه های جراش آغاز می کنند. این ساختمان 11 متری بلند بسیار باشکوه است، اما این بنا زمانی با شکوه تر خواهد بود که متوجه شوید در ابتدا اندازه آن دو برابر بود. اگر به اندازه کافی موجب حیرت شما نشد، صبر کنید تا موارد دیگر را کشف کنید.

میدان اسب دوانی، یک زمین ورزشی که در حدود قرن دوم ساخته شده و زمانی میزبان مسابقات اسب دوانی به عنوان سرگرمی برای هزاران تماشاگر بود. این ورزش باستانی با تصویب مجدد، احیا شد و شامل جنگنده های گلادیاتور و مسابقات ارابه سواری می باشد. دیوانخانه یکی دیگر از بخش های برجسته خرابه های جراش است.

میدان بیضی شکل با ستون های ایستاده منظم پوشیده شده است. از پله های معبد زئوس در نزدیکی این مکان بالا بروید تا منظره ای بهتر از این بنای ستون دار داشته باشید. و از نمایش هایی که در صحنه تئاتر جنوبی اجرا می شوند، لذت ببرید.

به نظر می رسد که در جراش خرابه های بی نظیری وجود دارد، کاوش کنید تا مکان مورد علاقه خود را پیدا کنید. نکته مهم: تقریبا هیچ سایه ای در این مکان باستان شناسی وجود ندارد. آب زیاد، کرم ضدآفتاب و کلاه آفتابی همراه خود بیاورید تا از پرتوهای آفتاب در امان بمانید.

  1. عقبه

8 جاذبه توریستی برتر اردن

فکر می کنید در خاورمیانه خشک و ساحلی نمی توانید تعطیلات ساحلی داشته باشید؟ دوباره فکر کنید. عقبه، شهری ساحلی در جنوب اردن است که برای گردشگران تعطیلاتی بی نظیر در ساحل دریای سرخ ارائه می دهد.

شنا، غواصی یا موج سواری می توانید همه این کارها را در عقبه انجام دهید. همچنین می توانید در یکی از سفرهای روزانه در خارج از آب های فیروزه ای که توسط هتل های محلی ارائه می شود، شرکت کنید.

تعطیلات ساحلی خود در اردن را با تفریح در یکی از تفرجگاه های زیبا در اطراف شهر تفریحی بهبود دهید. هنگامی که احساس گرسنگی کردید، به قسمت محلی عقبه، سعدیه، بروید: یک ظرف ماهی روی برنج معطر با پیاز، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای را امتحان کنید.

  1. خرابه های رومی در امان

8 جاذبه توریستی برتر اردن

برای دیدن مکان های خارق العاده باستان شناسی در اردن، لازم نیست تا پترا بروید. در حقیقت، پایتخت اردن، امان (جایی که احتمالا از کشوری خارجی ابتدا وارد آن خواهید شد) محل استقرار انواع خرابه های شگفت انگیز است که بسیاری از آنها در فاصله کوتاهی از یکدیگر قرار دارند.

برای دیدن یکی از مشهورترین ویرانه ها، ارگ امان، به مرکز شهر بروید. باستان شناسان، در اطراف این ارگ آثار باستانی پیدا کرده اند که نشان می دهد متعلق به عصر برنز هستند.

در اینجا می توانید چندین ستون باقی مانده از معبد بی نظیر هرکول، یک ساختمان برجسته رومی را ببینید که هرگز تکمیل نشده است. به دنبال مجسمه سنگی چندانگشتی باشید که زمانی بخشی از مجسمه یک هرکول بوده و بیش از 12 متر ارتفاع داشت.

این نشان می دهد که این جاذبه در زمان اوج خود چقدر باشکوه بوده است. تئاتر رومی یکی از جاذبه های برتر امان برای علاقمندان به تاریخ است. این آمفی تئاتر بازسازی شده 6000 نفر ظرفیت دارد و به 2000 سال پیش برمی گردد، یعنی زمانی که امان شهری رومی معروف به فیلادلفیا بود. این جاذبه هنوز هم سرشار از زندگی است، میزبان بسیاری از اتفاقات و توریست ها و افراد محلی می باشد.

در همان نزدیکی، گردشگران می توانند از نیمفئوم، یک آبنمای رومی که همزمان با تئاتر ساخته شده و همچنین تئاتر کوچکتر اودئون، با ظرفیت 500 صندلی بازدید کنند. بعد از اتمام خرابه ها، با گشت و گذار در اطراف خیابان رنگین کمان از فرهنگ پرجنب و جوش امان مدرن بازدید کنید. این گردشگاه محبوب، دارای کافه، امکانات فوق الععاده برای تماشا و فروشگاه های سوغات می باشد.

  1. موزاییک های باستانی مادابا

8 جاذبه توریستی برتر اردن

درحالی که گردشگری در بسیاری از مقصدها نیازمند توجه شماست، اما عکس آن درمورد شهر تجاری تاریخی مادابا صدق می کند. این شهر دارای “بیشترین تعداد موزاییک های کشف شده در جهان است” که بسیاری از آنها در کف کلیساها و ساختمان های اطراف شهر قرار دارند.

کلیسای نسبتا بزرگ سنت جورج، محل قرارگیری یکی از بی نظیرترین موزاییک های جهان است: نقشه موزاییکی مادابا. این نقشه قرن ششم، سرزمین مقدس در دوره بیزانس و نقشه کشی از دوران کتاب مقدس را نشان می دهد.

درحالی که حدود دو میلیون از کاشی ها گم شده اند، اما آثار باقی مانده به خوبی به شما نشان می دهند که خاورمیانه در قرن های گذشته چگونه بوده است. بازدیدکنندگان می توانند در دو پارک باستان شناسی مادابا، موزاییک های بیشتری ببینند.

موزه فضای باز در پارک باستان شناسی شماره 1 شامی یک موزاییک زمین شناسی خیره کننده متعلق به کلیسای مریم مقدس است. کلیسای مریم مقدس مربوط به قرن ششم است و در زمین یک خانه شخصی در سال 1887 کشف شد.

در این جاذبه همچنین قدیمی ترین موزاییک اردن با قدمت مربوط به قرن اول قبل از میلاد، فرش موزاییکی چشم گیر با طرح طبیعت و چهارفصل که زمانی در یک ویلای بیزانس بود، قرار دارد. گردشگران می توانند دیگر موزاییک های چشم گیر را در پارک باستان شناسی شماره دو پیدا کنند که در خرابه های عمارت مجلل متعلق به اوایل قرن ششم قرار گرفته است.

  1. وادی مجیب

8 جاذبه توریستی برتر اردن

وادی مجیب از بزرگراه بیابانی در حدود 70 کیلومتر تا دریای مرده امتداد دارد و پاسخ اردن به دره بزرگ آمریکا است. این دره رودخانه ای، 4 کیلومتر عرض و یک کیلومتر عمق دارد و به دوستداران طبیعت شانس بازدید از مکان های منحصر به فرد و تعداد زیادی از حیوانات وحشی از جمله کرکس های مصری، بزهای کوهی نوبیایی، کفتارهای راه راه و گرگ های سوری را ارائه می دهد.

اگر برایتان اهمیتی ندارد که کمی خیس شوید، درمیان دره وادی مجیب قدم بزنید. همچنین می توانید به بیوسفر مجیب بروید تا از چشمه های آب گرم دیدنی با فاصله یک ساعت و نیم از امان، بازدید کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید