موزه باستان شناسی اردبیل سرآمد موزه های باستانی ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

موزه باستان شناسی اردبیل که سرآمد موزه های مجهز و پیشرفته کشور های جهان می باشد در شهر زیبای اردبیل تبدیل به یک گزینه اصلی برای سفر به این شهر ترک زبان و شیرین سخن شده است.

معماری موزه باستان شناسی اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل سرآمد موزه های باستانی ایران

درست در بافت تاریخی شهر اردبیل یعنی در بقعه ” شیخ صفی الدین اردبیلی” ساختمان مجلل دو طبقه ای در متراژ 1700 متر مربع بنا شد و در سال 1387 میزبان تمدن و فرهنگ مردم کشور ایران و شهر اردبیل گشت، بنایی که معماری سنتی و چشم نواز گنبدی شکلش به خوبی با اشیاء و ابزاری که در آن نگهداری می شود هم خوانی و سنخیت دارد و خود بنا نیاز به عنوان نمونه بارزی از هنرمندی مردمان این خطه از سرزمین ایران به شمار می رود، اما این تازه شروع ماجرا است و این مکان مملو از اجسام و اشیاء کهن که نتیجه تحقیق کاوشگران در دوره پیش از تاریخ و بعد از اسلام است، می باشد.

مهم ترین بخش موزه باستان شناسی اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل سرآمد موزه های باستانی ایران

این مجموعه وسیع از بخش های متعددی تشکیل شده که هرکدام قسمتی از تاریخ ایران را نشان می دهند. اما بخشی از این موزه که ” سایت باستان شناسی قلعه بوینی یوغون” نام دارد مهم ترین قسمت موزه را تشکیل می دهد.

دلیل اهمیت این قسمت از موزه وجود نتایج تحقیقات و کاووش های مربوط به عصر اهن توسط باستان شناسان می باشد، همچنین وجود اسکلت زنی که جنین شده نیز این قسمت از موزه را تبدیل به بخش مهم و جذاب مجموعه کرده است.

موزه باستان شناسی اردبیل سرآمد موزه های باستانی ایران

جالب است بدانید که خود این منطقه به عنوان قلعه ای قدیمی که از روزگار بسیار کهن به یادگار مانده یک اثر تاریخی به شمار می رود و این مکان منحصر به فرد و دیدنی در شرق طبقه زیرین موزه باستان شناسی اردبیل واقع شده است علاوه بر این قسمت مهم مجموعه، بخش هایی از قبیل : بازارچه صنایع دستی و موزه ختایی نیز در این مجاورت موزه باستانی اردبیل واقع شده اند که دیدن انها نیزخالی از لطف نمی باشد.

اطلاعات به دست آمده از کاوش ها و اشیاء کشف شده موزه اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل سرآمد موزه های باستانی ایراندرست است که در چند هزار سال قبل دوربین و امکاناتی وجود نداشته که خبر از اداب رسوم و اعتقادات مردمان ان زمان به دست ما برسد اما همین اشیاء و اجساد کشف شده به خوبی بیانگر سیر تحول زندگی و فرهنگ مردمان گذشته دور می باشد، برای مثال: پیدا شدن وسایل گوناگون همراه با اجساد دفن شده خبر از اعتقاد گذشتگان به آخرت و معاد می دهد و یا دفن اجساد به شکل جنین بیانگر تفکر برگشت انسان به اغوش مادر( زمین) می باشد.

موزه باستان شناسی اردبیل سرآمد موزه های باستانی ایران

همچنین اشیاء سنگی کشف شده که اکنون در موزه باستان شناسی اردبیل قابل مشاهده است بیانگر اولین سکونت و یکجانشینی مردمان این منطقه در یک میلیون سال قبل می باشد.
شاکله اصلی موزه باستان شناسی اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل سرآمد موزه های باستانی ایران

درست است که موزه اردبیل از نظر تنوع و تعدد اشیاء و ابزار یافت شده به نوعی حرف اول را می زند اما وجود شیشه های قدیمی و سالم دراین موزه باستانی دلیلی قانع کننده ای برای شهرت فراوانش شده است.

شیشه ها و آبگینه ها به طرز حیرت انگیزی همگی سالم کشف شده و مجموعه ارزشمند و چشم نوازی از آبگینه که بیانگر هنر و حرفه شیشه گری در میان گذشتگان می باشد را در موزه باستانی اردبیل به وجود آورده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید