بنر هدر

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

نمیدانم دقیقا چند میلیون سال، اما این درخت های دلداه به امید وصال میلیون ها سال است بهار و تابستان و پاییز و زمستان را هر بار پشت سرگذاشته اند و چشم از این دره ی فریبنده برنداشته اند. از آن بالا زل زده اند به اعماق دره و بعضی هایشان هم تاب نیاورده تا آن پایین سر خورده اند.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

صدای آواز غریب پرندگان در میان صدای شرشر آب و هوهوی باد پیچیده و با رقص برگ ها و حرکت موزون شاخه ها و حضور خورشید با آن نورافشانی بی نظیرش همه چیز وجاهتی مقدس گونه پیدا کرده است.

همه چیز به طرز شکوهمندی زیبا و اسرارآمیز است حتی استواری کوه های مخمل پوشی که دره را در آغوش کشیده اند. اینجا حتی با وجود رودخانه ای خروشان و آبشارهایی پرصلابت، حکومت مطلق با سکوتی پرحرف است و صدالبته زیبایی.

دره لاکره بهشت گمشده ای است که قلب خیلی ها را شکار کرده است. یادتان باشد این دره زیبا جایی در نزدیکی شیرگاه مازندران جاخوش کرده است.

شیرگاه

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

 مازندران با همدستی خزر و تابش سخاوتمندانه خورشید آنقدر زیباست که سینه اش مامن چشمه های بازیگوش است و آبشارهایش مثل عروسی پرناز قلب هر رهگذری را شیدای خود می کند.

در میان زیبایی های وسوسه برانگیز مازندران، سوادکوه در میان همه دوستداران سفر و زیبایی به زیبایی های وصف ناپذیرش شهره است.

سوادکوه دروازه ورود به مازندران است و خیلی ها در بدو ورود به مازندران از جاده ها و پیچ وخم هایش گذشته اند اما اگر دل به دل جاده های گمشده در دل جنگل ها و کوه هایش داده باشید و دل از آسفالت راه ها کنده باشید، سوادکوه سخاوتمندانه شگفتی هایش را برایتان رو می کند.

 شیرگاه مرکز این شهرستان چشم نواز و نقلی است. شیرگاه برای اهالی سفر و عاشقان کوه و جنگل آنقدر آشناست که شاید ده ها بار برای دیدن زیبایی هایش خود را به این شهر رسانده اند.

در میان زیبایی های بی مثال شیرگان عازم منطقه لفور می شویم. جایی که قطعا خاطره سد هیجان انگیزش را در ذهن دارید.

لفور

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایرانلفور را به جرات می توان جادویی سبز نامید که در چهار فصل سال هم قدرتی ماورایی در سحر کردن چشم ها و قلب ها دارد و هوایش مستتان می کند.

لفور نام دهستانی است که در شهرستان سوادکوه شمالی قرار گرفته و آوازه جنگل ها و دشت هایش در فراز و فرود دره و بلندی هایش، گوش و جان خیلی ها را اسیر کرده است.

لفور از شمال خود را به جنگل های شیرگاه رسانده و در این وصال مثل همیشه ی زمین، معجزه هایی رو شده که پاهایتان را روی زمین میخکوب می کند. دره لاکره جایی در میان همین جنگل هاست.

روستای غوزک رودبار

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

از شیرگاه به سمت بابل راهی شده و در طول مسیر حواستان را به تابلوها بدهید. 32 کیلومتری که از شیرگاه فاصله بگیرید به منطقه جنگلی لفور وارد می شوید.

برای رسیدن به دره لاکره در اول راه روستای شارقلت را پشت سر می گذاریم. بعد مسیر را تا رسیدن به روستای مرزیدره ادامه داده و بعد هم روستاهای عالم کلا و رئیس کلا را پشت سر می گذاریم.

مسیر آنقدر زیبا و دلفریب است که گاه با بازی و نور و درختان سرگرم می شویم و گاه بازی جاده با درختان همراهمان میشود.

تا رسیدن به شاهکلا جاده آسفالته است اما از این به بعد جاده و آسفالتش کمی نیم بند می شود و نرمک نرمک وارد محدوده جنگلی سرسبز و اعجاب انگیز می شویم. شاه کلا را که پشت سر بگذارید و خودتان را به جاده های گمشده در میان جنگل بسپارید در انتهای مسیر خاکی که بیش از چند کیلومتر نیست به روستای زیبای غوزک رودبار خواهید رسید.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

غوزک رودبار روستایی کوچک است که شاید حتی روی نقشه هم پیدایش نکنید و تنها ده خانوار در آن ساکن اند.

وسیله نقلیتان را باید اینجا در غوزک رودبار ترک کنید و با همان کفش هایتان باقی مسیر را پیاده طی کنید اگرچه احتمالا نامناسب بودن جاده مجبورتان کرده شاه کلا تا غوزک رودبار را پیاده گز کنید.

فکر می کنم همینکه پیاده شروع به گز کردن مسیر می کنیم و هوای تازه و دلچسب به سرمان می زند و بوی جنگل های هیرکانی مشام مان را پر می کند تازه لذت سفر زیر دندانمان مزه می کند.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

محلی ها می دانند که جنگل های بکر پیش رویتان خانه پلنگ ها و حیوانات وحشی است و گاهی هم ردپای خرس ها به چشم می خورد، پس اگر تجربه کمپینگ در چنین محیطی را نداشته اید حتما دست به دست بلد راه خودتان را به جنگل بسپارید.

می توانید روی کمک گروه های طبیعت گردی هم حساب کنید و با یک گروه حاذق دره لاکره را فتح کنید. خودمان را به رودخانه بابلکرود می رسانیم که جایی در بالادست روستا جریان دارد. مسیرمان درست خلاف جریان حرکت آب رودخانه است.

دره لاکره

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

هر چه جلوتر می رویم مسیرمان بکرتر می شود و بیشتر در اعماق جنگل های هیرکانی فرو می رویم. گاهی در میان مسیر پل های قدیمی دست سازی به چشم می خورد که باید از رویشان گذر کنیم.

پل هایی که حس خوب بکر بودن را به رگ و پی مان تزریق می کنند. علاوه بر پل ها در مسیر که گاه اسیر دست پیچ و خم ها می شود کلبه هایی به چشم می خورد که انگار نزدیک است زیر بار این همه سرسبزی و لطافت دفن شوند. کلبه هایی چوبی و قدیمی که خوشبختانه هنوز از هجوم خانه های مدرن بیرون جنگل در امان مانده اند.

کلبه ها متعلق به دامدارانی است که اغلب گوسفندانشان را برای چرا به مراتع سرسبز نزدیک روستا می برند. اگر در فصل بهار بخصوص اردیبهشت و خرداد ماه عازم این مسیر شده باشید گله ها را در دامنه خواهید دید و کلبه با حضور دامدارها صفایی دیگر دارد.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

زمستان و پاییز اما با سرد شدن هوا کلبه خالی از سکنه است و در سکوت جنگل کمی اغواگرتر به نظر می رسد. مسیر را ادامه می دهیم و به قول بومی ها سه تلار را که پشت سر بگذاریم به مقصدمان می رسیم.

تلار همان کلبه چوبی است که چند لحظه قبل دیدیم و نوعی روش محاسبه مسیر است هر کلبه نمایانگر یک منزل از راه است.

سه منزل را که پشت سر بگذارید کم کم سر و کله دره ها و پرتگاه ها هم پیدا می شود. چند ساعتی از پیاده رویمان که گاه نیمه سنگین است می گذرد که خودمان را در میان دره اعجاب انگیز و بسیار بکر لاکره می بینیم.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

مطمئن باشید هیچ لنز یا هیچ کلمه ای نمی تواند شکوه و زیبایی دره لاکره را برایتان بازگو کند. هر کلام یا تصویری ناتوان خواهد بود چرا که محدود کردن این همه شکوه و زیبایی بکر و دست نخورده تقریبا غیر ممکن است. بدون شک دره لاکره یکی از شکوهمندترین دره های ایرانی است.
دره لاکره اما قریب به 30 و اندی کیلومتر طول دارد و در میان کوه های بلند بالا قرار گرفته است. دره نوردهای حرفه ای این دره را جزو فنی ترین دره های ایران می نامند که پیمایش اش کار هر کسی نیست و نیاز به تجهیزات کاملی دارد.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

هر چه بیشتر رو به جلو می رویم به سرچشمه این رودخانه پرآب نزدیک تر می شویم. حرکت رودخانه و برخوردش به سنگ ها و تخته سنگ ها سبب شده تا در این دره طولانی و بسیار زیبا حداقل شاهد بیست آبشار بلند بالا و پرآب باشیم که با شکوه تمام دره را آراسته اند.

آبشار جلسنگ، آبشار کتو یا آبشارهای چندگانه چلاک هر کدامشان تنها بخشی از آبشارهای این دره استثنایی است که چیزی بین 30 الی 50 متر بلندی دارند.

سقوط آبشارها و هجوم قطرات ریز آب که هزاران بار در برخورد با تخته سنگ ها شکسته اند و پروازشان بر فراز آبشار آنقدر ستودنی است که در میان این دره بکر میخکوبتان می کند.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران دره پر از این آبشارهای کوتاه و بلند است. پیمایش دره لاکره به همین راحتی ها نیست و پر از فراز و نشیب است. کف دره را سنگ های ریز و درشت که گاه خزه رویشان دویده پر کرده اند.

صخره های اطراف دره هم طوری برش خورده اند که می توانید میلیون ها سال گذر زمان را به راحتی در قامتشان به تماشا بنشینید. حرکت رودخانه در میان دره آن هم با شور و شوق و طراوتی وصف ناپذیر و هجوم درختان و گیاهان سرسبز و گاه حضور شگفت انگیز میوه های جنگلی با سکوتی حیرت انگیز که بر سرتاسر دره مستولی است این دره بکر و زیبا را به یک شگفتی بی بدیل مبدل کرده است.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

بهار بخصوص با فرارسیدن اردیبهشت ماه تولدی دوباره در دره لاکره است، آبشارهایی به غایت پرآب و چشمه هایی که جا بجا در طی مسیر به جوش و خروشند.

درخت ها هم رخت نو بر تن کرده و همه چیز هیجان انگیز است. تابستان که هوای گرم و شرجی امان همه را می برد در دره لاکره بیشتر به یک بهشت خوش آب و رنگ می ماند اگرچه آبشار به قوت بهار نیست اما پاییز…
افسون پاییز در دره شکوهمند لاکره آنقدر گیراست که حالا حالاها از یادتان نخواهد رفت. فرشی هزاررنگ از برگ هایی که زیر پا سمفونی به راه انداخته اند و درختهایی که انگار یک نفر با حوصله و سروقت رنگ به رنگ نقاشی شان کرده است.

دره لاکره سوادکوه شکوهمندترین دره ایران

با هوایی به غایت مطبوع و میوه های جنگلی دلربا و سکوتی وهم انگیز که حتما شما را هم به صف دلداگان این طبیعت زیبا ملحق خواهد کرد.

زمستان هم فصل باشکوهی است که گفتن از زیبایی هایش آنقدرها هم ساده نیست اما طبیعت گردهای حرفه ای خوب می دانند که این شکوه لاکره و آبشارهایش زیر لایه ای از برف ستودنی تر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید