بنر هدر

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بسیاری از مناظر بکر و دست نخورده مسیرهای پیمایش سختی را دارند که باید مشتاقانه و شجاعانه از آن ها عبور کرد و به وصال لحظات وجد رسید.

دره معروف به دره چاکرود یکی از زیبایی های این منطقه بوده و در سالهای اخیر مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته. این دره شامل یک دره اصلی و دو دره فرعی است.

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیم

آبشارهای این مسیر عمدتا کوتاهتر از ۵ متر است و یک آبشار در دره فرعی به ارتفاع ۳۰ متر نیز قابل مشاهده است. این دره از بالادست رحیم آباد و از حوالی منطقه ای به نام طیولا آغاز و و به سمت دریای خزر سرازیر می شه. دره چاکرود دارای طول زیادی است اما بخش مناسب برای کار فنی آن کوتاه و یک روزه است.

به سمت رودسر می رویم و مسیرمان را تا روستای طیولا ادامه می دهیم. پس از طی کردن مسیری زیبا به ابتدای دره چاکرود خواهیم رسید، جایی که کم کم دیواره های آن شروع به تنگ تر شدن می کنند و حتی گاهی مانع رسیدن نور خورشید به اعماق دره می شوند.

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیم

دره چاکرود از جنوب (حوالی روستای پرمکوه) آغاز شده و به سمت شمال (روستاهای بالا طیولا و پایین طیولا) می رسد و به گفته برخی منابع در نهایت آب آن به دریای کاسپین ریخته می شود.

دره از دو مسیر فرعی و یک مسیر اصلی تشکیل شده و پر از آبشارها و حوضچه های بزرگ صخره ای پر آب است. وقتی پیمایش را آغاز می کنید ابتدا از مسیر فرعی وارد می شوید و چند فرود حسابی از آبشارها را تجربه می کنید و سپس وارد مسیر اصلی خواهید شد.

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیم

گاهی فضای دره به خاطر تنگ شدن دیواره ها و وجود سنگ های بسیار بزرگ آنقدر تاریک می شود که شاید لازم باشد از هدلامپ استفاده کنید.

توجه داشته باشید که چاکرود طول زیادی دارد؛ اما قسمتی که در آن بتوان پیمایش فنی و حرفه ای انجام داد کوتاه است و با توجه به توانایی بدنی افراد از 1 تا 2 روز زمان می برد.

آبشارها و حوضچه های متعدد

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیمنگران نباشید حتی اگر مسلط به صخره نوردی و شنا نیستید همین که عاشق طبیعت باشید نخستین و البته مهمترین گام را برای گردشگری برداشته اید و می توانید با ایستادن در مناطق محافظت شده از دیدن مناظری که هنرنمایی الهی را پر رنگ تر نشان می دهند لذت ببرید. دیدن آبشار و حوضچه های متعدد بسیار روح افزاست.

فرسایش در دره چاکرود

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیم

سیلاب و فرسایش در طی سالیان زیاد باعث شده است تا این تنگه بسیار عمیق شود، گاهی تاریکی در عمق آن به حدی است که ممکن است رعب آور به نظر آید.

اما فرسایش و رسوبات تصاویری را در سطح دیواره های این دره طی سالیان سال به وجود آورده اند که بسیار زیبا و عجیب هستند. می توان لحظاتی را در مقابل هر کدام از این دیوارهای لایه لایه ایستاد و داستان هزار ساله ی آنها را تماشا کرد.

بهترین فصل برای سفر به دره چاکرود

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیمبهار: در فصل بهار احتمال بارندگی و در نتیجه افزایش حجم آب در تنگه زیاد است و هوا هم تقریبا سرد می باشد. بنابراین در فصل بهار رفتن به دره چاکرود توصیه نمی شود.
تابستان: فصل تابستان مناسب ترین فصل برای سفر به این دره ی زیبا می باشد، به این دلیل که در این فصل حوضچه ها از درجه حرارتی قابل تحمل و معتدل برخوردار هستند و میزان بارندگی هم زیاد نیست.بنابراین تابستان را برای رفتن به این طبیعت ناب از دست ندهید.
پائیز و زمستان: در فصل پائیز و زمستان در این منطقه بارندگی بسیار زیاد است و اگر آب دره زیاد شود ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.

نکات ضروری سفر به دره چاکرود رحیم آباد

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیم

این پیمایش به وسایل تخصصی دره نوردی نیاز دارد مانند: طناب، هارنس، جلیقه نجات، کلاه ایمنی، دستکش، پیچ های مخصوص کارگاه زدن و …

رفت و برگشت این مسیر به توان جسمانی بالایی احتیاج دارد بنابراین در کنار تخصص و مهارت های لازم که باید کسب کنید حتما قوای بدنی خود را بسنجید.

در منطقه، مغازه ای برای تهیه مواد اولیه خوراکی نخواهید دید و در طول مسیر آب قابل خوردن وجود ندارد، پس حتما مواد غذایی و میزان آب مورد نیاز خود را از قبل خریداری کنید.

دره چاکرود رحیم آباد را بیشتر بشناسیم

داخل دره حوضچه های عمیقی وجود دارد که حتما باید در آن ها شنا کنید؛ بنابراین اگر شناگر ماهری نیستید از جلیقه نجات استفاده کنید.

به دلیل وجود آب و فشار زیاد آن، وسایل ضروری تان را وکیوم کنید تا آب به آن ها نرسد.

قبل از حرکت حتما و حتما آب و هوای منطقه را بررسی کنید زیرا در صورت بارندگی، احتمال سیل و جاری شدن آب وجود دارد.

آدرس: استان گیلان- 66 کیلومتری رحیم آباد

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید