بنر هدر

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شگفتی های زیبا و رازآلود طبیعت ما برآن داشت تا با اشتیاق کوله بار سفر ببنیدیم و راهی سفرپرماجرایی شویم. این بار مقصدمان شمال یا جنوب نیست، در این سفر می خواهیم به دیدن یکی از اسرارآمیزترین پدیده های طبیعت در غرب ایران برویم.

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهان

غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پرآب) نام غاری است در ارتفاع ۳٬۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد.

این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار در بیش از ۴۰ سال پیش (۱۹۷۱ میلادی)، بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند.

این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید.

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهان

امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده‌اند که بسیار عمیق‌تر از غار پرو هستند و غار پرو را در لیست عمیق‌ترین غارهای جهان تا رتبه ۲۲۱ پایین آورده‌اند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو وجود دهانه آن در ارتفاع سه‌هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای “عمودی” دنیا می‌باشد.

غار پراو چگونه کشف شد؟

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهان

حدود ۴۶ سال از زمان کشف این غار می گذرد، اولین بار در سال ۱۳۵۰ بود که یک گروه غارنورد انگلیسی به عمق ۷۵۰ متری این غار رفتند و آن را کشف کردند.

یک سال بعد طمع دست یافتن به رکورد جهانی باعث شد که دوباره یک تیم غارنورد انگلیسی راهی این غار شوند تا پیشروی بیشتری را در اعماق این غار به ثبت برسانند.

این گروه ۱۶ نفره در عمق ۷۵۱ متری به حوضچه ای گلی به طول ۵۰ متر برخوردند که ادامه پیشروی را برایشان غیرممکن می کرد، با اینکه امید زیادی به گسترش این غار می رفت اما از نظر آن ها غار به نقطه پایان خود رسید بود.

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهان

سه سال بعد، تیمی لهستانی هم از غار دیدن کردند و مهر تاییدی زدند بر اینکه اینجا واقعا پایان این غار است. بعدها با رفتن غواصی به داخل این آبگیر مشخص شد که عمق این حوضچه سه متر است و راه به جایی ندارد.

این غار که زمانی از بزرگ ترین غار عمودی دنیا بود و به اورست غارهای دنیا شناخته می شد امروز با کشف غارهای عمیق دیگر به رتبه ۲۲۰ عمیق ترین غارهای دنیا رسیده است.

مسیرهای این غار بسیار صعب العبورهستند، به غیر از سردی هوای داخل غار و راه های سختش، دیواره خشن و متخلخل، لباس غارنوردان را پاره می کند و این باعث می شود که آب سرد به بدن آن ها برسد و سختی های پیمایش غار بیشتر از گذشته شود.

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهان

دشواری گذر از میان مسیرهای این غار باعث شده که تا به حال ۵ غارنود جان خود را در داخل این غار از دست بدهند، اگر روزی پا به داخل این غار گذاشتید در طول مسیر این غار تابلوهایی را می بینید که مکان سقوط این غارنوردان را مشخص کرده است.

غار پَراو در حدود دوازده کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، در نزدیکی روستای چالآبه بر بلندای ۳۰۵۰ متری میدان جنوبی قله کوه پراو یکی از بلندترین قله‌های استان کرمانشاه (با ارتفاع ۳۳۵۷ متر از سطح دریا) قرار دارد.

عمق غار پراو ۷۵۱ متر و طول آن ۱٬۴۵۴ متر می‌باشد. تعداد ۲۶ حلقه چاه دارد و عمیق‌ترین چاه آن، چاه شماره ۱۶ است که ۴۲ متر عمق دارد.

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهان

آب جاری شده در غار پراو حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی غار پراو است که به خاطر این مسئله و ارتفاع بالای این غار، برودت آن خیلی زیاد است. (بین ۳–۱ درجه سانتی‌گراد) و در هیچ کجای غار دما بالاتر از این نیست.

بدنه و دیوار سنگی داخل غار بسیار خشن و متخلخل است و این باعث می‌شود که لباس غارنوردان در حین پیمایش سریعاً پاره شود. آب سرد به لباس‌های زیر و سطح بدن نفوذ می‌کند که دشواری‌های پیمایش را زیادتر می‌کند.

غار پراو با درجه سختی پیمایش «۵ دی» از دشوارگذرترین غارهای جهان به‌شمار می‌رود و تاکنون ۵ نفر از غارنوردان ایرانی در هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست داده‌اند.

مسیر پیمایش در غار پرآو

غار پرآو کرمانشاه یکی از عمیق ترین غار مخوف جهانمسیرهای این غار بسیار سخت و دشوار و گاه صعب العبور هستند، هوای داخل غار بسیار سرد و دیواره ی آن متخلخل و بسیار خشن است، گویی طبیعت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا فضایی سخت و خشن ایجاد کند.

گذرگاه های تنگ و پیچ در پیچ، تراورس های خطرناک و ریزش برخی قسمت های غار و چاه های عمیق همه دست به دست هم داده اند که به عنوان غارقاتل مهر تایید بزنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید