لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهرهای زیبا با مناظر رویایی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

لوکزامبورگ، با نام رسمی دوک‌نشین لوکزامبورگ (به لوکزامبورگی: Groussherzogtum Lëtzebuerg) کشور کوچکی در غرب اروپا است. پایتخت آن شهر لوکزامبورگ می‌باشد. لوکزامبورگ با آلمان، فرانسه و بلژیک مرز مشترک دارد. این کشور با توجه به جمعیت ششصد هزار نفری‌اش از کشورهای ثروتمند اروپایی به حساب می‌آید. لوکزامبورگ همواره شرایط سیاسی و اقتصادی باثباتی داشته‌است.

معرفی زیباترین شهرهای لوکزامبورگ

طبیعت افسونگر و رودخانه‌های نیلگون شهرهای کوچک لوکزامبورگ در کنار کاخ‌های قرون‌وسطایی و خانه‌های رنگارنگ، زیبایی وصف‌ناپذیری را به مناطق ییلاقی این سرزمین بخشیده است.

لوکزامبورگ باوجود کوچکی، طیفی وسیعی از مناظر خیال‌انگیز، شهرهای کوچک زیبا و دهکده‌های خلوت و آرام را در خود جای داده است. سفر به شهرهای کوچک پیرامون پایتخت، شما را با جنبه‌ی متفاوتی از زندگی در لوکزامبورگ آشنا می‌کند.

مناطقی که مملو از چشم‌اندازهای روستایی، زیبایی بکر طبیعی و قلعه‌ها و کاخ‌های مخروبه است. در این مقاله با خوش منظره‌ترین شهرهای لوکزامبورگ آشنا می‌شوید.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

کلروو

مناظر زیبای کلروو (Clervaux) در لوکزامبورگ شمالی به قصه‌های پریان شبیه است. در دامنه‌ی تپه‌های آن مجموعه‌ای از ساختمان‌های سفیدرنگ به چشم می‌خورد و برج‌های بلندش سر به فلک کشیده‌اند.

کلروو با جمعیتی کمتر از ۱۵۰۰ نفر، محیطی خلوت و آرام دارد و درعین‌حال، دیدنی‌های بسیاری را در خود گنجانده است. دو کلیسای تاریخی سنت موریس (Saint-Maurice) و سنت مور (Saint-Maur) در نزدیکی آن واقع شده‌اند.

در طول جنگ جهانی دوم، نبرد سختی در کلروو درگرفت و به همین دلیل موزه‌ی نبرد بولج (Battle of the Bulge) در گرامیداشت دوران پرتلاطم جنگ بنا شده است.

اگر به دیدن آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید از نمایشگاه عکس خانواده‌ی بشر (Family of Man) در قلعه‌ی کلروو بازدید کنید. نمایشگاه خانواده‌ی بشر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و توسط ادوارد استایکن، عکاس آمریکایی‌تبار، راه‌اندازی شده است.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

اتلبروک

این شهر کوچک در دل قلمرو دوک اعظم لوکزامبورگ قرار دارد. اتلبروک (Ettelbruck) از دیرباز دومین مرکز حمل‌ونقل عمومی کشور بعد از پایتخت به شمار می‌رفته زیرا در محل تلاقی سه رودخانه‌ی وارک (Wark)، سور (Sauer) و الزت (Alzette) واقع شده است.

با تمام این اوصاف، خانه‌های رنگارنگ کنار رودخانه در اتلبروک، فضایی دنج و خیال‌انگیز را به مسافران هدیه می‌دهند. اینجا هرگز این‌چنین ساکت و آرام نبوده است.

اتلبروک در سال ۱۹۴۰ به تصرف آلمان‌ها در آمد؛ نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۴۴، برای مدت کوتاهی آن را آزاد کردند اما چند ماه بعد، مجدداً به دست آلمان‌ها افتاد و هنوز هفته‌‌ای نگذشته بود که نیروهای آمریکایی به فرماندهی ژنرال پَتن (Patton) در روز کریسمس سال ۱۹۴۴ وارد منطقه شدند و اتلبروک را برای همیشه آزاد کردند.

امروزه میدان زیبا و مهم این شهر به نام ژنرال نام‌گذاری شده و روز یادبودی در ماه جولای به بزرگداشت او و سربازان همراهش اختصاص یافته است.

در حین قدم زدن و عبور از پل‌های طاق دار شهر می‌توانید از چشم‌اندازهای طبیعی و خیابان‌های باریک آن دیدن کنید.

در میان جاذبه‌های آن تماشای کلیسای باستانی پاریسی اتلبروک را از دست ندهید؛ این بنای زیبا سنگ‌قبرهایی با قدمتی بیش از ۶۰۰ سال را در خود جای ‌داده است.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

دیکیرش

دیکیرش (Diekirch) در سواحل رودخانه‌ی سور واقع شده است و مناظر روستایی دل‌انگیزی دارد.

گذرگاه‌های تاریخی و خیابان‌های سنگفرش آن با شاخ و برگ انبوه درختان احاطه شده‌اند، بازدیدکنندگان می‌توانند در حین قدم زدن از میان این خیابان‌ها نگاهی به زندگی اصیل شهری به شیوه‌ی لوکزامبورگی بیندازند.

میدان‌های قدیمی مرکز شهر در تابستان، میزبان برگزاری کنسرت‌های عمومی و برپایی نمایشگاه‌های فولکلور خواهند بود. علاوه بر این‌ها، موزه‌ی ملی تاریخ ارتش در دیکیرش قرار دارد که به‌یکبار دیدن می‌ارزد.

وقتی در اطراف شهر قدم می‌زنید، حواستان به نشانه‌هایی از نماد خوش‌یمنی شهر باشد. این نماد یک الاغ است و مجسمه‌ای از این حیوان بر روی یکی از فواره‌های شهر قرار دارد که هرساله محل گردهمایی رژه‌‌ی کارناوال رنگارنگ دیکیرش است.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

لاروشت

با بازدید از این شهر قرون‌وسطایی که ویرانه‌های قلعه‌ی لاروشِت (Larochette) بر آن سایه افکنده است، گویی به یک افسانه‌ی باستانی قدم می‌گذارید.

این شهر که بر ساحل رودخانه‌ی وایت ارنتس (White Ernz) قرار گرفته و در میان پیاده‌روهایی قدیمی احاطه شده است، بهترین مکان برای کاوش در طبیعت ییلاقی لوکزامبورگ محسوب می‌شود.

در دوردست می‌توانید نمایی از قلعه‌ی به‌خوبی محافظت‌شده‌ی میسمبورگ (Meysembourg) را ببینید. معماری جذاب این قلعه که سابقاً سرایی سلطنتی بوده است، ترکیبی از سبک‌های فرانسوی قدیم و نئو رنسانس را به نمایش می‌گذارد.

در حال حاضر این قلعه در دست مالکان خصوصی قرار دارد اما وقتی مشغول تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه هستید، نمای آن حتی از فاصله‌ی دور هم شما را به تحسین وا خواهد داشت.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

اش‌-سور-سور

پرتگاه‌های سنگی ناهموار اش‌-سور-سور (Esch-sur-Sûre) را در میان گرفته‌اند. این پرتگاه‌ها کیفیتی دراماتیک را به این منطقه‌ی مسکونی کوچک بخشیده که با طبیعت لطیف لوکزامبورگ همخوانی ندارند.

تخته‌سنگ‌ها با شیبی تند به رودخانه‌ی سور که شهر را در میان گرفته، منتهی می‌شوند. علاقه‌مندان به زمین‌شناسی می‌توانند انواع مختلف سنگ‌ها را با توجه به رنگ‌های زنده و روشنی که دارند، شناسایی کنند.

اش‌-سور-سور جدا از زیبایی مناظر طبیعی‌ و چشم‌نوازش، قلعه‌ای مخروبه و باستانی به همین نام را در خود جای داده است.

همچنین این شهر محوطه‌ی سوارکاری مشهوری دارد. در حین سوارکاری می‌توانید به تپه‌های اطراف صعود کنید و شاهد نمایی بی‌همتا و پانورامیک از شهر باشید.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

ویاندن

ویاندن (Vianden)‌ که در شمال شرقی لوکزامبورگ قرار دارد، گویی در گذر زمان از هر گزندی در امان مانده است. کلیساهای گوتیک، برج‌های قرون‌وسطایی و کاخ‌های باستانی دورنمای بی‌همتای این شهر کوچک را تشکیل داده‌اند.

در هر گوشه‌ای از شهر می‌توانید به تماشای چشم‌اندازهای نفس‌گیر آن بنشینید. حتی قدم زدن در خیابان‌های پرپیچ‌وخم آن نوعی ماجراجویی محسوب می‌شود.

ویاندن در میان مناظر دلفریبِ در‌ه‌های باریک و جنگل‌های بکر گسترده محصور شده و مشتاقان را از سرتاسر کشور به‌سوی خود می‌کشاند. برف در سرمای زمستان، چشم‌اندازهای آن را سفیدپوش می‌کند و این شهر کوچک را حتی فریبنده‌تر از پیش می‌سازد.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

اشترناخ

این شهر کوچک پیرامون کلیسای اشترناخ (Echternach) بنا شده و نام خود را از آن وام گرفته است. قدمت این کلیسا به سال ۶۹۸ میلادی بازمی‌گردد و این ناحیه، لقب قدیمی‌ترین شهر لوکزامبورگ از آن خود کرده است.

در اینجا می‌توانید به کاوش در تاریخ شگفت‌انگیز اشترناخ بپردازید. مکان‌های دیدنی این شهر شامل باسیلیکای سنت ویلبرورد (St Willibrord)، کلیسای سنت پیتر و پل (St Peter and Paul) و یک ویلای رومی می‌شود که به‌تازگی آن را کشف کرده‌اند.

این ویلا قدیمی‌ترین بنای رومی به شمار می‌رود که در شمال کوه ‌های آلپ پیدا شده است. جاذبه‌هایی نظیر بقایای دیوار شهر باستانی و همچنین بازاری به سبک گوتیک، بازدیدکنندگان را به گذشته می‌برد.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

رمیش

رمیش (Remich) یکی دیگر از شهرهای زیبای نزدیک رودخانه است که در میان دره‌ی موزل (Moselle) لوکزامبورگ قرار دارد. این ناحیه در میان تاکستان‌های خوش‌منظره محصور شده و سواحل وسیع آن در امتداد رودخانه‌ی موزل دارای چشم‌اندازهایی پانورامیک و نقاط دنجی برای پیک‌نیک است.

در اینجا می‌توانید از تاکستان‌های سرسبز و کارناوال سه‌روزه‌ی سالانه‌ی آن بازدید کنید. در این جشن رنگارنگ مجسمه‌هایی را آتش می‌زنند و با شور و شوق بسیار آن‌ها را به رودخانه پرتاب می‌کنند.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

مامر

مامر (Mamer) در چند کیلومتری غرب لوکزامبورگ قرار دارد و به همین دلیل نقطه‌ی ایده الی برای یک سفر روزانه محسوب می‌شود.

همه جای این شهر آکنده از تاریخ است زیرا در محوطه‌ی باستانی بنا شده که زمانی قبیله‌ای سلتی در آن سکنی داشته‌اند. اولین اشاره‌ به این شهر در مدارک تاریخی، به ۸ آوریل سال ۹۸۰ میلادی باز می‌گردد.

در این ناحیه‌ی پررونق، طیفی از جاذبه‌های محبوب گردشگری ازجمله یک قلعه‌ی زیبا، حمام رومی و کلیسای باشکوه جان پاپتیست وجود دارد.

مسیرهای کوه‌پیمایی اطراف دره‌ شما را به تماشای طبیعت چشم‌نواز مامر، اشکال سنگی شگفت‌آور، آسیاب‌های قدیمی و غارهای مرموز خواهد برد.

لحظات زیبای سفر به لوکزامبورگ شهر زیبا با مناظر رویایی

ویلتز

بازدیدکنندگانی که می‌خواهند به چشم‌اندازهای طبیعی لوکزامبورگ نزدیک‌تر باشند، باید حتماً از ویلتز (Wiltz) دیدن کنند. این شهر دارای چندین محل مخصوص اردو‌ و پیک‌نیک است که در میان جنگل‌های انبوه و در نزدیکی ساحل رودخانه قرار دارند.

در اینجا می‌توانید در امتداد آب‌های شفاف رودخانه کاوش کنید یا به فعالیت‌های تفریحی گروهی مثل سوارکاری و کوه‌پیمایی بپیوندید. ویلتز با آمدن تابستان جان تازه می‌گیرد و در سالن فضای باز موسیقی آن، نمایش‌های زنده‌ی کلاسیک برگزار می‌شود.

اینجا برای نوشیدنی‌های خود شهره است و هیچ‌چیزی با یک نوشیدنی خنک و استراحت در طبیعت فرح‌انگیز ویلتز برابری نخواهد کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید