بنر هدر

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آیا از آن دسته ساکنین تهران هستید که همیشه برای سفر وقت کمی دارند؟شما را با تفرجگاهی آشنا می کنیم که گوشه ی تهران است و همه امکانات را برای یک آخر هفته خوب در اختیار شما می گذارد.

در شمال غرب تهران، با فاصله کمی از شهر منطقه ای زیبا وجود دارد که با قرار گرفتن در آن و استشمام هوای پاک، نزدیکی به تهران کاملا فراموش می شود. با ما همراه باشید و روستای زیبای واریش را بشناسید.

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

بالاتر از محله وردآورد تهران، جاده آسفالته و کوهستانی پر پیچ وخمی وجود دارد که ساختار آن مانند جاده امامزاده داوود است. این مسیر زیبا در امتداد رودخانه ای که در دره ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می شود.

آشنایی با وردیج و واریش

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و بالای محله وردآورد، یک جاده آسفالته و کوهستانی پر پیچ و خم وجود دارد که ساختار آن مثل جاده امامزاده داوود است.

این مسیر زیبا در امتداد رودخانه‌ای که در دره‌ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می‌شود.

این روستاها جزو بخش کن و سولقانِ شهرستان تهران به حساب می‌آیند و به دلیل قرارگرفتن در یک موقعیت کوهستانی و در مجاورت بادهای غرب به شرق تهران، عاری از هرگونه آلودگی تنفسی هستند.

دیدنی های وردیج

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

در ابتدای روستا تابلویی وجود دارد که ممنوعیت ورود به روستا برای افراد متفرقه را به شما گوشزد می کند. شاید با دیدن این تابلو کمی توی ذوق‌‎تان بخورد؛ اما نگران نباشید، دیدنی‌های وردیج در خارج از بافت مسکونی قرار دارند و برای بازدید از آنها نیازی به ورود به روستا ندارید.

آبشار لت مال

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

لت مال نام آبشاری است که از سه آبشار تشکیل شده و برای رسیدن به آن حدود یک ساعت پیاده‌روی از جاده اصلی لازم است. آبشار اول 5 متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی بلندتر است؛ اما آبشار سوم در واقع آبشار اصلی لت مال است که 35 متر ارتفاع دارد و به صورت پلکانی به پایین می‌ریزد.

یادتان باشد که رودخانه‌های فصلیِ این منطقه، تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارند و آبشار در این زمان از سال دیدنی است.

راه دسترسی: قبل از ورود به جاده اصلی و بعد از مجتمع معلم، پارک کنید و وارد دره شوید. بعد از کمی پیاده‌روی به اولین آبشار می‌رسید که 5 متر ارتفاع دارد.

دامنه ارواح سنگی

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

 اگر به روستا وارد نشوید و به مسیر خود ادامه دهید به منطقه ای می رسید که طبیعت تصویر عجیبی از سنگ ها را به نمایش گذاشته است، با دیدن آن ها این سوال در ذهن انسان نقش می بندد که آیا این ها جاندارانی هستند که به سنگ تبدیل شده اند؟ اشکال عجیب سنگ ها باعث شده تا داستان ها و افسانه های زیادی درباره ی آن ها ساخته و پرداخته شود.

عده ای بر این باورند که این سنگ ها بقایای یک قلعه ی قدیمی هستند، و عده ای دیگر آن ها را موجودات نفرین شده می دانند که تبدیل به سنگ شده اند.

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

اما علم برای این معما پاسخ دیگری دارد، زمین شناسان علت به وجود آمدن این حفره ها و اشکال را ناشی از نوعی فرسایش حاصل از باد می دانند، که به آن هوازدگی گفته می شود.

این نوع هوازدگی بسیار نادر است، بنابراین یکی از شگفتی های منحصر به فرد طبیعت محسوب می شود، و با وجود پاسخ علمی دانشمندان به دلیل تشکیل آن ها، هنوز هم وجود آن ها یک معمای رازآلود و سوال برانگیز به شمار می رود.

یکی از نمونه های دیدنی این فرسایش در دامنه ی وردیج قرار دارد، و به همین دلیل این منطقه به دامنه ی ارواح یا آدمک جیان شهرت دارد.

دیدنی های واریش

چشمه واریش

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

مهم‌ترین دیدنی واریش، چشمه آن است که آب سرد گوارایی را به مردم هدیه می‌دهد. کنار این چشمه محل خوبی برای گذراندن یک آخر هفته به یادماندنی محسوب می‌شود و مردم زیادی برای گذراندن ساعاتی خوش به آنجا رفته و بساط پیک‌نیک خود را برپا می‌کنند. حتی برخی به آنجا می‌روند تا کمی از آب چشمه را با خود به خانه ببرند.تابلوهای راهنما در روستا به خوبی شما را برای رسیدن به این چشمه راهنمایی می کنند.

ارتفاعات و دشت پهنه حصار

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

رشته‌کوهی در منطقه البرز مرکزی وجود دارد که از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می‌رسد.

بلندترین قله این رشته کوه “پهنه سار” است که”پهن حصار” و “پشته بند” و “گندم چال” هم نامیده می‌شود.

امامزاده بی بی زرین قمر

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

در دشت پهنه حصار، امامزاده‌ای به نام بی‌بی زرین قمر وجود دارد. این امامزاده دو اتاق دارد؛ یکی قبر بی‌بی زرین قمر و اتاق دیگر به صورت آشپزخانه که استراحت‌گاه و پناهگاه کوهنوردان است.

مردم برای این محل چنین روایتی را بیان می کنند:خواهران امام رضا ( ع ) به نام بدرالنساء و زرین قمر که از دست حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی به این صخره سنگ پناه می آورند و به جای گفتن ” یاهو ” ” یا الله ” می گویند: ” یا کوه ” و  کوه و سنگ شکافته شده  و آن ها در دل سنگ جای می گیرند. دشمنان با شمشیر ضربه ای به آنجا می زنند و شکافی پدید می آید که امروز ترک خودگی موجود در سنگ نشان از آن است.

جاده مسیح الله دین محمد

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

با گذر از روستای واریش وارد جاده‌ای می‌شوید که مسیر کوهنوردان و گردشگران است که از بالای روستا به سمت شمال شرق امتداد می‌یابد و پس از یک شیب ملایم به ارتفاعات پهنه‌سار منتهی می‌شود.

این جاده را خیابان “مسیح‌الله دین‌محمد” نامگذاری کرده‌اند. در واقع این نام یادگاری است از سال‌های حماسه و نام و خاطره یکی از بزرگ‌مردان این آب و خاک.

تفریحات وردیج و واریش

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

پیک نیک و عکاسی: اگر ساکن تهران هستید و برای آخر هفته خود برنامه‌ای ندارید وسایل پیک نیک خود را آماده کنید تا راهی وردیج و واریش شوید. در جاده این روستاها ثبت تصویر از دامنه ارواح سنگی و طبیعت زیبا را فراموش نکنید.

پیاده روی: اگر علاقه‌مند به پیاده‌روی هستید مسیر آبشار لت مال انتخاب خوبی برای شماست. جاده مسیح الله دین محمد در بالای روستای واریش گزینه خوبی برای تجربه یک پیاده‌روی دلچسب و سبک در یک مسیر بکر و خلوت برای شما خواهد بود.

دوچرخه سواری در کوهستان: یک مسیر خاکی در مقابل خروجی وردیج به سمت چپ وجود دارد که شما را به ارتفاع 2100 متری می‌رساند و سپس با امتداد در غرب به دامنه قله واریش و لیچه می‌رسد که با طی 10 کیلومتر سر از روستای کندر کرج در می‌آورید. اگر خودروی 2 دیفرانسیل یا دوچرخه کوهستان دارید به این مسیر وارد شده و از تماشای طبیعت لذت ببرید.

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

کوهنوردی: به این منطقه بروید و لذت صعود به قلل پهنه حصار، چشمه‌شاهی و لیچه را تجربه کنید. روستای واریش از مبداهای صعود به ارتفاعات پهنه حصار است که از آنجا صعود به قله اصلی با ارتفاع 3400 متر، حدود 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد.

یک جاده خاکی در ضلع غربی روستای واریش وجود دارد که به ضلع شمالی قله لیچه (پشت قله) جهت صعود به ارتفاعات پهنه حصار می‌رسد.

قله لیچه در شمال غرب روستای واریش واقع شده و از جنوب غرب به قله دشته (قله سایت مخابراتی کرج) و از شمال به قله های ارتفاعات پهنه حصار و روستای کندر مشرف است، از شرق این ارتفاعات قلل چین کلاغ، دوشاخ و پلنگ چال دیده می شود.

راه های دسترسی

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفتهمسیر دسترسی اول: برای رسیدن به این منطقه در انتهای اتوبان همت غرب، هنگام عبور از کنار دریاچه تابلویی تابلوی وردیج و واریش دیده می شود، با ورود به جاده ی کوهستانی و طی ده کیلومتر به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید. اگر این مسیر را ادامه دهید، پس از طی 5 کیلومتر به روستای واریش و انتهای جاده ی آسفالته خواهید رسید.

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفتهمسیر دسترسی دوم: در انتهای اتوبان همت با ورود به بلوار پژوهش به شهرک دانشگاه شریف خواهید رسید، پس از رسیدن به شهرک دانشگاه وارد خیابان شهید اردستانی شوید، در انتهای خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان روستای وردیج و واریش دیده می شود، که ابتدای جاده ی کوهستانی این دو روستا را نشان می دهد.

مسیر دسترسی سوم: در این مسیر از پشت پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان اردستانی بروید و وارد جاده ی کوهستانی این منطقه شوید.

روستای وردیج و واریش مکانی زیبا برای تفریحات آخر هفته

در پایان آرزوی داریم که شما هم سفر به این منطقه ی ییلاقی را در فهرست سفرهای خود قرار دهید، توجه داشته باشید که امکان اقامت در این روستاها وجود ندارد، بنابراین برای یک سفر یکروزه برنامه ریزی کنید، و در صورتی که قصد کمپینگ دارید، حریم شخصی اهالی روستا را حفظ کنید و وارد املاک خصوصی و باغ های اهالی نشوید.

در این منطقه رستوران وجود ندارد، بنابراین غذای مورد نیاز خود را همراه ببرید، و در حفظ این طبیعت زیبا که سخاوتمندانه پذیرای گردشگران است، بکوشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید