آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در تاریخی ترین جای شهر نطنز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

این بار در میان شهرهای متعدد خودمان را به پهنه استان اصفهان می رسانیم. کاشان را پشت سر گذاشته و قبل از رسیدن به اصفهان در میانه راه سری به نطنز می زنیم.

مقبره شیخ عبدالصمد نطنزی نماد تاریخی شهر نطنز است که همه ساله هزاران توریست از اقصی نقاط دنیا برای دیدن معماری و زیبایی هایش سر از پا نمی شناسند.

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در تاریخی ترین جای شهر نطنز

بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی در مجاورت مسجد جامع تاریخی و هزار ساله شهر نطنز مجموعه شیخ عبدالصمد نطنزی را تشکیل داده است. نطنز تکه ای از تاریخ است که در قلب کویر جا مانده است و خوشبختانه در این سیر تاریخی مقبره شیخ عبدالصمد از گزند زمان جان سالم بدر برده و هنوز هم استوار و پابرجاست.

نطنز شهر عجیبی است باورتان می شود یک طرف شهر معتدل و خنک و سمتی دیگر گرم و نفس گیر!نطنز به واسطه قدمت طولانی و سابقه فرهنگ و ادبش آثار باستانی زیادی دارد اما نگین شهر نطنز مسجد جامعی است که یک مقبره چند صد ساله کنارش جا خوش کرده است. یک مناره بلند بالا که از هر طرف شهر بنگرید پیداست نشانی است که برای رسیدن به مقصد وعده کرده ایم.

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در تاریخی ترین جای شهر نطنز

خودمان را به خیابان مالک اشتر که می رسانیم منار بلند بالا تمام قد در برابرمان ظاهر می شود که چهل متری ارتفاع دارد. مناره ای کاشی کاری شده که در کنارش یک گنبد زیبا و مخروطی چشم نوازی می کند.

گنبد کوچکی که یکسره فیروزه ای است و درست بر بالای مقبره شیخ قرار گرفته و شبیه چند گنبدی است که در مقبره صوفیان اصفهان دیده ایم، گنبدی هشت وجهی. خودمان را به ورودی مقبره می رسانیم و از درب چوبی و ساده گذر می کنیم.

به داخل شبستان که قدم می گذاریم یک ضریح چوبی اولین چیزی است که جلب توجه می کند. یادتان باشد اینجا همه چیز تاریخی است.

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در تاریخی ترین جای شهر نطنز

از در و پنجره ها گرفته تا شکاف روی دیوار! آن هم با کمترین دخل و تصرف. همین ضریح چوبی که یکسره با تکنیک گره چینی ساخته شده است و هیچ میخ و وسیله دیگری به جز چوب در ساختش به کار نرفته است اولین شگفتی مقبره است.

به ضریح که نزدیک می شوید در لبه بالایی ضریح عبارتی حکاکی شده است که بر روی آن تاریخ ساخت ضریح را سال 1064 هجری قمری و سازنده را اسماعیل نامی معرفی می کند.

از درب ضریح چوبی که عبور کنید چشمتان به یک مقبره می افتد که کاشی کاری های زیبایی دور تا دورش را آراسته اند. روی قبر هم یک لوح سنگی قرار گرفته که بر رویش به خط نستعلیقی زیبا ذکر صلوات و همچنین نام تعمیر کننده مقبره و تاریخ تعیر آن نقش بسته است.

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در تاریخی ترین جای شهر نطنز

روبروی مقبره اما محرابی قرار دارد که سال ها قبل مزین به کاشی کاری بوده اما به لطف آدم هایی که دارایی هایمان را به تاراج برده اند کاشی ها جدا شده و حالا در موزه های فرنگ نگهداری می شود.

مقرنس کاری ظریف و گچی که انگار با اشتیاق شکوفا شده و در انتها به کتیبه ای رسیده است. کتیبه اما کنده کاری شده به خط ثلث است و در زمینه اش گل و بوته های ایرانی خودنمایی می کنند.

طبق این کتیبه تاریخی خلیفه پسر ماستر دستور ساخت این مقبره را صادر کرده است. با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که بنا متعلق به دوران ایلخانیان است و بیش از شش قرن قدمت دارد.

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در تاریخی ترین جای شهر نطنز

شیخ عبدالصمد نطنزی اصفهانی یکی از شیوخ و بزرگان صوفیه بود که با وجود اصالت اصفهانی اش در نطنز می زیست. این شیخ بزرگ اما شاگرد یکی از بزرگان نطنزی بود که خود شاگرد شیخ اشراق شهیر، سهروردی، است.

شیخ عبدالصمد اما عرفای نامی بسیاری را تربیت کرده که در آغاز قرن هشتم هجری جزو بزرگان و نام آوران عرفان و تصوف بوده اند. این شیخ بزرگ که جامی نیز از او به بزرگی یاد می کند در سال 699 هجری قمری در نطنز در گذشته و در مجاورت شبستان تاریخی نطنز به خاک سپرده شده است.

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در تاریخی ترین جای شهر نطنز

اینکه مقبره شیخ در کنار مسجد جامع یا همان مسجد جمعه نطنزی ها به خاک سپرده شده است نشان از ارادت نطنزی ها به این شیخ بزرگ بوده است.

اگر یک دل سیر از مقبره بازدید کرده اید اصلا عجله نکنید. شما در تاریخی ترین نقطه شهر نطنز ایستاده اید. دیوار به دیوار آرامگاه مسجد جامع نطنز قرار دارد که حتما باید سری به آن بزنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید