بنر هدر

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای تاریخی و سرسبز کیسم که در جنوب شرقی آستانه اشرفیه واقع شده، دیر زمانی مقر خاندان کیایی بوده است. این روستا به جهت قرارگیری در موقعیتی جلگه ای و همجواری با آب های دایمی و پر آب سپید رود و حشمت رود، و نیز دارا بودن اماکن تاریخی و مذهبی، صنایع دستی و فرآورده های دامی و کشاورزی همه ساله مورد توجه گردشگران و افراد ساکن در شهرهای اطراف قرار می گیرد.

معرفی روستای تاریخی و توریستی کیسم

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیههنگامی که از رشت به سمت لاهیجان و یا مازندران می رویم ، در کمر بندی شهرستان آستانه اشرفیه و در کنار میدان تابلویی با زمینه سبز رنگ می بینیم که با فلشی روستای کیسم را نشان می دهد.

در طی مسیر به روستا مناظر آرام و سرسبز ِ همجوار با سپید رود را می بینید. جاده آسفالته و کناره های بازِ همراه با بوته های سبز سایه دار فضایی را جهت ماهیگیری فراهم نموده که کاملا از اطراف جاده نمایان است و تجمع گردشگران در طی مسیر دیده می شود.

پیچ های ملایم جاده در کنار جریان آب رودخانه لحظاتی فرح بخش را تداعی می کند. در پایین روستای کیسم محیطی پر جاذبه وجود دارد و سکوهایی طبیعی و پل موجود در آن پرندگان فصلی را به خود فرا خوانده است.

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیه

صدای آب رودخانه ی سپید رود و صدای پرندگان در هم عجین شده و محیطی دل انگیز را به وجود می آورد.

از فراورده های کشاورزی این روستا می توان به برنج،بادام زمینی،چای،حبوبات و سبزی جات اشاره نمود. وجود با غات چای در روستای کیسم از جمله ویژگی هایی است که بر زیبایی طبیعی آن افزوده است .

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیه

و از این منظر مورد توجه گردشگران واقع شده است.همچنین از فراورده های دامی نیز می توان به ماست، دوغ، کره، شیر و …. اشاره نمود .

از صنایع دستی روستای کیسم می توان به حصیر بافی، زیر انداز، کلاه، خورجین، سفره، سفال، خراطی، توربافی و همچنین ساخت قایق چوبی اشاره نمود.

جاذبه های تاریخی روستای کیسم

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیه

همانطور که در قبل نیز اشاره شد، این روستا در گذشته یکی از پایگاه های خاندان کیایی بوده است و از این لحاظ روستای کیسم دارای پیشینه تاریخی می باشد. آرامگاه سید حسین کیا و پل تاریخی در روستای کیسم از جاذبه های تاریخی آن به شمار می آید.

آرامگاه سید حسین کیا ء در روستای کیسم

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیه

 این امامزاده به امام زاده ذوالفقار نیز معروف می باشد. منابع موجود آن را از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می داند . بنای قدیمی این امامزاده مورد مرمت قرار گرفته و گسترش یافته است.

دیوار های آجری حرم دارای ازاره ای از چند ردیف کاشی قدیمی سبز رنگ است. بام دارای سقفی شیروانی می باشد. رابینو از جمله افرادی است که اشاراتی به این بقعه داشته است.

بر بالای گنبد قیفی طلایی به ارتفاع 4 متر نصب شده و بر سر در بقعه با کاشی فیروزه ای اسم امامزاده به عنوان بقعه متبرکه آقا سید حسین کیاء بن موسی (ع) دهستان کیسم نوشته شده است.

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیه

بعد از در ورودی به بقعه که توسط پلکان به آن راه می یابد، دری است که به داخل حرم راه پیدا می کند و بعد از آن ضریح مشبک آهنی امامزاده مشاهده می شود.

شجره نامه امامزاده بر دیوار آن نصب شده است که توسط محمد اسماعیل عنایت بن بخشعلی و تاریخ پنج شنبه 27 محرم سال 147 برابر با 10/7/1365 نوشته شده است.

پل کیسم 

روستای کیسم توریستی ترین روستای آستانه اشرفیه

 این پل بر سر راهی که در گذشته از لاهیجان به کیسم می رفته اند و بر روی رودخانه حشمت رود و در دهکده کیسم ساخته شده است.

مصالح اصلی آن از خشت و آجر بوده و درازای آن 21 متر می باشد. پل خشتی کیسم دارای پهنایی به وسعت 325 سانتیمتر است. بلندی این پل از سطح آب را 570 سانتیمتر بر آورد نموده اند.

پهنای جان پناه آجری این پل خشتی، 65 سانتیمتر می باشد. دکتر منوچهر ستوده از این پل دیدن نموده و در آثارش به آن اشاره می نماید.پل مذکور دارای طاق های جناغی است و قدمت آن را به دوران صفویه نسبت می دهند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید