بنر هدر

موزه قصر آينه و روشنايی یزد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان یزد به دلیل قدمت بالا و شرایط اقلیمی و فرهنگ خاص نسبت به دیگر نقاط كشور یكی از گردشگر پذیر ترین مناطق كشور به حساب می آید. شهری زیبا با وجود جاذبه های بسیار گردشگری و تاریخی كه همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می كند.

موزه قصر آينه و روشنايی یزد

استان و شهر  یزد در كنار تمام زیبایی ها و جاذبه های خود، بسیاری از موزه ها و موزه باغ ها را در دل خود جای داده است. موزه آینه و روشنایی در یزد یكی از زیباترین و جذاب ترین موزه های این شهر می باشد.

عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر واقع شده‌است.

تاریخچه موزه آینه و روشنایی

موزه قصر آينه و روشنايی یزد

عمارت این مجموعه در سال ۱۳۲۰ جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف زاده ساخته شد و پس از انقلاب با فتوای محمد صدوقی مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و سپس در سال ۱۳۷۷ تبدیل به موزه گردید. هر از چند گاهی در موزه آثار نقاشی، عکاسی و… هنرمندان یزد در حوضخانه آن به نمایش گذاشته می‌شود.

معماری موزه آینه و روشنایی

موزه قصر آينه و روشنايی یزد

جاذبه های موزه آینه و روشنایی “یزد” را می توان به دو قسمت تقسیم كرد. یكی بنای زیبا و دیدنی و دیگری موزه این بنا كه هر كدام در جای خود زیبایی های بسیاری را در خود جای داده اند.

مساحت کل عمارت 8050 m۲ و زیر بنای آن ۸۳۷ m۲ می‌باشد. سبک معماری ترکیبی؛ سنتی و اروپایی شامل: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است.

موزه قصر آينه و روشنايی یزد

تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است که حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به وسیلهٔ لولای جدا شونده به صورت ساده و رنگی در می‌آید.

موزه شامل اشیاء زیر است: ۱) اشیاء روشنایی پی سوز شامل: نصبی، آویز، پایه دار، دستی ۲) شمع سوز شامل: نصبی، آویز، پایه دار، دستی ۳) نفت سوزها ۴) گاز سوزها ۵) برق سوزها ۶) مجموعه آیینه‌ها «تعداد اشیاء: ۱۲۴ مورد» قدیمی‌ترین شی موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

حوضخانه عمارت

موزه قصر آينه و روشنايی یزد

حوض خانه این مجموعه كه بزرگ ترین اتاق و البته زیباترین مكانی می باشد كه در دل این بنا قرار گرفته است، از لحاظ معماری و زیبایی با دیگر نقاط این عمارت كاملا متفاوت بوده.

این محیط زیبا و تاریخی در طول سال محل برگزاری نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه های خط، نقاشی می باشد. تصاویر زیبای دیوارها و سقف این بنا فضایی كاملا هنری و تاریخی را برای بازدید كنندگان تداعی می كند. حوض سنگی زیبا در میان این حوضخانه دلیل نامگذاری این اتاق بزرگ می باشد.

بازدید از موزه

موزه قصر آينه و روشنايی یزد

همان طور كه در اول مقاله اشاره شد، آدرس این موزه زیبا شهر “یزد” خیابان كاشانی روبروی بوستان هفتم تیر می باشد. در اغلب اوقات سال می توان از این گنجینه كم نظیر دیدن كرد.

ساعات بازدید این مجموعه از 8 صبح تا حدود ساعت 8 بعد از ظهر می باشد. هزینه بازدید این مجموعه 2 هزار تومان برای هموطنان ایرانی و 8 هزار تومان برای توریستان می باشد.

در اطراف این موزه زیبا می توان از آتشكده زرتشتیان “یزد”، آب انبار قدیمی شهر و دیگر جاذبه های این شهر تاریخی و دیدنی از جمله باغ “دولت آباد” دیدن كرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید