بنر هدر

تپه های سیلک کاشان چیست؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در کنار انواع گلهای زیبا، رایحه های خوشبو، و مردمانی مهربان و خوش ذوق، تمدن کهن شهر کاشان دلیل شهرت روز افزونش شده است.

تمدنی که خبر از قدمت هفت هزار ساله می دهد. در این مقاله به سراغ سرمنشاء این تمدن غنی رفته ایم، تمدنی با نام تپه سیلک اگر علاقه مند می باشید که این ثروت و افتخار سرزمین ایران را از نزدیک مشاهده کنید، پس کوله بار سفر را ببندید که یک دنیا جاذبه، اصالت و آثار تاریخی دیدنی، انتظار شما را می کشد.

 تپه سیلک چیست ؟

تپه های سیلک کاشان چیست؟

حدود هفت هزار سال قبل مردمان سرزمین ایران برای گذران زندگی از طریق شغل کشاورزی مجبور به مهاجرت به قسمت های خوش آب و هوا و دشت ها شدند.

و دشت های ” سیلک کاشان” مقصد این مردمان قرار گرفت و اجتماعی عظیم در دشت سیلک کاشان شکل گرفت. در این دشت ها تپه هایی با گل رس و سفال به دست مردمان هنرمند این خطه ساخته شد.

تپه های سیلک کاشان چیست؟

تپه های سیلک که به عنوان محلی برای عبادتگاه مردم بنا شد، همگی مانند بنا های مذهبی آن زمان به صورت سازه های هرمی ساخته شد و همین امر باعث شکل گیری تپه های سیلک گشت.

هزاران سال سپری شد اما کسی از این ثروت عظیم اطلاعی نداشت تا اینکه حدود 80 سال قبل، سیلی که در زمین های کشاورزی و دشت های کاشان رخ داد باعث سربرآوردن تمدنی به عمر 7000 هزار سال گشت.

طولی نکشید که آوازه ی ظاهر شدن چنین تمدن عظیمی در سراسر جهان پیچید و افراد بسیاری در سراسر دنیا را برای تحقیق و تفحص به کاشان کشاند.

نتیجه این تحقیق و تفحص ها پیدا شدن اشیاء بسیار کهن متعلق به 7000 هزار سال قبل گشت. این اشیاء که همان ابزار و سایل مورد استفاده مردم باستان بود و اخبار خیلی خوبی را از رسوم ونحوه زندگی گذشتان به ما می داد، مورد غارت افراد کلاهبردار و وطن فروشان قرار گرفت.

تپه های سیلک کاشان چیست؟

این اشیاء که به نوعی هویت تمام ایرانیان به شمار می رفت توسط دلالان به خارج از مرزهای ایران برده شد و این یعنی کشورهای دیگر با تکیه بر تمدن و اصالت ایران برای خود افتخار و تمدن خریداری کردند.

تمام این اتفاقات ناراحت کننده باعث ورود افراد غیر ایرانی برای حفظ این میراث گرانبها از جمله: ” رومن گیرشن ” باستان شناس معروف موزه لوور پاریس بود، اما تلاش های این باستان شناس نیز بی ثمر ماند و در کمال ناباوری میراث سیلک در سال 1380 تبدیل به زمین کشاورزی شد.

تقسیم بندی های تپه

تپه سیلک شامل دو تپه شمالی و جنوبی می باشد که هرکدام دنیایی از اسرار و شگفتی را در خود جای داده اند.

تپه شمالی

تپه های سیلک کاشان چیست؟

 قدیمی ترین قسمت این اثر کهن، تپه شمالی می باشد که بیانگر هنر معماری مردمان باستان است، زیرا نشانه هایی از خانه های مسکونی در چند طبقه در این قسمت از تپه هویدا می باشد و ارتفاع این طبقات به 12 متر می رسد.

خانه هایی که هرکدام بر روی ویرانه های قبلی بنا شده اند و خود گویای چند دوره از زندگی مردمان این بوم و دیار می باشد. بناهایی که در پنج طبقه در این منطقه بنا شده اند اشیاء مهمی مانند فلزات، صنعت کوزه گری و سفال، چرخ و آجر پزی را در خود جای داده است.

همچنین وجود این ابزار و وسایل نشان دهنده وجود صنعت و پیشرفت در دوره دوم زندگی مردم در این منطقه بوده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه با کشف اجساد خوک، سگ و اسب ، برای نخستین بار وجود اسب در فلات ایران دیده شده است.
تپه جنوبی

تپه های سیلک کاشان چیست؟

در این قسمت که در 8 طبقه بر روی یکدیگر قرار گرفته است محلی برای دوره سوم زندگی مردم باستان بوده و این قسمت از تپه سیلک، با نام تمدن ” حصار” مشهور گشته است.

تمدن حصار نشان دهنده اوج پیشرفت معماری و کوزه گری در این منطقه می باشد، منطقه ای که برای نخستین بار آثاری مربوط به پیداش خط در آن آشکار شده است و ارتباط با مردم ایلام باعث رواج خط ایلامی در این منطقه گشت.

آثاری که درتپه جنوبی کشف شده است عبارتند از: قوری های لوله دراز با نقش های اسب و خورشید، گورستان بسیار قدیمی، ابزار رزمی مانند: شمشیر و نیزه.

متاسفانه بالا ترین طبقه تپه جنوبی سیلک بر اثر حمله ایلامی ها کاملا ویران و زیر انبوهی از خاک مدفون شده است. با توجه به تحقیقات بدست امده این تپه حدود 1500 سال بدون سکنه و متروک مانده، سپس در قرن چهاردم پیش از میلاد ، اقوام جدیدی این محل را برای سکنی برگزیده اند.
نتیجه تحقیقات رومن گیرشمن

تپه های سیلک کاشان چیست؟

 با تمام بی مهری ها اما باستان شناس معروف پس از تحقیق و تفحص های فراوان حقایق بسیاری را کشف کرد.

رومن گیرشمن تمام این تحقیقات را گردآوری و تبدیل به کتابی به زبان فارسی و فرانسوی کرد. او قدمت تپه سیلک را در کتاب خود10000 سال دانسته است.

در کنار این باستان شناس غیر ایرانی یک باستان شناس ایرانی نیز تحقیقات ارزشمندی را روی تپه سیلک انجام داد. ” دکتر صادق ملک شهمیرزادی” باستان شناس برجسته ای بود که با تفحص های فراوان خود موفق به کشف عبادتگاه سیلک در این منطقه شد.

با کشف این عبادتگاه و مشاهده دیوار های گل اندون شده اش قبر های فراوانی که در کف اتاق های عبادتگاه دفن شده بودند نیز کشف شد، هرچه میزان تحقیقات و تفحص ها بیشتر می شد نتایج درخشانی که همگی حکایت از تمدن بی نظیر ایران زمین می کردند، به وجود می امد، با کشف قبرها، اشیاء قیمتی فراوانی که همراه جسد ها دفن شده بود پیدا شد، اشیائی که هرکدام بیانگر یک اداب و رسوم وفرهنگ مردمان سرزمینمان در گذشته بسیار دور بوده است.

اشیاء کشف شده از تپه سیلک

تپه های سیلک کاشان چیست؟

با نبش قبر های عبادتگاه تپه سیلک، تعدادی اسکلت انسان، فلزات ارزشمند، ظرف هایی با نقش های چشم نواز و زیبا، زیورآلات، دوک های ریسندگی و وسایل بافندگی، کوره ذوب فلزات و مجسمه انسان (که نشان می دهد ایران جزء اولین کشورهایی بوده است که هنر مجسمه سازی در آن رواج داشته است) کشف و باعث اشکار شدن تمدن و اصالت کشور ایران برای همگان شد، اما متاسفانه تعدادی از این اشیاء گرانبها هم اکنون در موزه لوور فرانسه نگهداری می شود.

همچنین درنتیجه کاوش های دکتر شهمیرازی، سفالگران سیلک، نقره کاران سیلک و شکارچیان سیلک نیز کشف شده است.
آدرس: اصفهان- کاشان- تپه سیلک واقع در سه کیلومتری غرب کاشان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید