بنر هدر

قبرستان انگلیسی ها معروف به گورستان اجنبی ها در قشم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جزیره ی قشم در استان هرمزگان واقع شده و بزرگ ترین جزیره ی ایران و تنگه ی هرمز است. ساحل آن پهناور و در نوع خود زیباست.

قدمت این جزیره به دوره ساسانی می رسد. این جزیره در زمان ساسانیان ابرکاوان نامیده می شد، ابرکاوان در دوره ی اسلامی سرزمینی آباد و پررونق بود.

این جزیره در آن دوره نه تنها دارای شهر و روستاهایی با کشتزارهای پربار و درختان خرما بود، بلکه یک مرکز دریانوردی و تجاری فعال نیز به شمار می رفت.

قبرستان انگلیسی ها معروف به گورستان اجنبی ها در قشم

این جزیره به دلیل همجواری با جزایری مثل لارک، هنگام، هرمز، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی هم از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار بوده و هم به علت داشتن اهمیت استراتژیکی دیده بانی، دروازه بان خلیج فارس بوده است.

هر چند شکوه و رونق آن دوران سال ها پیش از بین رفت، اما این جزیره ی بی نظیر دوباره رشد کرد و به عنوان مقصدی برای تمام گردشگران نام خود را زنده کرد.

با این وجود این جزیره هنوز هم یکی از معدود جاهایی است که بافت و چهره ی سنتی خود را حفظ کرده و با جاذبه های فراوان و منحصر به فرد و اصیل گردشگران را جذب می کند.

قبرستان انگلیسی ها معروف به گورستان اجنبی ها در قشم

قشم بزگ ترین جزیره ی ایران و مستقل ترین جزیره دنیاست. قشم در شرقی ترین نقطه ی این جزیره واقع شده است. زیبایی های قشم آن قدر متنوع و متفاوت هستند که گویی جزیره ی قشم یک دنیای مستقل است.

در واقع قشم این جزیره ی زیبا و تماشایی سال هاست که با اقلیم خاص و متفاوت خود زیباترین مناظر را در مقابل چشمان هر بیننده ای به تصویر می کشد و با آثار تاریخی باقی مانده از دوران استعمار روزگار پر فراز و نشیب آن دوران را حکایت می کند.

این جاذبه ها و جاذبه های دیگری نظیر مراکز خرید جزیره ی قشم را به یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران تبدیل کرده است.

با جاذبه ها همراه باشید تا به این جزیره ی دوست داشتنی و دلپذیر سفر کنیم و در این سفر با یکی از جاذبه های تاریخی و جالب توجه آن به نام قبرستان انگلیسی ها آشنا شویم.

قبرستان انگلیسی ها معروف به گورستان اجنبی ها در قشم

قبرستان انگلیسی ها در قشم این قبرستان اثری است که از دوران استعمار به جا مانده و بر اساس شواهد موجود این مکان محل زندگی تعدادی از انگلیسی ها در دوره ی قاجار بوده است.

این قبرستان در 135 کیلومتری شهر قشم و بند باسعیدو قرار دارد. این قبرستان که به گورستان اجنبی ها هم معروف است، در زمان فتحعلی شاه محل زندگی شماری از نظامیان انگلیسی ها بوده است و در آن چند قبر از ماموران دولت انگلیس، دکل دیده بانی، قلعه ی کوچک ساحلی، اسکله ی سنگی و توپ دیده می شود.

قبرستان انگلیسی ها معروف به گورستان اجنبی ها در قشم

علاوه بر سنگ قبرهای قدیمی، یک ستون یادبود نیز در این مکان دیده می شود، این طور به نظر می رسد که این سنگ یادبود زمانی مزین به سنگ نبشته هایی بوده ولی امروزه بیشتر آن ها شکسته اند، با این وجود بنای اصلی ستون تا حدودی سالم مانده و هنوز پابرجاست.

در واقع می توان گفت که این مکان زمانی قلعه ای کوچک برای نظامیان انگلیسی به شمار می رفته و سنگ قبرهایی که در آن قرار دارد متعلق به نظامیان ارتش انگلیس بوده اند. قبرهای این گورستان ویران و نبش شده اند و به احتمال زیاد این ویرانی پس از پایان دوره ی استعمار صورت گرفته است.

قبرستان انگلیسی ها معروف به گورستان اجنبی ها در قشم

قشم از دیرباز به دلیل موقعیت برخوردار بودن از موقعیت جغرافیایی خاص و موقعیت دریایی و تجاری همیشه مورد توجه بوده است و در طول تاریخ بارها بیگانگان قصد اشغال آن را داشتند.

از جمله ی این اشغالگران انگلیسی ها و پرتقالی ها بودند که در دوره ی قاجار و صفوی جزایر جنوبی ایران را به اشغال خود در آوردند. آثار این استعمار مانند قبرستان انگلیسی ها در گوشه و کنار قشم و جزایر دیگر دیده می شود.
قبرستان انگلیسی ها معروف به گورستان اجنبی ها در قشمقلعه های کوچک متروکه، قلعه هایی با ادوات جنگی مانند توپ و حصارها و برج هایی که کنار سواحل زیبای قشم ساخته شده اند یادآور دورانی هستند که انگلیسی ها در جزیره ی قشم ساکن شده و از طریق آن خلیج فارس را زیر نظر داشتند.

آن ها از با حضور خود در منطقه، سیاست ها و مقاصد تجاری و نظامی خود را دنبال می کردند، سیاست هایی که در جهت استعمار کشورهای دیگر و ایران بود.

اما ایرانیان هرگز حضور آن ها را نپذیرفتند و در تمام دوره های تاریخ پیام ایرانیان به بیگانگان تنها یک جمله بوده است و آن این که ایران را گورستان اجنبی ها خواهیم کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید