بنر هدر

چشمه کانی گراوان جاذبه ی بی نظیر سردشت مهاباد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همه چیز در نهایت زیبایی و هارمونی است، تپه های مخمل پوش، گل های وحشی و زمزمه ی دلنشین رودی که مست این همه دلربایی شده و رقص کنان روی فرش سبز طبیعت جاری است، مناظری هستند که چشم را می نوازند و ما را تا چشمه ی کانی گراوان همراهی می کنند.

این چشمه ی زلال و زیبا که از دل کوهی می جوشد، مقصدی است که گردشگران و طبیعت دوستان از آرامش و زیبایی های چشم نوازش سیر نمی شوند، و لحظه شماری می کنند، تا با سفر به این مکان زیبا، روح و جان خود را آرام ببخشند.

شما هم اگر مشتاق دیدن این مکان زیبا هستید، به دیدن تصاویرچشمه کانی گراوان اکتفا نکنید، و با ما همراه شوید.

چشمه کانی گراوان کجاست؟

چشمه کانی گراوان جاذبه ی بی نظیر سردشت مهاباد

چشمه ی کانی گراوان در استان آذربایجان غربی، و در فاصله ی 2 کیلومتری شهر ربط ودر 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت واقع شده است.

زیبایی ها و آثار تاریخی این منطقه کم نیست، ربط شهری است با پیشینه ی تاریخی بسیار کهن، این شهر که در گذشته خاستگاه یکی از بزرگترین تمدن ها و شهرهای باستانی در جنوب دریاچه ی ارومیه بوده است، اکنون یکی از جاذبه های مهم سردشت است، و باستان شناسان بر اساس آثار و شواهد بدست آمده معتقدند که ربط همان شهر موصاصیر یا شهر آفتاب است، و روزگاری بزرگترین معبد خدای هالدی در دولت آردین در آن قرار داشته است.

معبد موصاصیر یکی از معابد مورد احترام پادشاهان اوراتویی بوده است، و شاید به همین دلیل ربط، مرکز اتصال دولت مانایی با تمدن های آشور و اورراتو بوده است.

چشمه کانی گراوان جاذبه ی بی نظیر سردشت مهاباد

از دل این منطقه ی باستانی و چشم نواز چشمه ی آبی می جوشد که فقط یک منبع آب نیست، بلکه سرچشمه و خالق منظره ای است، که زیبایی آن زبانزد گردشگران است.

این چشمه که به چشمه ی کانی گراوان معروف است، در نزدیکی روستایی به نام کانی گویز و درجنوب شرقی حوضه ی زاب قرار دارد.

کانی گراوان از چشمه های غنی آب معدنی است، ومیزان املاح موجود در آب این چشمه حداقل یک گرم در لیتر می باشد، این آب گازدار و معدنی پس از بیرون آمدن از دل زمین، روی سطح زمین جاری می شود، و در مسیر خود مواد و املاحی را به جا می گذارد که درطول زمان روی هم انباشته شده و توده ی مخروطی شکل امروزی را بوجود می آورند، اکنون این توده ی مخروطی به صورت یک تپه ی رنگارنگ و زیبا در پس زمینه ی تپه های سبز و درختان بلوط به زیبایی جلوه گری می کند.

چشمه کانی گراوان جاذبه ی بی نظیر سردشت مهاباد

سازه ی آهکی ناشی از انباشته شدن املاح این آب پرخاصیت، در حدود 20 متر ارتفاع دارد، این سازه که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی آب همیشه در حال تغییر شکل بوده است، در حال حاضر با طیفی از رنگ های مختلف و به شکل یک مخلوط خودنمایی می کند.

علت نامیدن این چشمه به کانی گراوان دقیقا مشخص نیست، اما افراد محلی آن را اصطلاحی در زبان کردی می دانند، زیرا در زبان کردی گراوان به معنای آب سخت و سنگین و کانی به معنای چشمه است، بنابراین ممکن است به علت وجود املاح زیاد در آب چشمه آن را کانی گراوان نامیده باشند.

این منطقه ی زیبا در فصل بهار و تابستان به اوج زیبایی خود می رسد، به همین دلیل گردشگران و طبیعت دوستان زیادی به این منطقه سفر می کنند، تا از این زیبایی بکر و طبیعی لذت ببرند.

مسیر دسترسی به چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان جاذبه ی بی نظیر سردشت مهاباد

برای دسترسی به این چشمه دو مسیر وجود دارد، دردسترسی اول، ابتدا در مسیر مهاباد سردشت قراربگیرید، سپس با گذر از شهر ربط تابلوهایی را خواهید دید، که چشمه ی کانی گراوان را نشان می دهند، در این مسیراز سردشت تا چشمه در حدود 30 تا 35 دقیقه راه هست.

مسیر دسترسی دوم ازسمت شمال به جنوب است، در این مسیر باید از مهاباد به سردشت بروید، این مسیر که یکی از زیباترین جاده های کوهستانی کشور است، شما را در به سد مهاباد، هدایت خواهد کرد، در طول این مسیرشما با زیباترین جلوه های طبیعت روبرو خواهید شد.

چشمه کانی گراوان جاذبه ی بی نظیر سردشت مهاباد

جنگل های بلوط و آبشارهای فصلی، و سپس گردنه ی زمزیران جاذبه های این مسیر رویایی هستند، که در مسیر چشمه ی گراوان از آن ها لذت خواهید برد، مخصوصا در فصل بهار که زیبایی آبشارها و رودخانه ی هرمزان دوچندان می شود، سفر به این منطقه پیشنهاد می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید