جاذبه ی زیبای بند انرگ دوغ آباد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جای جای کشور ایران دارای اماکن و جاذبه های دیدنی زیادی است. حتی روستاهای کشور نیز از موهبت های الهی بی نصیب نبوده و دارای جاذبه های دیدنی زیادی هستند. سفر به مناطق مختلف کشور می تواند تجربه یک حس جدید را به همراه داشت.

معرفی روستای دوغ آباد

جاذبه ی زیبای بند انرگ دوغ آباد

دوغ آباد نام روستایی در خراسان رضوی است.بر روی تابلوی ورودی روستای دوغ آباد این جمله نوشته شده است: چنین دارم از موبد پیر یاد/چو ایران نباشد تن من مباد.

این روستای زیبا دارای بزرگانی نظیر آیت الله فضل الله شریعتی محولاتی و محمد حسن حسامی محولاتی است. نام روستا بر اساس نام های دوغدو یا دوغذو انتخاب شده است. دوغدو نام زرتشت، پیامبر دیرینه ایران زمین است.

اما با توجه به آب و هوای معتدل روستا در فصل تابستان، گندم و جو مرغوبی در دوغ آباد برداشت می شود. با سرد شدن هوا، محصولات دیگری نظیر انار و زعفران در این روستا برداشت می گردد.

بند انرگ دوغ آباد

جاذبه ی زیبای بند انرگ دوغ آباد بند انرگ یکی از اماکن تاریخی روستای دوغ آباد است که قدمتی طولانی دارد. این بند از سال های دور به منظور تامین آب روستا و آبیاری زمین های کشاورزی و باغ ها ایجاد شده است.

بند انرگ در حقیقت یک سد کوچک است که به تجمع آب در یک مکان منجر گردیده است. مردم روستای دوغ آباد از گذشته تا به امروز برای سیزده بدرها به این مکان زیبا سفر می کنند. تلالو انوار طلایی خورشید در پهنای آب و انعکاس غروب آفتاب در دل بند انرگ، تصاویر بس زیبا و هنری را ایجاد می کند.

جاذبه ی زیبای بند انرگ دوغ آباد بند انرگ دوغ آباد در سال های گذشته دستخوش تغییراتی گشته است. کاهش بارندگی های سالیانه در روستای دوغ آباد و اطراف آن سبب شده تا بند انرگ در روزهایی از سال، خشک و خالی از آب باشد. این امر سبب شده تا کشاورزی و باغداری در روستای دوغ آباد با مشکلاتی مواجه گردد.

جاذبه ی زیبای بند انرگ دوغ آباد

اما بهترین زمان برای سفر به روستای دوغ آباد و بازدید از بند انرگ، تعطیلات نوروزی و فصل بهار است. زیرا در این بازه زمانی، بند انرگ به دلیل بارش های بهاری و تجمع آب حاصل از بارش های زمستانی، سرشار از آب است.
با سفر به روستای دوغ آباد علاوه بر بازدید از اماکن دیدنی آن و بند انرگ، می توانید از محصولات کشاورزی و دامی اهالی روستا نیز خرید نمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید