بنر هدر

موزه مارکار یزد معرفی فرهنگ و هنر زرتشتیان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

ایران یکی از کشورهای فعال در صنعت توریسم است. هر ساله گردشگران زیادی از کشورهای مختلف برای بازدید از اماکن دیدنی، به کشور ما سفر می کنند. در این میان استان یزد یکی از استان های مهم در این حوزه محسوب می شود.

یزد در کشور با نام های شهر شیرینی، شهر بادگیرها و شهر زرتشتیان معروف است. شهر یزد همچنین به دلیل قرار گیری در جوار کویر مرکزی ایران، دارای آب و هوای گرم و خشک است.

میانگین بارش سالیانه در این شهر در حدود ۶۲ میلی متر می باشد. این امر سبب شده تا یزد عنوان خشک ترین مرکز استان را به خود اختصاص دهد.

موزه مارکار یزد معرفی فرهنگ و هنر زرتشتیان

یکی از جاهای دیدنی و موزه های قدیمی شهر تاریخی یزد موزه مارکار است .موزه مارکار یزد در حقیقت موزه تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان این شهر محسوب می شود.

با بازدید از این موزه می توانید با زرتشتیان بیشتر آشنا شوید و از آداب و رسوم آنها مطلع گردید. موزه مارکار در بنایی با قدمت بیش از ۸۰ سال تاسیس شده است. سبک معماری خاص و منحصر به فرد این بنا سبب شهرت آن گشته است.

در موزه مارکار، نور خورشید با بیشترین میزان خود، سبب روشنایی فضای داخلی می گردد. همچنین سبک معماری این موزه باعث شده تا فضای داخل بنا در فصل تابستان، خنک و در فصل زمستان گرم باشد.

موزه مارکار یزد معرفی فرهنگ و هنر زرتشتیان

مجموعه برای تأمین آب مورد نیاز خود از آب‌انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده می‌کرده است که تمامی آنها قابل بازدید می‌باشند.

همچنین حمام و توالت‌های قدیمی در محوطه مجموعه، بازدیدکنندگان را با سبک زندگی مردمان در ۸۰ سال پیش آشنا می‌سازد.

موزه مارکار یزد در حقیقت موزه تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان این شهر محسوب می شود. با بازدید از این موزه می توانید با زرتشتیان بیشتر آشنا شوید و از آداب و رسوم آنها مطلع گردید.

موزه مارکار یزد معرفی فرهنگ و هنر زرتشتیان

اغلب بخش های موزه مارکار دست نخورده باقی مانده و دچار هیچ تغییری نگردیده است. برای مثال حمام ها و سرویس های بهداشتی آن با همان سبک قدیمی بازسازی شده اند.

همچنین آب انبار، راه قنات و پاکنه که روزگاری به منظور تامین آب این بنا به کار می رفته اند، هنوز هم باقی و پا بر جا هستند.

این بنا توسط پشوتن جی دوسابایی مارکار ساخته شده است. این بنا در ابتدا به عنوان پرورشگاه، دبستان، دبیرستان و خوابگاه دانش آموزی مورد استفاده قرار می گرفت. اما ساخت فاز نخست این موزه توسط اسفندیار اختیاری در سال ۱۳۹۴ ه.ش به پایان رسید.

موزه مارکار یزد معرفی فرهنگ و هنر زرتشتیانبه عنوان تقدیر از بانی و سازنده این بنا، در بدو ورود به موزه، با زندگی نامه پشوتن جی دوسابایی مارکار آشنا خواهید شد. پس از عبور از این بخش، به قسمت دیگری از موزه می رسید که در آن توضیحاتی از اشوزرتشت و کتاب مقدس زرتشتیان، یعنی گاتاها قرار دارد.

در بخش های بعدی موزه مارکار می توان با لوازم قدیمی منازل زرتشتیان، پوشش سنتی زنان و موبدان زرتشتی و آیین و مراسم این افراد آشنا شد.

اما جالب ترین بخش موزه مارکار، آشپزخانه ای است که در انتهای این بنا وجود دارد. در این آشپزخانه از لوازم قدیمی و سنتی زرتشتیان، می توان دیدن نمود.

موزه مارکار یزد معرفی فرهنگ و هنر زرتشتیانبرای بازدید از این موزه می توانید در تمام ایام هفته به غیر از دوشنبه، از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰:۳۰ به آن مراجعه کنید. برای دسترسی به موزه مارکار یزد باید در ابتدا به میدان مارکار این شهر بروید. سپس به سمت بلوار منتظر قائم و یا کوچه فرش مشهد حرکت کنید تا به کوچه میلاد برسید. موزه مارکار در کوچه میلاد شهر یزد قرار دارد.

موزه مارکار یزد معرفی فرهنگ و هنر زرتشتیان

اما اماکن تاریخی زیادی در نزدیکی موزه مارکار قرار دارد. برای مثال حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا از این مکان، به صورت پیاده به آتشکده شهر یزد برسید. آب انبار رستم گیو و موزه آب شهر یزد نیز در یک کیلومتری این موزه واقع شده اند.
برای خرید سوغات نیز می توانید به راحتی به مراکز خرید اطراف موزه دسترسی داشته باشید. بازار یزد و بازار خان در فاصله ۲ کیلومتری از موزه مارکار قرار گرفته اند و خرید را برای مسافران و گردشگران آسان نموده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید