بنر هدر

معرفی آبشار ورا پاوه کرمانشاه به همراه تصاویر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان کرمانشاه یکی از توریستی ترین استان های کشور ایران است که آثار تاریخی زیادی در آن به ثبت ملی رسیده است. در کنار آثار تاریخی این استان، طبیعت سرسبز و تماشایی آن است که پای اکوتوریست های زیادی را به این خطه ایران زمین باز می کند.

آبشار ورا پاوه کرمانشاه، یکی از نقاط طبیعت گردی استان است که در یکی از روستاهای پاوه و در میان طبیعتی بکر و جادویی، جاری است.

معرفی روستا ورا

معرفی آبشار ورا پاوه کرمانشاه به همراه تصاویر

ورا، نام روستای سرسبز و زیبایی است که در 20 کیلومتری شهرستان پاوه و در قسمت شمال غربی این شهرستان قرار گرفته است. این روستا در میان کوه های استوار شاهو قرار گرفته و نزدیک به 400 نفر در آن سکونت می کنند.
لغت “ورا” به گویش هورامی که یکی از گویش های زیبای کردی است، به معنای ریزش کوه می باشد. دلیل نام گذاری این روستا آن است که روستای قدیمی ورا، به دلیل زلزله و ریزش کوه در زیر آوار مدفون شد و روستای جدید، اندکی آنسوتر شکل گرفت.

معرفی آبشار ورا پاوه کرمانشاه به همراه تصاویربه دلیل کوهستانی بودن این منطقه، در گذشته کشاورزی در آن انجام نمی شد و اهالی روستا، گندم خود را از روستاهای مجاور تهیه می کردند و در آسیاب تبدیل به آرد می کردند.
تعدادی نقاشی بر روی صخره ای در نزدیکی ورا وجود دارد که مورخان قدمت آن را به نزدیک چهار هزار سال پیش نسبت می دهند. این نشان از قدمت بالای روستای کهن دارد که متأسفانه زیرا سنگ های حاصل از ریزش کوه مدفون شده است.
این روستا با باغ های زیبای انار احاطه شده است. قرار گرفتن این روستا در دامنه کوه شاهو، باعث خلق مناظر طبیعی و زیبای زیادی در اطراف این روستا گردیده است.

آبشار ورا پاوه

معرفی آبشار ورا پاوه کرمانشاه به همراه تصاویر

در پایین دست این روستا و در کنار رودخانه سیروان آبشار زیبایی در میان صخره های اهکی به سمت سیروان سرازیر است آب این آبشار از چشمه روستا تامین می شود.

سرمنشأ این آبشار، چشمه ای است که آب اهالی روستا نیز از همین چشمه تأمین می شود.به ویژه در فصول گرم سال، بازدید از این آبشار و آب بازی در پای آن، بسیار لذت بخش است.
می توان در طبیعت اطراف آبشار چادری برپا کرد و بساط یک چای آتشی و یا جوجه کباب را فراهم کرد. طبیعت این منطقه برای پیک نیک خانوادگی بسیار مناسب است. البته باید در نظر داشته باشید که به دلیل بکر بودن منطقه، امکانات گردشگری در اینجا وجود ندارد.

معرفی آبشار ورا پاوه کرمانشاه به همراه تصاویربر روی رودخانه سیروان و در مسیر جاده پاوه به نودشه، پلی قرار دارد که بسیار دیدنی است. ایستادن بر روی پل و تماشای رودخانه سیروان حس و حال خوبی به انسان می دهد. عکس های زیبایی می توان بر روی این پل ثبت کرد. این پل، مکان مناسبی برای ماهیگیری نیز هست.
دشت های اطراف روستا، از چشم انداز بینظیری برخوردار هستند. البته این دشت ها در حال حاضر محلی برای اسکان شرکت های سد سازی هستند و از زیبایی و جذابیت زیادی برخوردارند.

دسترسی به روستای ورا

معرفی آبشار ورا پاوه کرمانشاه به همراه تصاویر

راه دسترسی به روستای ورا، جاده ای آسفالته است. برای رسیدن به آن باید در مسیر پاوه به نودشه حرکت کنید. نرسیده به نودشه خروجی روستای ورا را مشاهده می نمایید.

رشکاو یکی دیگر از مناطق دیدنی این روستا است که در قسمت جنوبی روستا و در جاده پاوه قرار گرفته است. این مکان به عنوان محلی برای استراحت و تفریح مردم محلی و گردشگران به شمار می رود. به ویژه در ایام تعطیلات و فصول پرمسافر جمعیت زیادی را در این محل مشاهده می کنید.

این روستا هتل و یا اقامتگاه خاصی برای اسکان مسافران ندارد. در صورتی که تمایل داشته باشید یک شب را در این روستای زیبا به صبح برسانید، باید مهمان یکی از اهالی خونگرم ورا شوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید