حباب های سفر چگونه می توانند دنیا را تغییر دهند؟

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

همه گیری کووید 19 سفرهای جهانی را متوقف کرد. اما کم کم مرزها در حال باز شدن هستند. فرهنگ سفر از پدیده جدید حباب سفر و کشورهایی که به تدریج محدودیت ها را رفع می کنند، گزارشی ارائه می دهد.

حباب های سفر چگونه می توانند دنیا را تغییر دهند؟

شیوع ویروس کرونا باعث از دست رفتن بیشتر شغل ها و درآمدها از صنعت جهانی جهانگردی شد. تنها یک سال گذشته، در جهان بیشتر از حال موبایل وجود داشت و 4.6 میلیارد پرواز انجام می گرفت. ممکن است مدت طولانی زمان بگذرد تا بتوانیم دوباره آزادانه سفر کنیم، اما ممکن است در انتهای این راه امیدی وجود داشته باشد.

ما در مورد مناطقی که محدودیت کمتری دارند، گزارش می دهیم. ملل بالتیک استونی، لتونی و لیتوانی مرزهای خود را از 15 ماه مه بازگشایی، و اولین ” حباب مسافرتی” ویروس کرونا در اروپا را به عنوان راهی برای کمک به صنعت آسیب دیده توریستی و درآمدزایی مجدد کشورها ایجاد کردند. نخست وزیر لیتوانی، سولیوس اسکورنلیس، این اقدام را فرصتی برای بازگشایی مشاغل و ایجاد امید در مردم دانست، از این جهت که زندگی در حال بازگشت به شرایط عادی است.

حباب های سفر چگونه می توانند دنیا را تغییر دهند؟

در اواخر ماه /اوریل نخست وزیران دولت بالتیک استرالیا و نیوزیلند، طی بیانه ای توافق کردند که با برقراری پروازهای ایمن بین دو کشور، حباب های مشابهی ایجاد کنند. اتحادیه اروپا شامل کشورهایی است که به دلیل همه گیری بسیار آسیب دیده اند، به خصوص ایتالیا و اسپانیا، و سایر کشورها مانند یونان تا به امروز روابط خود را بسیار محدود کرده اند. مقامات اتحادیه اروپا سعی در تشویق کشورها برای پایان دادن به محدودیت ها دارند زیرا نگرانی ها در مورد تاثیر محدودیت بر اقتصاد در حال افزایش است، اما عملکرد مرحله ای را برای بازگشایی مرز بین کشورها توصیه می کنند.

به نظر می رسد آلمان، اتریش و جمهوری چک کشورهای بعدی برای ایجاد حباب سفر باشند، هر چند هیچ جدول زمانی برای این کار در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

حباب های سفر چگونه می توانند دنیا را تغییر دهند؟

ٰحباب سفر چیست و چگونه کار می کند؟

حباب های مسافرتی منطقه ای را در یک بخش مصوب و تایید شده در جهان تاسیس می کنند تا افراد بتوانند از مرزها آزادانه عبور کنند. این حباب ممکن است از قبل ساخته شده باشد و یا دو یا چند کشور توافق کنند که مرزهای خود را بین یکدیگر باز کنند. هر کس که از خارج وارد حباب مسافرتی می شود، باید 14 روز به قرنطینه ادامه دهد.

حباب های سفر چگونه می توانند دنیا را تغییر دهند؟

قبل از آغاز سفر آزاد رسمی بین کشورها، باید شرایط خاصی فراهم شود تا برنامه های پیشنهادی به بهترین نحو و در امنیت کار کنند. آمار همه گیری کشورهای این حباب باید مشابه باشد، به عنوان مثال نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در استرالیا و نیوزیلند 1 درصد است و تا به امروز در افزایش آمار روزانه نرخ تک رقمی و پائین را حفظ کرده اند.

سایر مقررات عبارتند از: آزمایش سریع ویروس کرونا از مسافران فرودگاه، و باید توانایی ارتباط با مسافران و اندازه گیری دمای بدن را نیز در نظر گرفت. جریان سیاسی “سازگاری” بین کشورها نیز بسیار مهم است. اگر تنها یک کشور در دنیا وجود داشته باشد که بتواند دوباره با آن ارتباط برقرار کرد، فقط نیوزیلند است، این صحبت نخست وزیر استرالیا، اسکات موریسون در ماه آوریل است.

دو کشور ممکن است 2000 کیلومتر (1200 مایل) دریا از یکدیگر فاصله داشته باشند، اما روابط دوجانبه نزدیکی با یکدیگر داشته و در صنعت توریستی با هم همکاری کنند.

حباب های سفر چگونه می توانند دنیا را تغییر دهند؟

در سال 2019 تقریبا 40 درصد گردشگران و 25 درصد هزینه های گردشگری متعلق به نیوزیلند و استرالیا بود. گردشگران نیوزیلندی در استرالیا 15 درصد بازدیدکنندگان را تشکیل می دهند. گردشگری به دلیل ویروس کرونا بسیار آسیب دیده است، زیرا هر دو کشور از ماه مارس تقریبا تمام مرزهای خود را با جهان بیرون بسته اند.

حباب های سفر چگونه می توانند دنیا را تغییر دهند؟

این حباب مسافرتی تا ماه اوت و در آغاز فصل اسکی در نیوزیلند برقرار خواهد شد. همچنین بحث هایی درباره گسترش حباب مسافرتی تا جزایر اقیانوس آرام وجود دارد. از لحاظ سلامتی، به نظر می رسد که کشورهای جزیره اقیانوس آرام تا حد زیادی از شیوع این ویروس در امان مانده اند اما گردشگری در فیجی بسیار آسیب دیده است.

حباب های منطقه ای در ایالات متحده، به عنوان نمونه سفر مجاز بین گروهی از ایالت ها، می تواند راهی برای سفر مجدد و کمک به احیای مشاغل باشد. اما طبق نظر کارشناسان، ایجاد چنین طرحی در ایالت متحده اگر غیر ممکن نباشد اما بدون نقض شدن حقوق دولت و شهروندان دشوار خواهد بود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید