بنر هدر

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان گیلان واقع در شمال کشور ایران سرزمینی بسیار سرسبز و اباد و خوش اب و هوا که پر از نعمت و برکت و فراوانی است. از جمله محصولات کشاورزی و سوغاتی های این استان می توان به برنج درجه یک ایرانی، چای مرغوب لاهیجانی، بادام خوش طعم آستانه، زیتون درجه یک رودبار و کلوچه های لذیذ در تمام مناطق گیلان اشاره کرد.

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلان

جدا از تمام این ها محصولی در استان گیلان به عمل می اید که بسیار خوشمزه و مفید و پای ثابت آجیل ناب ایرانی است. این محصول ارزشمند فندق است و خانه ی اصلی آن در کشور ایران استان گیلان می باشد.

شاید کمتر کسی این موضوع را بداند که استان گیلان هر ساله حدود 85 درصد از کل فندق ایران را تولید و عرضه می کند و دقیقا به همین دلیل گیلان را مرکز تولید فندق ایران می دانند.

این در حالی است که فندق در ایران در دو استان مازندران و قزوین هم کشت می شود به طوری که باغ های الموت قزوین و نیز باغ های شهرستان های رودسر، تالش و آستارا از معروف ترین مکان های کشت فندق در ایران هستند.

مقام گیلان در زمینه تولید فندق در جهان

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلاناستان گیلان با وجود باغ های فندقی که وسعت آنها حدود 17 هزار هکتار است و سالانه تقریبا 15 هزار تن فندق دارند از لحاظ تولید این محصوب در کل دنیا مقام چهارم را کسب کرده است، مقام اول مختص به ترکیه با سهمی بالغ بر ۷۲ درصد و مقام های دوم و سوم به ترتیب به ایتالیا و آمریکا تعلق دارد.

البته فندق انواع مختلفی دارد و تنها به یک گونه محدود نمی شود. این در حالی است که در ایران بیشتر چهار گونه زرآبادی، بادامی، سیاه بومی و سفید بومی کشت می شود.

برداشت فندق بهترین زمان برای سفر به گیلان

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلان

برداشت فندق در گیلان معمولا از ابتدا تا انتهای شهریورماه به طول می انجامد، آخرین ماه از فصل گرم تابستان که در آن همه دست به دست هم داده و حاصل زحمت یک ساله ی خود را از دست درختان استوار بر زمین می ستانند.

شهریور ماهی است که سفر در آن در اوج رونق خود قرار دارد چرا که اب وهوای بسیاری از نقاط مطبوع و مدارس در شرف بازگشایی است لذا خانواده ها مشتاقند فرزندانشان پس از یک سفر لذت بخش با انرژی مضاعف سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

در این میان سفر به شمال ایران، به ویژه خطه ی سرسبز گیلان صفای دیگری دارد. می توان با سفر به گیلان علاوه بر استفاده از جذابیت های ان به اندازه ی مصرف سالانه ی خود فندق تهیه کرد و از خوردن آن در تمام طول سال لذت برد.

نقش فندق در گردش چرخه اقتصاد ایران و گیلان

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلان

فقط ایرانی ها نیستند که شیفته ی چشیدن طعم بی نظیر فندق و استفاده از خواص بسیار زیاد آن هستند بلکه این محصول خوش طعم در سایر کشورهای اسیایی و حتی در کشورهای اروپایی نیز بسیار پرطرفدار است، بدین ترتیب با توجه به مقام ایران در تولید آن بازار صدور فندق از ایران به این نقاط از جهان گرم است لذا فندق در گردش چرخه ی اقتصاد کشور ایران و استان گیلان نقش دارد.

برگزاری جشن در زمان برداشت فندق

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلانمعمولا در مناطق مختلف از ایران در پایان برداشت هر محصول کشاورزی یا باغداری جشنی بر پا می شود که نشانه ی شادی مردم پس از یک سال تلاش و کوشش و سپاس و شکرگزاری خداوند بابت رزق و روزی و برکت است. اما امروزه برگزاری این جشن ها در بسیاری از مناطق ایران کمرنگ شده و یا کلا از بین رفته و تنها در برخی از مناطق، آن هم به شکلی ضعیف انجام می شود.

این در حالی است که در گذشته این جشن ها با شکوه هر چه تمام تر اجرا و اهالی منطقه غرق در شادی از آن لذت می بردند اما حتی اگر جشنی برگزار نشود مشاهده برداشت هر محصولی بسیار جالب و دیدنی و خرید آن که به تازگی از درخت جدا شده و طعم واقعی دارد بسیار خوشایند است. حال اگر این محصول فندق پرطرفدار باشد که دیگر جای هیچ سخن باقی نمی ماند.

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلان

با اینکه تنها جشن نمی تواند علت سفر به گیلان در زمان برداشت فندق باشد اما استان گیلان و مخصوصا روستاهای دو شهر رودبار و رودسر، از آن جمله مکان هایی هستند که هنوز به هنگام برداشت فندق در ان ها جشن برگزار می شود.

این جشن که جشن برداشت فندق نام دارد از رسم و رسومات قدیمی استان گیلان به شمار می رود. مراسم این جشن به این صورت است که مردم روستاها در زمان برداشت فندق به سمت باغ های خود حرکت می کنند تا به مقصد برسند.

در ابتدای کار برداشت یکی از افراد ترانه ای شاد و زیبا از اشعار محلی گیلانی سر می دهد و سایرین همان طور که به فندق چینی مشغول می شوند همراه با او شعر و ترانه را زمزمه می کنند.

در این میان دخترانی از روستا که به تازگی نامزد کرده اند و یا اینکه تازه عروس هستند، از مغز فندق ها قبل از اینکه خشک شود برای نامزد یا همسر خود گردنبندی به نام گلوانه درست می کنند و آن را در زمستان به عزیز خود هدیه می دهند.

بهترین مکان برای رشد فندق

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلانبه جرات می توان گفت بهترین مکان برای رشد فندق در ایران ارتفاعات گیلان است که شرایطی را در اختیار درختان فندق قرار می دهد که بتوانند به بهترین شکل ممکن میوه دهند و حاصل تلاش و کوشش باغبانان خود را هدر ندهند.

از جمله مواردی که یک درخت فندق برای رشد احتیاج دارد توزیع مناسب بارندگی در طول سال است، موردی که در ارتفاعات گیلان به خوبی رخ می دهد.

مایحتاج بعدی درختان باارزش فندق خاک مناسب است. این خاک بایستی عمیق و حاصلخیز باشد تا ریشه درختان به قدر کافی در آن نفوذ و آنچه را که لازم دارند از سفره سخاوت زمین دریافت کند.

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلان

علت اینکه فندق مشتاق است در چنین خاکی زندگی کند این است که مقدار اب و مواد مغذی که در خاک های عمیق ذخیره می شود بسیار بیشتر از سایر خاک هاست در نتیجه درخت می تواند در فصل هایی از سال که بارندگی کمتر است آنچه از اب و غذا احتیاج دارد از زمین بستاند و به خوبی به زندگی خود ادامه دهد. تمام این ویژگی ها در مورد آب و هوا و خاک مختص استان گیلان و مناطق مرتفع آن است.

تاریخچه کاشت و داشت و برداشت فندق در جهان

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلان

طبق اسنادی که موجود است می توان کشت فندق را به حدود 9000 سال پیش نسبت داد. باستان شناسان در کشور اسکاتلند چاله عمیقی یافته اند که مقدار بسیار زیادی پوسته سوخته شده فندق در آن موجود بوده و طبق تحقیقاتی که بر آن انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که این پوسته ها در یک سال برداشت و پس از آن تمام درختان قطع شده اند. پس اولین نشانه ها از کشت فندق در جهان در اسکاتلند بوده است.

خلاصه ای از خواص فندق

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلانمیوه فندق معمولا به صورت خشک شده تهیه و استفاده می شود و در آجیل اصیل ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. این میوه ی خوشمزه دارای خواص فراوانی از جمله انواع پروتئین ها و ویتامین هاست. فندق سرشار از فسفر و چربی های اشباع نشده است.

فسفری که در گوشت ماهی هم وجود دارد و از این بابت جایگزین مناسبی برای کسانی است که علاقه چندانی به خوردن گوشت ماهی ندارند چون فسفر کارکرد مغز و ذهن انسان و به خصوص کودکان را به خوبی بهبود می دهد.

علاوه بر اینها فندق منبعی غنی شده از ویتامین های B و E است. با وجود این که این خواص در فندق خشک شده هم وجود دارد اما چه بهتر که فندق را به صورت تازه هم مصرف کنید و از خواص آن بیشترین بهره را ببرید و طعم لذیذش را بچشید.
موارد استفاده فندق

نحوه ی برداشت فندق در استان گیلانفندق از ان دسته میوه هایی است که تنها مصرف خوراکی ندارد بلکه در موارد دیگری نیز به کار می رود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تقریبا تمام اجزای یک درخت فندق از میوه و برگ و گل و پوست گرفته تا ساقه و تنه و حتی ریشه آن کاربرد دارد.

از هر قسمت از فندق در صنعت یا صنایع خاصی استفاده می شود. مثلا میوه و مغز آن در صنایع غذایی و شکلات سازی و سایر قسمت ها در رنگ سازی، نقاشی، تولید سوخت، صنایع دستی به کار گرفته می شود.

جالب تر اینکه از برخی از قسمت های تشکیل دهنده فندق برای درمان بیماری ها و در صنعت داروسازی استفاده می گردد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید