بنر هدر

بهترین جاهای دیدنی نخجوان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

نخجوان یکی از برون بوم‌ های جمهوری آذربایجان است که از توابع جمهوری خودمختار نخجوان است. جمعیت این شهر در سرشماری سال ۲۰۱۷ میلادی، ۹۲۱۰۷ نفر بود. این کشور در سده‌های ۹ و ۸ پیش از میلاد زیر سلطه دولت «اورارتو» قرارگرفت.

بهترین جاهای دیدنی نخجوان

در زمان پادشاهی «منوئه» (۸۱۰–۷۷۸ پیش از میلاد مسیح) لشکریان «اورارتو» با گذشتن از رود ارس به سوی شمال و جلگه ایروان تاختند؛ و قسمت‌هایی از این سرزمین را به تصرف خود درآوردند. «منوئه» برای حفظ نواحی تسخیر شده، در ساحل راست شمالی رود ارس نزدیک روستایی که اکنون به نام ترکی «داش‌بورون» معروف است مرکز اداری تأسیس کرد و آن را «منوآهینیلی» MENUAHINILI نامید.

جاهای دیدنی نخجوان

نخجوان سرزمین خودمختار و تاریخی جمهوری آذربایجان

نام نخجوان از نظر زبان شناسی در گویش‌های متفاوت به نام‌های گوناگونی ازجمله؛ ناخ‌جاوان، ناخ ایجه‌وان، ناخ ایجاوان خوانده شده و علاوه‌بر آن در زبان ارمنی به آن ناخ‌ناگان ایجه‌وان گویند که به معنای نخستین و یا اولین استراحتگاه می‌باشدهمچنین لازم به ذکر است که در قرون اولیه میلادی به نخجوان، آپوواتریون می‌گفتند که به‌معنای کاروانسرا استازسوی دیگر در زبان پارسی آن را نخگیر می‌نامیدند که به‌معنای شکار و شکارگاه بودجمهوری اذربایجان نخجوان به اسم نقش جهان البته ازسوی برخی افراد نیز خوانده می‌شود.

ویژگی‌های جمهوری خودمختار سرزمین نخجوان

همانطور که از پیش گفته شد، نخجوان یکی‌از سرزمین‌های محبوب گردشگری ایرانیان به دلیل مرز مشترک، نزدیکی و البته ویژگی‌های تاریخی– باستانی آن استسرزمین نخجوان شامل روستاهای بومی و زیبایی است که پیشنهاد می‌شود که هر گردشگر و هر اهل سفری حداقل برای یکبار هم که شده به این سرزمین زیبا سفر کندازسوی دیگر جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از کشور آذربایجان استجمهوری آذربایجان شامل ۲۳۰ روستا، ۸ شهر و ۸ شهرستان می‌باشد که درواقع نخجوان، کانون و مرکزیت جمهوری آذربایجان استباتوجه به آنکه جمهوری خودمختار نخجوان، سرزمینی تاریخی است اما قسمت‌هایی از آثار باستانی آن در جنگ‌های متعددی که برای این سرزمین رقم خورده، از بین رفته است اما همچنان بخش‌هایی از آن ماندگار باقی مانده که جای بسی بی‌لطفی است اگر آنها را از نظر دور انگاریمدر ادامه به آثار باستانی و تاریخی متعدد سرزمین نخجوان می‌پردازیم.

آرامگاه مومنه خاتون سرزمین نخجوان

ازجمله آثار باستانی جمهوری نخجوان آرامگاه مومنه خاتون نخجوان استطبق تحقیقات .تاریخی این ارامگاه متعلق به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته و پرداخته شده است.

آرامگاه و مقبره مومنه خاتون به عنوان نمادی از سرزمین نخجوان یاد می‌شود و جزئی از آثار باستانی و تاریخی این سرزمین به‌شمار می‌آیدارتفاع مقبره بالغ بر ۲۶ متر و سازه آن از آجر، کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ همراه با دستنوشته‌های خطوط کوفی که بر آن حکاکی شده است، می‌باشدآرامگاه مومنه خاتون بنایی هشت ضلعی و درواقع این آرامگاه مختص به پادشاه شمس الدین الدنیز و همسرش بوده استپادشاه شمس‌الدین الدنیز پایه گذار سلسله اتابی بوده استگفتنی است که در سده پنجاه میلادی، اجساد آنان از آرامگاه مومنه خاتون به سن پارزبورگ برده می شود و اکنون تنها نمایشگاه کوچکی از .عکس‌ها و خاطرات موجود در ارامگاه مومنه خاتون برگزار است.

بهترین جاهای دیدنی نخجوان

موزه فرش سرزمین نخجوان

یکی دیگر‌از دیدنی‌های سرزمین زیبای نخجوان، موزه فرش استاین موزه با بنایی تاریخی و ارزشمند متعلق به پادشاه نخجوان، احسان خان مرتبط با قرن ۱۸ میلادی استکاخی بازسازی شده که به موزه فرش تبدیل شده است، جزء جاذبه‌های گردشگری سرزمین نخجوان محسوب می‌شودگفتنی است که علاوه بر چهار سبک فرش اذری، انواع گلیم، ابزار بافندگی مانند دار قالی، انواع طرح‌های متنوع و گوناگون فرپ و پالاز که قدمتی دیرینه دارند، انواع سوماس، گلیم و همچنین انواع چنته، خورجین، پارچه، دستگاه های .مرتبط با بافندگی و دوزندگی در این موزه به نمایش گذارده شده است.

بهترین جاهای دیدنی نخجوان

آرامگاه و مقبره یوسف

ازدیگر دیدنی‌های آثار باستانی و تاریخی سرزمین نخجوان، آرامگاه یوسف ابن کوسیر با بنایی باستانی و متعلق با سال‌های ۱۱۶۱ و ۱۱۶۲ Mausoleum of Yusif ibn Kuseyir می‌باشداین بنا سازه‌ای هشت ضلعی دارد و جزئی از تفرجگاه‌های سرزمین نخجوان به شمار می‌آید.

موزه ایالتی

افتتاح این موزه به سال ۱۹۲۴ بازمی‌گردداین موزه دربر گیرنده مردم شناسی، تاریخ شناسی و کشور شناسی این مرز و بوم مرتبط است.

در این موزه اشیاء کهن ازجمله سفال، سکه و وسایل قدیمی که در دیرباز از آنها استفاده می‌شد به نمایش گذاشته شده استموزه ایالتی نخجوان، یکی‌از موزه‌هایی است که گردشگران برای آشنایی با فرهنگ دیرینه مردمان سرزمین نخجوان به آن مراجعه می‌کنند.

مقبره و آرامگاه قره باغلار 

این آرامگاه متعلق به قرن چهاردهم میلادی که بارها بازسازی شده است، می‌باشدین بنا به‌صورت استوانه ‌ی ۳۰ متری همراه با کاشی‌های آبی رنگ فیروزه‌ای مزین شده است.

بهترین جاهای دیدنی نخجوان

مسجد جامع رسول الله

مسجد رسول الله سرزمین نخجوان با نمایی آجری، درواقع معماری ایرانی– اسلامی داشته و از ظرایف هنری ایرانی ازجمله حکاکی، کاشی کاری و منبت کاری در آن به وفور استفاده شده استاین مسجد در شهر شاه بوز خودنمایی می‌کندگفتنی است مناره‌های مسجد .رسول الله به ارتفاع ۲۶ متر و ارتفاع گنبد ان به۵\۱۱ متر می‌رسد.

بهترین جاهای دیدنی نخجوان

غار اصحاب کهف

ازجمله جالبترین مکان گردشگری سرزمین نخجوان تماشا و بازدید از غار اصحاب کهف استدرواقع مردمان بومی و محلی بر این باور هستند که این غار مرتبط با همان غار داستان اصحاب کهف است و نظریه های متعددی در این خصوص وجود دارداین غار در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر نخجوان قرار داردبازدید از این غار باستانی و تاریخی بدون شک اعجاب انگیز و جالب است.

همچنین سرزمین نخجوان دارای موزه‌ها و آرامگاه‌های متعدد دیگری ازجمله موزه حیدرعلی اف، موزه تاریخ نخجوان، موزه قوچ‌های سنگی، مقبره حسین جاوید نیز می‌باشد.

نکات قابل توجه درباره سفر به سرزمین نخجوان

بهترین جاهای دیدنی نخجوان

زبان مردمان سرزمین نخجوان ترکی آذربایجانی استهمچنین واحد پول رایج آن منات می‌باشدسوغات‌هایی که می‌توان از سرزمین نخجوان تهیه کرد شامل صنایع دستی، شیرینی‌های خانگی و محلی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید