بنر هدر

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای دستک که در همجواری ساحل دریای کاسپین و در استان گیلان واقع شده است، به جهت موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و نیز به دلیل وجود شرکت های صیادی فراوان، به یکی از مناطق توریستی قابل توجه تبدیل شده است.

این روستا یکی از بزرگترین بازارهای ماهی فروشی استان گیلان را در بر دارد. به گونه ای که شرکت های صیادی همجوار، ماهی های تازه ی خود را در مغازه های این روستا تخلیه نموده و سپس به شهر های اطراف ارسال می نمایند.

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

زیبایی و محیط منحصر به فرد این بازار در فصل صید، منجر شده تا آن همواره در کانون توجه گردشگران قرار گیرد. علاوه بر بازار ماهی فروشان، کباب دستک که نوعی کباب سنتی بسیار لذیذ است، از دیگر مواردی هستند که گردشگران را به خود معطوف داشته است.

معرفی روستای دستک

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَکدستک روستایی ساحلی است که در همجواری بندر کیاشهر واقع شده است. این روستا در شمال شهرستان آستانه ی اشرفیه و نیز در شرق شهرستان کیاشهر قرار دارد.

روستای دستک که از جهت شمال به دریا دسترسی دارد، در جهات دیگر به روستاهای متعددی منتهی می گردد. قدمت تاریخی این روستا را حدود دو قرن معرفی نموده اند.

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

وجه تسمیه ی روستای دستک به طور دقیق مشخص نمی باشد و در این خصوص روایات متعددی وجود دارد. رابینو را می توان از جمله افرادی دانست که به ذکر نام روستای دستک پرداخته است. زبان مردم روستا گیلکی با لهجه ی خاص منطقه می باشد.

از جمله جاذبه های مذهبی روستا می توان به مدفن آقا سید رضا که مورد احترام مردمان روستا می باشد، اشاره نمود. شغل اصلی اهالی روستای دستک، کشت انواع برنج است و از نظر کشت برنج به دارا بودن مرغوب ترین برنج های استان شهرت دارد.

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

پرورش کرم ابریشم و صید ماهی را نیز می توان از دیگر فعالیت های اقتصادی مردم روستای دستک معرفی نمود. به طوری که روستای مذکور یکی از بزرگترین و پر مخاطب ترین بازار ماهی فروشی استان را در بر دارد.

عرضه ی غذا های محلی و کباب های سنتی در این روستا، از دیگر جاذبه های است که نظر گردشگران را به خود معطوف داشته است.

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

همچنین قابل ذکر است که بازار هفتگی روستا در روز یکشنبه بر پا می گردد و مخاطبان بسیاری را در این روز به سوی خود فرا می خواند. در روز یکشنبه اهالی روستای دستک و روستاهای اطراف فراورده های کشاورزی و دامداری خود را در بازار عرضه می دارند.

بازار ماهی فروشان دستک

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

بازار ماهی فروشان دستک به بزرگ ترین بازار ماهی فروشی استان گیلان شهرت دارد، و همه ساله گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف به سوی خود فرا می خواند.

عنوان شده است که چهار شرکت پره صیادی به صورت مستقیم، ماهی های صید شده ی خود را در بازار ماهی فروشان دستک عرضه می دارند.

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

در این بازار می توان به وجود سه تعاونی، دوازده حجره و نیز تعداد هفتاد ماهی فروش اشاره نمود. فروش ماهی در بازار دستک همه روزه از ساعت پنج صبح تا پاسی از شب انجام می گردد.

در بازار ماهی فروشان دستک ماهی های صید شده به وسیله ی پره صیادی، ابتدا به تعاونی ها تحویل داده می شود و پس از آن قیمت گذاری کلی صورت گرفته و آنگاه در اختیار فروشندگان قرار می گیرد.

معرفی بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک

گفته می شود این بازار توانایی تامین ماهی مورد نیاز استان گیلان را دارا می باشد. قابل ذکر است که روستای دستک در سال 1392 به عنوان روستای نمونه ی گردشگری در کشور معرفی شده است، و به جهت قرار گیری در مسیر جاده ی توریستی و پر تردد بندر کیاشهر به چمخاله و نیز وجود رستوران های سنتی و عرضه ی غذاهای محلی بسیار پر مخاطب می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید