روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان های جنوبی و جنوب غربی كشور به دلیل همجواری با  خلیج فارس  و دریای عمان همیشه از آب و هوای خاص و جاذبه های گردشگری ویژه ای برخوردار می باشند.

گردشگری و سفر در جنوب كشور و در استان های حاشیه خلیج فارس همیشه در جریان بوده و از طرفداران ویژه ای برخوردار است. استان  خوزستان  از جمله استان هایی است كه از سال ها پیش مهد گردشگری بوده است.

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

در این مقاله شما را با یكی دیگر از مناطق گردشگری و مسافر پذیر استان “خوزستان” به نام روستای صراخیه تالاب شادگان خوزستان آشنا خواهیم كرد.

روستایی عجیب كه همانند شهر “ونیز” در كشور “ایتالیا” دسترسی و ارتباطشان به مناطق دیگر در سطح روستا به وسیله قایق می باشد. روستایی پر جاذبه در كنار یكی از بزرگترین تالاب های “ایران” كه زیبایی این روستا را برای گردشگران دو چندان كرده است.

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

صراخیه نام یکی از روستای خوزستان است که در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان واقع شده. این روستا به عنوان یکی از روستاهای دارای جاذبه گردشگری خوزستان معرفی شده‌است.

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

روستای صراخیه با بافتی سنتی، یکی از روستاهای قابل مطالعه در استان خوزستان است. این روستا به لحاظ مردم‌شناسی از اهمیت زیادی برخورد بوده و می‌تواند بخشی از فرهنگ بومی منطقه را بازگو کند.

اهالی روستا عرب و به زبان عربی صحبت می‌کنند. رفت‌وآمد در این روستا و بین روستاهای اطراف همچون رفت‌وآمد در ونیز ایتالیا است. اهالی روستاهای سراخیه و رگبه ساکنان اصلی این تالاب را تشکیل می‌دهند.

ویژگی‌ها

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

در این روستا مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد، اهالی صراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح می‌دهند. بسیاری از جوانان صراخیه با ماندن در روستا و ازدواج‌های بومی باعث افزایش جمعیت بومی آن نیز شده‌اند.

معماری روستای صراخیه، با دستان بومی منطقه ساخته می‌شود و از این جهت اهمیت زیادی دارد. این معماری در امتداد معماری سنتی منطقه بوده و ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می‌دهد خانه‌های خود را می‌سازند. اهالی دو روستای رگبه و سراخیه در دو سوی تالاب شادگان زندگی می‌کنند.

مشاغل

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

ارائه سرویس‌های گردشی به گردشگران از جمله مشاغل اهالی صراخیه‌است. آن‌ها گردشگران با قایق‌های خود به داخل تالاب می‌برند و نقاط مختلف آن را نشان می‌دهند.

جاذبه ها

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگاناگر در مورد جاذبه های این روستای زیبا بخواهیم صحبت كنیم، می توان از ابعاد مختلفی به آن نگاه كرد. از مهمترین ویژگی هایی كه آن را در میان دیگر روستاها در سطح كشور متمایز كرده است همان قرار گرفتنش در دل تالاب و روخانه می باشد.

وجود تالاب “شادگان” در این استان و همچنین جاذبه های طبیعی آن و در آغوش گرفتن این روستای زیبا در خود باعث شده كه همه ساله مسافران و گردشگران زیادی به این روستا آمده و از گشت و گذار در دل این طبیعت لذت ببرند.

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

حمل و نقل و جابجایی در این روستا تماما از طریق قایق می باشد و به جای جاده رودخانه و آب بین خانه های روستائیان قرار گرفته است.

خانه های این روستا كم نظیر به نوبه خود دیدنی و منحصر می باشد. خانه هایی از جنس نی و گیاهان محلی كه با شكل و ظاهری خاص و مقاوم در برابر آب و هوای این منطقه كه چشم گردشگران را به خود جذب می كند.

البته برخی خانه هایی از جنس بلوك و سیمان نیز برای خود ساخته اند كه ساده زیستی روستائیان را نشان می دهد.

تالاب شادگان

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگانتالاب شادگان كه خود از جاذبه های گردشگری علاقه مندان به طبیعت می باشد حدود 400 هزار هكتار وسعت دارد. تالابی كه از تلفیق سه تالاب “خور موسی”، “خور الامیه”، و “شادگان” بوجود آمده و با نام تالاب “شادگان” شناخته می شود.

آب این تالاب از رودخانه های “جراحی” و “كارون” و همچنین جزر و مد دریا تامین می شود. گونه های گیاهی و آبزیان و پرندگان این تالاب از منحصر به فرد ترین گونه ها می باشد.

روستای زیبای صراخیه روستایی در دل تالاب شادگان

تالابی كه می توان با كرایه قایقی از روستای “صراخیه” به دل نی زارها و مابین پرندگان مهاجر آن از جمله فلامینگو، حواصیل و لك لك های وحشی و دیگر پرندگان زیبای كم نظیر ساعت ها به گشت و گذار پرداخت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید