بنر هدر

تفریحات زمستانی در همدان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همدان شهر سردسیر کوهستانی با طبیعتی خارق العاده است که در هر یک از فصول سال، زیبایی های ویژه ای را برای گردشگران نمایان می کند.

از آنجاییکه زمستان های این شهر اغلب سرد و همراه با بارش چشمگیر برف است، می توان در آن، به انواع تفریحات زمستانی پرداخت. مهمترین ویژگی این شهر آن است که با پیمودن مسافت های کوتاهی از مرکز شهر،به مناطق تفریحی می رسید.

تفریحات زمستانی در همدان

مهمترین منطقه ای که می توان برای تفریحات زمستانی همدان از آن یاد کرد، پیست اسکی واقع در منطقه ای بنام تاریکدره است که پیستی کاملا مجهز و متناسب برای افراد حرفه ای به شمار می رود.

گذشته از آن، رفتن به طبیعت پوشیده از برف، علاوه بربهره مندی از زیبایی های بصری می تواند فضایی مناسب برای عکاسی، قدم زدن در برف، گلوله برف بازی و حتی سرسره بازی روی برف ها را فراهم آورد.

تفریحات زمستانی در همدان

آفرود سواری نیز از دیگر تفریحات نسبتا نوظهور در این منطقه بشمار می رود که شامل پیمودن مسیرهای کوهستانی پوشیده از برف با ماشین های آفرود می باشد. همه این فعالیت ها که منجر به هیجان و شادی می شوند را می توان در روزهای برفی همدان نظاره گر بود.

پیست اسکی تاریکدره

تفریحات زمستانی در همدان

اسکی ورزشی پر هیجان و مختص فصل زمستان است وشهر همدان که درزمستان، همواره شاهد بارش سنگین برف در ارتفاعات بوده،از این امکان برخوردار است که علاقمندان و ورزشکاران در پیست مجهزی بنام پیست الوند یا تاریکدره به این ورزش بپردازند.

این پیست که از سال 1364 بطور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت، در فاصله ای کمتر از 15 کیلومتری از مرکز شهر و در دل کوه های الوند واقع شده است. جاده ی منتهی به آن آسفالت بوده و خود این مسیر بسیار پر پیچ و خم و زیباست.

تفریحات زمستانی در همدان

در سمت راست جاده، دره ای عمیق و در سمت چپ، کوه ها و صخره های خشن قرار گرفته اند. با اینکه جاده باریک و قدری خطرناک به نظر می رسد اما یکی از شگفتی های این منطقه به شمار می رود و در تمام فصل ها به نوعی زیبا است.

کوه های پوشیده از برف در زمستان زیبایی این مسیر را دو چندان می کند. به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در این جاده الزامی است.

تفریحات ساده تر

تفریحات زمستانی در همدان

پس از اشاره به اسکی و معرفی محل مناسب برای انجام آن در شهر همدان، تفریحات زمستانی ساده ای مانند قدم زدن و دویدن روی برف ها، ساختن آدم برفی و خانه برفی، گلوله برف بازی و سرسره بازی روی برف نیز در جای خود بسیار پرهیجان و لذت بخش است.

ساختن آدم برفی همیشه برای کودکان بسیار جالب و خاص بوده است، همچنین جشنواره های محدود زمستانی گاها در این شهر برگزار می شوند که از شهروندان خواسته می شود به ساخت آدم برفی بپردازند و در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا می شود.

این جشنواره ها سبب آن می شوند که خانواده ها به همراه فرزندانشان به مکان معین شده بروند و از یک روز دلنشین زمستانی در کنار لذت ببرند.

تفریحات زمستانی در همدان

این فرصتی است که امروزه به دلیل ماشینی شدن زندگی و نیز آپارتمان نشینی اکثریت مردم، کمتر در اختیار خانواده ها قرار دارد. بدین ترتیب، شهر، یک روز شاد و پر تحرک را شاهد است که سفیدی برف و تلالو نور خورشید بر روی برف ها این زیبایی را دوچندان می کند. تماشای آدم برفی های متفاوتی که در گوشه و کنار مکان مسابقه ساخته می شوند نیز جالب توجه است.

گذشته از ساخت آدم برفی که فعالیتی دوستانه به شمار می رود، گلوله برف بازی نیز بسیار مورد توجه است که البته قدری خشن و خطرناک است. این بازی بین دو نفر یا دو گروه اجرا می شود. نوع گروهی آن مسلما جذاب تر و نیازمند برنامه ریزی است.

به گونه ای که دو گروه در فاصله ی مشخصی از هم قرار می گیرند و با همکاری و تقسیم کار شروع به ساخت گلوله های برفی و پرتاب آنها به سمت یکدیگر می کنند.

تفریحات زمستانی در همدان

بازی دارای قواعد خاصی نیست و تا جایی که یک گروه تسلیم شود، ادامه میابد. هدف از آن همان دویدن ها و خندیدن هاست و در پایان، دست ها سرخ از سرما و لباس ها برفی و خیس هستند.

سرسره بازی روی برف ها با استفاده از تیوپ های بزرگ پلاستیکی از دیگر تفریحات محبوب زمستانی است. تپه های با شیب مناسب در حاشیه ی شهر شناسایی می شوند و افراد، اغلب هم جوانترها، سوار بر تیوپ ها از بالای تپه ی برفی تا پایین آن سرسره بازی می کنند. این بازی بسیار پرهیجان و گاها پرخطر است اما لذتی دارد که صرف نظر کردن از آن را بسیار دشوار می سازد.

مناظر منحصربفرد

تفریحات زمستانی در همدان

روزها و شب های برفی، زیبایی خاصی دارند که می توان ساعت ها تماشا کرد و عکس های بی نظیر گرفت. بطور مثال غروب یک روز زمستانی یا تماشای بارش برف در نور چراغ. برای دیدن مناظر زیباتر کافی است سوار بر ماشین شخصی خود به اطراف شهر همدان بروید و جاده ها، کوه ها و کوچه باغ های پوشیده از برف را تماشا کنیم.

سفرهای کوتاه داخل شهری زمستانی همدان بی نظیرند و می توان یک فلاسک پر از نوشیدنی گرم بهمراه خود برد و بطور مثال با نوشیدن چای گرم، شیر گرم یا نسکافه و… لذت این گردش را دو چندان کرد.

گرفتن عکس های یادگاری در جاده های برفی، زیر درختان پوشیده از برف یا حتی هنگام گلوله برف بازی قطعا بسیار خاطره انگیز خواهد بود.

آفرود سواری

تفریحات زمستانی در همدان

پیمودن مسیرهای کوهستانی با ماشین های قدرتی که آفرود نام دارد از دیگر تفریحات زمستانی است که اخیرا نیز در همدان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

این تفریح بسیار حرفه ای و نیازمند تجهیزات کامل است اما بجز خود آفرود سوارها، مردم عادی نیز از تماشای آن لذت می برند. مکان های مناسب این کار شناخته شده و تعیین شده است و در روزهای برفی شاهد آن هستیم.

حتی در برخی مواقع مکان تیوپ سواری و آفرود سواری بسیار نزدیک بهم هستند و فضای وسیع پوشیده از برف را می بینیم که در گوشه گوشه ی آن چندین بازی برفی بطور همزمان انجام می شود.

این صحنه بسیار پر تحرک و دیدنی است و حتی می توان از تماشای آن لذت برد. مجموعه ای وسیع و طبیعی برای بازی های زمستانی که خوشبختانه بسیار مورد توجه شهروندان همدانی است.

کافه های دارای چشم انداز

تفریحات زمستانی در همدان

برای تماشای شهر پوشیده از برف، خوشبختانه کافه های بسیاری وجود دارند که دارای چشم انداز مناسب برای تماشای خیابان برفی هستند. لذت یک نوشیدنی گرم در کنار یک دوست در حالی که موسیقی مناسبی در کافه پخش می شود و تماشای دانه های ریز و منظم برف در حال بارش، قطعا بسیار جذاب است.

تماشای درختان پوشیده از برف و لحظه ای خیره شدن به نور چراغ خیابان، که بارش برف را بسیار زیبا جلوه گراست، تماشای پیاده روهای برفی و گاهی شنیدن صدای پای عابران از میان برفهای انبوه درپیاده رو.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید