بنر هدر

موزه کاریکاتور تبریز از موزه های مطرح هنری کشور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بخش اعظمی از زندگی هر شخصی با طنز و کارتون عجین شده است زیرا روح انسان نیز مانند جسمش به غذا نیاز دارد و این غذا همان کارتون های جذاب و طنز متفاوتی است که با هنرمندی خاصی ارائه می گردد این طنز همراه با هنر همان  کاریکاتور می باشد که این هنر را به بهترین شکل می توان در موزه های تبریز پیدا کرد، موزه ای که در رتبه اول اسیا ایستاده است و این ارزش و اعتبار در کلکسیون افتخارات بی شمار شهر زیبای تبریز جا خشک کرده است.

تاریخچه و معرفی موزه کاریکاتور ( خانه هنر تبریز)

موزه کاریکاتور تبریز از موزه های مطرح هنری کشور

موزهٔ کارتون تبریز نخستین موزهٔ کاتون در سطح قارهٔ آسیا و پنجمین موزه در سطح جهان، همچنین اولین و تنها موزه کارتون و کاریکاتور ایران است.

بعد از موزه طنز و کارتون گابرو بلغارستان، می‌توان گفت، این موزه از نظر وسعت دومین موزه بزرگ دنیاست. این موزه در محوطهٔ باغ گلستان و در محل پیشین کتابخانهٔ ملی تبریز قرار گرفته‌است.

موزه کاریکاتور تبریز از موزه های مطرح هنری کشور

موزهٔ کارتون تبریز در اسفند ۱۳۸۵ خورشیدی و در بخش غربی خانهٔ هنر این شهر تأسیس شده‌است. این بنا در سال ۱۳۱۸ خورشیدی و هم‌زمان با کاخ شهرداری تبریز ساخته شده‌است.

این مکان وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما بودجه سالانه ندارد و از محل در آمدهای انجمن کارتونیستهای تبریز و حمایت‌های دولتی اداره می‌شود.

بنای این مجموعه در سال ۱۳۱۸ شمسی و هم‌زمان با کاخ شهرداری تبریز در زیر بنایی به وسعت ۲۸۴ متر ایجاد شده‌است. بعدها به عنوان باشگاه افسران، رستوران، کمیته انقلاب اسلامی، کتابخانه ملی تبریز و نهایتاً موزه کارتون تبریز استفاده شده‌است.

موزه کاریکاتور تبریز از موزه های مطرح هنری کشور

موزه کارتون تبریز دارای دو گالری با نمایش ۶۰ اثر از آثار اصل بزرگترین کارتونیستهای جهان، یک کتابخانه تخصصی و کلاس و امور اداری می‌باشد. در مخزن این موزه بیست هزار اصل از حدود صد کشور جهان نگهداری می‌شود.

این موزه محل استقرار انجمن کارتونیستهای تبریز می‌باشد که جشنواره‌های متعدد بین‌المللی از جمله دوازده دوره جشنواره تبریز، شش دوره جشنواره شهروندی تبریز، یک جشنواره پایداری و چندین دوره جشنواره کشوری را برگزار کرده‌است.

موزه کاریکاتور تبریز از موزه های مطرح هنری کشور

چنان‌که در سال ۱۳۹۰ میزبان دومین نشست رؤسای موزه‌های کارتون کارتون جهان بود و نمایندگانی از ایتالیا، فرانسه، ترکیه، آذربایجان، سوریه، بلژیک و… در این نشست حضور یافته بودند.

موزه کاریکاتور تبریز از موزه های مطرح هنری کشور

در این موزه غیر از دو مجسمه کارتون ساخته آقای مغفوریون، کلکسیونی از پوسترها و کارت پستالها و تمبرها و کارت ویزیتهای کارتونی و کتاب‌های چاپ شده کارتون در تبریز رامی توانید تماشا کنید. کلکت آلبوم جشنواره‌های خارجی نشریات کارتونی و محصولات دیگر از سایر کارکردهای موزه می‌باشد.

این موزه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ده تا چهارده به آدرس باغ گلستان، روبروی هنرستان وحدت. خانه هنر تبریز/موزه کاریکاتور تبریز پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

موزه کاریکاتور تبریز از موزه های مطرح هنری کشور

اگر چه موزه کاریکاتور تبریز مانند نگینی در این شهر با اصالت میدرخشد اما شهر تبریز از وجود موزه های بی شمار دیگری که هر کدام مجموعه ای از اثار مهم و پر افتخار را دارا می باشند بهره جسته است، این موزه ها شامل: موزه آذربایجان، خانه مشروطه، موزه استاد شهریار، موزه تاریخ طبیعی، موزه قاجار، موزه سفال( خانه سفال)، موزه سنجش، موزه قران وکتابت، موزه عصرآهن، عمارت شهرداری و موزه ارامنه می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید