چشمه آب ترش سربیشه و خواص درمانی آن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

یکی از موهبت های ارزشمند وجود چشمه های آب گرم و سردی است که از اعماق زمین خودشان را به هزار زور و زحمت به روی زمین می رسانند و منشا خیر می شوند.

چشمه هایی که گاه از دل یک کوه بیرون می زنند و با آب گوارایشان هر چه تشنگی است را رسوا می کنند و یا با آب های گرم خود تن های خسته و رنجور و گاهی حتی روح های زخمی و آزرده را تسلا می دهند.

چشمه آب ترش سربیشه و خواص درمانی آن

چشمه هایی که هر کدامشان خواص معجزه آسای خود را دارند و گاه منحصربفردند. چشمه آب ترش سربیشه در استان خراسان جنوبی یکی از همان چشمه های منحصربفرد است که همان ترش بودن در وهله اول جذاب است و کنجکاومان می-کند.

چشمه آب ترش

چشمه آب ترش سربیشه و خواص درمانی آناگر جاده سریشه به بیرجند را پیش رو بگیرید و 34 کیومتری از شهر سربیشه در شهرستان سربیشه فاصله بگیرید به روستای آب ترش می رسید.

در نزدیکی این روستا یک مجتمع آب درمانی مجهز به چشم می خورد که در محاصره کوه ها و مشرف به دشتی سرسبز و چشم نواز ودر حاشیه جاده ترانزیتی و مهم سنتو قرار گرفته است.

ساخت این مجتمع آب درمانی مجهز از سال 1385 آغاز شده و در نهایت پس از شش سال کار مداوم در سال 1391 این مجتمع افتتاح و مسیر دسترسی به آن آسفالت شد تا توریست ها و مسافرینی که به قصد درمان شدن خودشان را به این چشمه پرخاصیت می رسانند به راحتی بتوانند از این موهبت الهی بهره ببرند.

به دلیل اهمیت آب‌ترش، از زمان های قدیم در این منطقه ارگی حکومتی با کاربری تفریحی ایجاد شده است، اما با گذشت زمان بخش‌های زیادی از آن تخریب شده که با شروع فعالیت‌های میراث فرهنگی در عرصه گردشگری، مرمت این بنا آغاز و به دنبال آن ساخت مجتمع تفریحی و آب‌درمانی در این محل انجام شده است.

چشمه آب ترش سربیشه و خواص درمانی آن

اگر بخواهیم کمی علمی تر صحبت کنیم این چشمه پرخاصیت در ردیف چشمه های آب کلرور سدیم و سولفات کلسیم قرار می گیرد.

چشمه آب ترش سربیشه اما از اعماق بسیار پایین زمین می جوشد و خودش را به سطح می رساند، وجود مقادیر بالای ترکیباتی همچون سیلیس و گاز کربن دی اکسید موجود در آب این چشمه خود مؤید این نکته است.

آب خودش را از شکاف بین سنگ های بازالت و آندزیت که از فراوان ترین نوع سنگ های آتشفشانی اند به زمین می رساند و با مزه ترش خودش پر از خاصیت های درمانی است.

بنابر نظر کارشناسان و تجربه افراد محلی آب این چشمه برای درمان انواع بیماری های پوستی، دردهای مفصلی، رماتیسم، اختلالات غدد داخلی، بیماری های گوارشی و همچنین برای رفع مشکلات عضلانی و بیماری های زنان بسیار مفید است.

این چشمه قرن هاست که علاوه بر این خواص درمانی برای شرب نیز مورد استفاده افراد بومی قرار دارد و مزه دلچسبی دارد.

چشمه آب ترش سربیشه و خواص درمانی آن

مجتمع آب درمانی سربیشه دارای دو بخش زنانه و مردانه است و آب از محل تراوش چشمه یا همان حوض مرکزی به وسیله پمپ ها به استخرهای زنانه و مردانه منتقل می شود.

در اطراف این مجتمع آب درمانی چند آلاچیق نیز تعبیه شده است تا بتوانید لحظاتی را در آن به استراحت بپردازید. در پایین دست مجتمع نیز یک دشت وسیع و بسیار سرسبز قرار داد که چشم انداز دلنوازی داشته و هر بیننده ای را مسحور خود می کند.

سایر چشمه های سربیشه

چشمه آب ترش سربیشه و خواص درمانی آنچشمه آب ترش سربیشه تنهای یک از چشمه های این شهرستان زیباست. چشمه آب معدنی تناک، چشمه آب سیاه دره، چشمه علم آباد، چشمه گندگان و چشمه کلوته از دیگر چشمه های سربیشه اند اما هیچکدام دارای امکاناتی نظیر استخر، دوش و … نیستند و در این میان تنها چشمه آب ترش دارای امکانات مناسب برای بهره گیری از چشمه است.

اگر نبود این امکانات برایتان مشکل جدی به وجود نمی آورد و یا تجربه استفاده از این دست چشمه ها را داشته اید، می توانید از خواص این چشمه های معجزه آسا نیز که برخی آب گرم و برخی آب سردند نهایت لذت را ببرید.

جاذبه های گردشگری سربیشه

چشمه آب ترش سربیشه و خواص درمانی آناگر سری به تاریخ بزنید متوجه می شوید که سریشه یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های ایران است. بر اساس نظر کارشناسان باستان شناسی، مردم این منطقه قبر از ورود آئین اسلام همگی زرتشتی بوده اند و هنوز هم آثاری از آن دوران به چشم می خورد.

این سبقه طولانی را که در کنار طبیعت چشم نواز سربیشه قرار بدهید جاذبه های گردشگری فراوانی را در این شهر خواهید یافت. مسجد بزرگ سربیشه، مسجد گنجی، مزار سربریده، روستای زیبا و شگفت انگیز ماخونیک، قلعه کهنه بیژائم، سنگ نگاره های بیژائم، غار چهل دختر، زیارتگاه بی بی زینب خاتون و باغ و عمارت مود تنها بخشی از جاذبه های گردشگری سربیشه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید