بنر هدر

معرفی مسجد جامع ساوه به همراه عکس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در ایرانگردی امروزمان می خواهیم به سراغ یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان ساوه برویم.یکی از نخستین مساجد ایران زمین، مسجد جامع ساوه است که در شهر ساوه ساخته شده و در طی سال های مختلف، هنرمندان زیادی اقدام به تزئین و مرمت آن کرده اند.

به طوری که بنای اولیه آن تغییرات بسیار زیادی کرده و چیزی که اکنون قابل مشاهده است را مجموعه ای از هنرها تشکیل داده که هر قسمت آن نشان دهنده ظرافت و نبوغ یک هنرمند است.

معرفی مسجد جامع ساوه به همراه عکس

خصوصیت این بنای تاریخی مذهبی آن است که نمودهایی از سه مقطع تاریخی (قبل از اسلام، قرون اولیه اسلام و دوران صفوی) در آن دیده می‌شود.

 آثار و بقایای موجود بیانگر این مطلب است که در مکان مسجد فعلی در دوران ایران باستان، آتشکده بوده و در دوره اسلامی تبدیل به مسجد شده‌است.بنای اولیه مسجد به طور کامل خشتی و گلی است و یک بنای منحصر به فرد و تماشایی به شمار می رود.

تاریخ دقیق ساخت این مسجد جامع به دوران آل بویه تعلق دارد. مسجد جامع ساوه دارای 4200 متر مربع مساحت است.

معرفی مسجد جامع ساوه به همراه عکس

در قسمت جنوبی مسجد، صحن و گنبد آن قرار دارد که بر اساس نشانه هایی که وجود دارد، تاریخ ساخت آن را قرن های چهار و پنج تخمین می زنند.

یک مناره متعلق به دوران ششم و دو ایوان متعلق به قرن هشتم و چندین شبستان به همراه محراب های قدیمی در این مسجد مشاهده می شود. بر محراب ها با خط کوفی و خط ثلث کتیبه هایی وجود دارند.

اما قدیمی‌ترین شیء که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌هایی است که در سده ۴ هجری قمری نوشته شده‌اند؛ بنابراین این مسجد حداقل ۱۰۰۰ سال قدمت دارد.

معرفی مسجد جامع ساوه به همراه عکس

در بخش مرکزی و در محل ساختمان صلیبی چشم پوشی است که سازندگان آن را به شکل هندسی هشت ضلعی مختلف الاضلاع و با دهانه ‌ای به مساحت تقریبی ۳۱ مترمربع و ارتفاعی برابر با ۹ متر که روی آن پوشیده نیست، ساخته ‌اند.

مسجد جامع ساوه به عنوان یک بنای کاملا باستانی و تاریخی علاوه بر این که دارای اهمیتی تاریخی است از زوایای دیگری دارای اهمیت بسیاری می باشد.

این مسجد از لحاظ مذهبی، معماری، نقاشی، کاشی ‌کاری و نیز تزئینات انجام شده در این مسجد همچون گچ‌ بری و خطوط کوفی و ثلثی بسیار ارزشمند می باشد.

در بنای این مسجد می ‌توان ۳ دوره‌ ی تاریخی مختلف از جمله حکومت ساسانیان، قرون اولیه ‌ی اسلامی و همچنین دوران پادشاهی حاکمان صفوی را به وضوح مشاهده نمود.

معرفی مسجد جامع ساوه به همراه عکس

مسجد جامع ساوه که ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد، در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین مکان تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

این مسجد جامع به تازگی تحت بازسازی قرار گرفته است. بعد از بازسازی کاربری نگارخانه پیدا کرده و در اختیار هنرمندان شهر ساوه قرار می گیرد.نمایشگاه های فصلی که در ساوه برپا می شوند در محل مسجد جامع برگزار می گردند.

معرفی مسجد جامع ساوه به همراه عکس

آدرس مسجد جامع ساوه
برای بازدید از این مسجد قدیمی باید به شهر ساوه سفر کنید. در این شهر، خود را به انتهای خیابان سلمان ساوجی برسانید. در آنجا این مسجد را مشاهده می نمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید