پل تاریخی گاودوش آباد اوغان سراب

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان سراب که در جنوب شرق استان آذربایجان شرقی واقع شده است، دارای مساحتی حدود 3560 کیلومتر مربع می باشد. وجه تسمیه ی شهرستان سراب به جهت همجواری با سراورود بوده که از آن پس به سراو یا سراب خوانده شده است.

این منطقه از دیر باز محل استقرار تمدن های مختلف به شمار می رفته است، و وجود آثار باستانی متعدد نظیر تپه های تاریخی، معابد سنگی و کتیبه ی اورارتوئی در حومه ی شهر، نشانگر این قدمت تاریخی می باشند.

پل تاریخی گاودوش آباد اوغان سراب

وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری بی شمار در شهرستان سراب و سرسبزی و طراوت منطقه در فصول مختلف، علی الخصوص فصول بهار و تابستان، منجر شده تا این نقطه از استان همچنان در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان سراب پل گاودوش آباد اوغان است، که متعلق به دوران صفویه می باشد. این پل که در منطقه ای خوش آب و هوا واقع شده، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می خواند.

پل تاریخی گاودوش آباد اوغان سراب

پل گاودوش آباد اوغان مربوط به دوره صفوی – دوره قاجار است و در ۸ کیلومتری شمال سراب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجه تسمیه ی این پل به جهت همجواری اش با روستای گاودوش آباد می باشد. بازسازی و مرمت پل مذکور در دوران قاجاریه صورت گرفته است. همچنین این پل دارای چهار میل راهنما است، که دارای ارتفاع حدود 2/10 متر و نیز قطر حدود 80 سانتی متر در طرفین می باشد.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «پل تاریخی گاودوش آباد اوغان سراب»

  1. بهترین خاطرات زندگی من در دوره کودکی شنا در داخل آب حوضچه زیر این پل و ماهیگیری در داخل آن و کباب کردت و خوردن آنها با مرحوم پدرم وقتی گله گوسفندانمان را برای آب خوردن و چرا از روستایمان (گاودوش آیاد- شهید محسن آباد کنونی) به کنار پل گاودوش آیاد می بردیم (48 سال پیش)- بادش بخیر- دلم تنگ اون روزهای خوش زندگی هست- اکبر ظهیری -تورنتو کانادا om/c/AkbarZahiri
    کاش مسولین در مرمت و نگهداری اینگونه آثار تاریخی بیشتر دقت کنند متأسفانه خبرهایی که از بی توجهی نسبت به حفظ و نگهداری این محل از دوستان و آشنایان می شنوییم نگران کننده هست از جمله اجاره آن به پرورش دهندگان ماهی و سایر سهل انگاری ها نسبت به این آثار تاریخی

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید