بنر هدر

پارک جنگلی ششدار ایلام

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جزو کشورهایی است که تنوع زیادی دارد. وجود مراتع سر سبز در کنار کوهستان های پوشیده از برف و یا جنگل های انبوه در کنار آبی دریا، فضایی شاعرانه را برای کشور به وجود آورده است.

استان ایلام به دلیل آب و هوای مساعد خود، از جمله مناطق سر سبز ایران به شمار می رود.

ایلام

پارک جنگلی ششدار ایلام

استان ایلام در غرب کشور واقع شده است. این استان به دلیل دارا بودن مرز مشترک با کشور عراق، یکی از شاه راه های مهم برای عبور زائران ایرانی عتبات عالیات در عراق است. مرکز استان ایلام، شهر ایلام می باشد.

این شهر حدود ۱۴۲۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. بر اساس سر شماری کشور در سال ۱۳۹۵ ه.ش، شهر ایلام دارای ۱۹۴۰۳۰ نفر جمعیت است. شهر ایلام در میان رشته کوه های متعددی محصور است.

از این رو پوشش گیاهی این منطقه بیشتر از نوع جنگل می باشد.پشت کوه، ده بالا، ردین، والامتو و حسین آباد از نام های قدیمی ایلام هستند.

پارک جنگلی ششدار ایلام

 

در فرهنگ لغت ایلام به معنی طعام عروسی ساختن می باشد. در دوره قاجار، ایلام به مرکز تابستانی والی معروف بود، از این رو لرستان به پشتکوه معروف بود.

پشت کوه، ده بالا، ردین، والامتو و حسین آباد از نام های قدیمی ایلام هستند. در فرهنگ لغت ایلام به معنی طعام عروسی ساختن می باشد. در دوره قاجار، ایلام به مرکز تابستانی والی معروف بود، از این رو لرستان به پشتکوه معروف بود.

ایلام در مختصات جغرافیایی ۳۳ درجه و ۲۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۴۱ دقیقه و ۷ ثانیه طول شرقی قرار گرفته است. مساحت این شهر حدود ۶۷ هکتار است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی می باشد.
اغلب ساکنان شهر ایلام، کرد زبان هستند. پوشش مردان این شهر نیز پوشش مردان کرد است. اماکن دیدنی ایلام مانند طاق شیرین و فرهاد، قلعه اسماعیل خان، کاخ فلاحتی و … هستند که از جاذبه های ارزشمند گردشگری در کشور محسوب می شوند.

پارک جنگلی ششدار

پارک جنگلی ششدار ایلام

در ۵ کیلومتری جاده ایلام به کرمانشاه، در کنار کوه قلاقیران، مناظر بکر و دیدنی وجود دارد که از لحاظ طبیعی بسیار بکر و دست نخورده می باشد. این مناطق با نام پارک جنگلی ششدار شناخته می شوند.

البته تلفظ صحیح این کلمه شیش دار بوده که در گذر زمان به ششدار تغییر یافته است. شیش دار در واقع به معنی جنگل انبوه می باشد.

منجل یکی از تفرجگاه های مشهور استان ایلام است که در جوار پارک جنگلی ششدار قرار دارد. این همجواری سبب شده تا افراد زیادی برای بهره مندی از فضای ششدار، به آن سفر کنند.
بهار در پارک جنگلی ششدار بسیار زیباست. این منطقه در فصل بهار آکنده از بوی شکوفه درختان خودرو است. سر سبزی سبزه زاران ششدار، روح آدمی را جلا می بخشد. حیات وحش این پارک جنگلی نیز شامل حیوانات متعددی می شود.

پارک جنگلی ششدار ایلام

اما برخی از مسافران، پاییز را مناسب ترین فصل در بین سایر فصول، برای سفر به پارک ششدار می دانند. تنوع رنگ این منطقه در پاییز همچون تابلوهای نقاشی است.

چشمه سارهای زیادی در ششدار وجود دارند که زیبایی و جذابیت آن افزوده است.نزدیک بودن پارک جنگلی ششدار به شهر ایلام یکی از مزایای آن است.

گردشگران و مسافران زیادی پس از گذراندن اوقاتی از روز در این منطقه، برای استراحت و اقامت به هتل های شهر ایلام باز می گردند.

پارک جنگلی ششدار ایلام

آنها همچنین می توانند پس از یک طبیعت گردی جذاب در پارک جنگلی زیبای ششدار، برای تهیه سوغاتی های شهر ایلام نظیر حلوای خرما یا شاتیه، بژی برساق، رون دان و کله کنجی به مراکز خرید در سطح شهر بروند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید