بنر هدر

سد شوک در منطقه کوهستانی اشکور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شوک نام روستایی زیبا در استان گیلان است که از طبیعتی بکر و زیبا و آب و هوایی بسیار مطبوع برخوردار است. این روستا، یک روستای تاریخی است و در گذشته به عنوان یکی از شاه نشین های استان گیلان در منطقه کوهستانی اشکور بوده است.

سد شوک، سدی تماشایی در میان جنگل های اشکورات گیلان است که محیطی بکر، آرام و باصفایی در اطراف خود ایجاد کرده است.

سد شوک

دشت ها و مراتع اطراف سد همه سرسبز و آباد هستند، می توان در هوای خوب بهاری به گشت و گذار در این دشت ها پرداخت و عکس های زیبایی گرفت. این مکان برای چند ساعتی کمپ زدن و پیک نیک مناسب است.
البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مکان به دلیل بکر بودن از امکانات گردشگری برخوردار نیست و در صورتی که تمایل به بازدید از این مکان را دارید، باید تمامی وسایل ضروری را با خود به همراه داشته باشید.

روستای شوک، روستایی بسیار زیبا در قسمت شرقی استان سرسبز گیلان است که همانند بهشتی کوچک و گمشده است. این روستا یکی از روستاهای اشکور سفلی است.

سد شوک

باغ های فراوانی در روستای شوک وجود دارد. گردو و فندق و سیب محلی و البته به بسیار شیرین و معروف این روستا از محصولات باغی آن است.

شوک از واژه شاه وک به معنای محل شاه گرفته شده است. به دلیل ییلاقی و سرسبز بودن این مکان، تعدادی از شاهان این منطقه را برای تفریح خود انتخاب می کردند.

در روستای شوک زیار اشکورات شهرستان رودسر، سدی به نام شوک ساخته شده است. این سد که احداث آن 10 سال به طول انجامیده است، در سال 1393 به بهره برداری رسید.

سد شوک از نوع سدهای خاکی است و با ارتفاع 18 متر در کنار روستای شوک زیاز اشکورات رحیم آباد رودسر ساخته شده است.

سد شوک

از آب این سد بیش از 500 هکتار زمین‌های کشاورزی و باغات فندق، گردو و گل گاوزبان روستاهای اشکورات و همچنین مناطق ییلاقی املش بهره مند می‌شوند.

جاهای دیدنی منطقه اشکور

سد شوک

منطقه اشکور تفرجگاه های زیادی دارد. یکی از آنها جنگل لولمان است. جنگلی با انبوهی از درختان کاج وحشی که خود را در میان تخته سنگ های موجود در شیب کوه ها حفظ کرده اند.

از دیگر مکان های تفریحی اشکور می توان به تپه شاه کوه، غارهایی که سکونتگاه های انسان های نخستین بوده اند و جنگل ذربین نام برد.
این روستا برای گردشگری روستایی، بهترین گزینه است. آداب و رسوم جالبی در این روستا وجود دارد. خانه های روستا بسیار ساده و دارای ایوان هایی با نرده های چوبی هستند. زندگی به سبک روستایی در منطقه اشکور جاری است. مردم این روستا بسیار مهمان نواز و خوش برخورد هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید