بنر هدر

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در استان چهارمحال بختیاری منطقه ای حفاظت شده به نام تنگ صیاد وجود دارد که به عنوان یک پارک ملی و زیستگاهی برای جانداران گوناگون محسوب می شود.

این منطقه دارای مساحتی حدود ۲۷ هزار هکتار بوده و از سال ۱۳۴۹ تاکنون تحت نظارت شورای عالی شکاربانی قرار گرفت و هر گونه صید و شکار در این منطقه ممنوع اعلام شده است.

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

این منطقه علاوه بر مناطق طبیعی، آب و هوای بسیار مناسبی هم دارا هست و می تواند گزینه عالی باشد برای زمانی که به شهرکرد سفر کرده اید.

منطقه مرتفع کوهستانی تنگه صیاد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و در محدوده ی کوه های فرخ شهر در ارتفاعات ۳ هزار متری سطح دریا قرار گرفته است.

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

تنگ صیاد به‌ واسطه دارا بودن تعداد زیادی تپه ‌ماهور زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است. کوهستان‌های جنوبی منطقه دارای صخره‌های سخت گذر است که زیستگاه پلنگ و کل و بز با جمعیتی قابل‌توجه ‌است.

 علاوه بر حیات‌ وحش و آب و هوای معتدل، دره‌های زیبا همچون «پاچفت» و «بستان شیر» مامنی خواهند بود برای مسافرانی که می‌خواهند به دور از هیاهوی شهر ساعتی در آرامش باشند.

تاریخ پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

پارک ملی و منطقه ی حفاظت شده ی تنگ صیاد در سال ۱۳۴۹ توسط شورای عالی شکاربانی تحت نظارت های شدید قرار گرفت و هر گونه شکار و صید در این منطقه ممنوع اعلام گردید است.

در سال ۱۳۵۲ با تصویب شورای عالی محیط‌ زیست به‌ عنوان منطقه حفاظت ‌شده اعلام گردید. پس از آن در سال ۱۳۷۴ حدود ۴ هزار هکتار از تنگه صیاد به عنوان پارک ملی در سازمان محیط زیست ایران به ثبت رسید. مساحت منطقه حفاظت ‌شده تنگ صیاد ۲۲,۸۹۶ هکتار و پارک ملی تنگ صیاد ۴,۳۷۲ هکتار است.

شرایط اقلیمی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

در تنگه ی صیاد حدود ۷۰ آبراهه کوچک و بزرگ وجود دارد که وظیفه تامین آب مورد نیاز این پارک ملی را بر عهده دارد. از جمله چشمه هایی که در این منطقه وجود دارد چشمه ی تنگ صیاد، نساء بنو، دره خرس، چشمه ماران، کاسه چی و … را می توانیم نام ببریم که وسعت آن ها از کمتر از ۱ تا ۶۰ کیلومتر می رسد.

جریان آب در این چشمه در فواصل مختلف گوناگون است و به همین دلیل آبدهی آن ها در کل مناطق بین ۲۱ تا ۲۴ میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.

پوشش گیاهی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

همانطور که گفته شد این منطقه دارای ویژگی هایی است که از لحاظ محیط زیستی بسیار حائز اهمیت است و دارای ۲۰ تیپ گیاهی و ۲۵۲ گونه گیاهی متعلق به ۵۲ تیره که حدود ۳۰ گونه انحصاری ایران است.

این منطقه شناسایی شده نشان دهنده ی اهمیت این ذخیره گاه ژنتیکی به شمار می رود. با ارزش ترین گونه ‌های گیاهی منطقه تنگ صیاد عبارت از گون، کرک و جاز است.

گونه‌های شاخص جانوری تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

علاوه بر گونه های متوع گیاهی در این منطقه گونه های شاخصی از جانوری هم زندگی می کنند و دارای ۲۴ گونه پستاندار از ۱۹ جنس که متعلق به ۱۴ خانواده که عبارتند از کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، روباه، گربه وحشی هستند و همچنین ۷۰ گونه پرنده از ۵۴ جنس که متعلق به ۳۵ خانواده که شامل کبک دری، عقاب طلایی و کبک است و ۲۶ گونه ی خزنده به ترتیب لاک پشت برکه‌ای خزری، آگامای الیویه، مار پلنگی می باشند و ۴ مورد از موجودات دو زیست در منطقه تنگه صیاد شناسایی شده است. ۴ گونه از پستاندارانی که در این منطقه زیست می کنند در معرض انقراض هستند.

جاذبه های گردشگری تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

تنوع گونه‌های گیاهی منطقه، وجود چشم‌اندازها و مناظر متنوع و بدیع که حاصل وجود اکوسیستم کوهستان است، تفریحات فیزیکی پرتحرک مانند کوه‌نوردی، صخره‌نوردی، همچنین چشمه‌های دائمی، تماشای حیات‌وحش، دسترسی آسان به جاده آسفالته، نزدیکی به مرکز استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان از قابلیت‌های این منطقه از نظر گردشگری می‌باشند.

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

از جمله امکاناتی که در این منطقه وجود دارد و به طور ۲۴ ساعته در اختیار مسافران و بازدید کنندگان این منطقه نیز قرار دارد نیز عبارت از پاسگاه‌های محیط‌بانی ثابت فرخشهر، ایرانچه، بستان شیر، آب شرشر، بیدخل و کورچی می شود در صورتی که خواستید در این منطقه بمانید یک شب این پاسگاه ها می تواند باعث امنیت خیال شما باشد.

ویژگی‌ های منطقه تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

تقریبا ۱٫۵ درصد از مساحت استان چهارمحال و بختیاری را تنگه صیاد برای خود اختصاص داده است ولی به دلایل متعددی که وجود دارد این منطقه به عنوان یکی از مهمترین مناطق از لحاظ زیست محیطی و گردشگری در این استان به شمار می رود؛ دلایل این اهمیت هم نزدیکی به دو قطب مهم اقتصادی همچون فولاد مبارکه و ذوب ‌آهن اصفهان است که بسیار بر اهمیت این منطقه می افزاید.

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

اما متاسفانه به دلیل این که منطقه تنگ صیاد تحت تاثیر هجوم های متفاوتی قرار دارد که از جمله ی این تهدید ها توسعه های روستائی، شهری، صنعتی، کشاورزی، معدنی، شکار غیرمجاز، تفریح و تفرج، تقاضای آب، شن و ماسه و سنگ و غیره قرار دارد.

راه‌های دسترسی به پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

آدرس : استان چهارمحال و بختیاری ـ شهرکرد ـ فرخشهر ـ کیلومتر ۱۰ محور مواصلاتی شهرکرد به اصفهان ـ ایستگاه پلیس راه و ایستگاه محیط زیست ورودی شهر شهرکرد

پارک ملی تنگه صیاد در ۱۵ کیلومتری شهر کرد قرار دارد و مسافران باید مسیر شهرکرد – اصفهان را طی کنند و در کنار جاده ی مناظر بی بدیل این پارک ملی را دیدن کنند. برای دسترسی به پارک ملی تنگه صیاد باید به سمت فرخ شهر بروید، سپس به به جاده ی بروجن باید وارد شوید و تقریبا حدود ۲۱ کیلومر را در پیش رو خواهید داشت.

بعد از طی کردن این جاده به جاده سفیددشت به دهنو از سورک و ایرانچه می گذرید تا به روستای دستگرد امامزاده برسید، پس از آن روستای تنگ صیاد قابل دسترسی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید