بنر هدر

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جاده چالوس را به عنوان یکی از زیباترین و خاطره انگیزترین جاده های ایران می شناسند. حتی از آن به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان نیز نام می برند. کمتر کسی است که اهل تهران و کرج باشد و سری به جاده چالوس نزده باشد.

این محور ارتباطی مهم کشور که از کرج شروع شده و به چالوس واقع در استان مازندران منتهی می شود به عنوان یک جاذبه گردشگری برای مسافران عبوری آن به شمار می رود.

تاریخچه جاده چالوس

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

در دوران قاجار این جاده به صورت مسیر مالرو همراه با گردنه ها و پیچ های خطرناکی بود که از طریق آن شاهان و تجار و جنگجویان به شهرهای شمالی عبور و مرور می کردند.

ناصرالدین شاه قاجار پادشاهی بود که به دلیل علاقه بسیاری که به سفر کردن و گشت و گذار داشت از این جاده بیشتر عبور می کرد.

به دستور وی جاده های اختصاصی و موقتی برای سهولت حرکت او ساخته شد. بعدها ناصرالدین شاه در روستای شهرستانک در مسیر جاده چالوس برای خود کاخی ییلاقی بنا کرد که گاهی به آن سفر می کرد و این گونه این جاده کم کم در مسیر توسعه و بازسازی قرار گرفت.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

رضاشاه برای دسترسی آسان تهران به شمال دستور داد جاده ای آسفالت بین کرج و چالوس بسازند. این جاده در سال 1309 توسط مهندس چرنتلسکی طراحی گردید. آرامگاه این مهندس نیز در همین جاده قرار دارد.

طول جاده چالوس 168 کیلومتر و عرض آن بین 8 تا 12 متغیر است. ارتفاع آن از سطح دریا 1400 از کرج می باشد و کم کم ارتفاع در طول مسیر بالا رفته و تا 3200 متر در بالای قله کندوان می رسد.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

پس از آن ارتفاع کم می شود و در شهر چالوس به ارتفاع 75 متری از سطح دریا می رسد. در سال 1314 با آغاز ساخت تونل کندوان در ارتفاع 2000 متری عبور و مرور برای خودروها آسان شد.

کم کم با ساخت سد کرج در سال 1340 و افتتاح چندین رستوران و چندین اقامتگاه در طول مسیر رفت و آمد از این جاده رونق بیشتری گرفت و آن را به عنوان یکی از مسیرهای اصلی برای رسیدن به شهرهای شمالی بدل کرد.

شرایط اقلیمی

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

تردد از مسیر جاده چالوس بر خلاف بسیاری از مسیرهای دیگر کاملا احتیاج به بررسی شرایط اقلیمی و زمانی دارد. زیرا از آن دسته جاده هایی است که امکان بسته شدن آن به دلایل مختلف از قبیل ترافیک، ریزش سنگ، تعمیرات، تصادف های شدید و …. وجود دارد.

به ویژه در زمان بارش های شدید باران و برف بسیار ایمنی جاده کاهش می یابد و خطر ریزش سنگ و بهمن در طول جاده محتمل است.

مسیر دسترسی

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

دسترسی به این جاده از استان البرز، شهر کرج و استان مازندران شهر چالوس وجود دارد. برای دسترسی به این جاده از تهران باید وارد اتوبان کرج شوید و از بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج) به شهر کرج و مسیر جاده چالوس بروید. تابلوهای راهنمایی در مسیر برای دسترسی وجود دارند.

برای ساکنین تهران، کرج و مازندران این جاده از بهترین مکان ها برای پیک نیک رفتن چند ساعته است. می توانیم هر وقت که دلمان خواست در کنار رودخانه پرآب کرج اتراق کنیم و از هزاران خوراکی خوشمزه ای که در رستوران های اطراف رودخانه وجود دارد لذت ببریم و با تمام وجود هوای پاک و تازه را عمیق نفس بکشیم.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

می توانیم هنگام حرکت در مسیر موسیقی آرامش بخشی بگذاریم و از شیشه پنجره اتومبیل به مناظر اطراف نگاه کنیم و از چشم انداز زیبای مسیر لذت ببریم. هر زمان دلمان خواست گوشی را برداریم و از این همه زیبایی عکس و فیلم بگیریم.

در تونل ها بوق بزنیم و از طعم خوش بستنی محلی جانمان را تازه کنیم. در سرمای کوهستان آش داغی بخریم و گرمای دلچسب آن را فرو ببریم.

جاده چالوس در هر زمانی حال آدم را خوب می کند. چه روزهای غم و تنهایی چه روزهای پرشور و هیجان با دوستان و خانواده. مسیر جاده مقصد است برای همین اگر همسفران خوبی داشته باشی لحظه لحظه سفر خاطره انگیز است.

ده یوش که محل زندگی پدر شعر نو ایران نیما یوشیج است در مسیر جاده چالوس است. البته فاصله اندکی حدود 25 کیلومتر از مسیر اصلی جاده دارد. برای رفتن به یوش باید از روستای پل زنگوله در کلاردشت مازندران عبور کنید.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

سد امیرکبیر یکی از معروف ترین سدهای ایران است که به سد کرج شناخته می شود و در جاده چالوس قرار دارد. این سد بر روی رودخانه کرج بنا نهاده شده و به دلیل چشم انداز زیبایی که دارد به عنوان یک جاذبه گردشگری مسیر به شمار می رود.

این سد از اصلی ترین منابع تامین آب تهران و البرز است. در این سد ماهی قزل آلا نیز پرورش داده می شود. حتی عبور از کنار سد در هنگام شب نیز زیباست.

به دلیل وجود چراغانی های زیبا و نور ماه این منظره در خاطره انسان حک می شود. البته امکان توقف در کنار سد و مسیر جاده کنار سد ممنوع است و باعث ایجاد ترافیک سنگین در این قسمت می شود.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

پیست اسکی دیزین نیز با فاصله 123 کیلومتری از ابتدای جاده چالوس قرار دارد. این پیست مهمترین پیست اسکی ایران است و میزبان بازی های بین المللی اسکی نیز می باشد که در آن برای اسکی روی چمن نیز استفاده می شود.

بنابراین این پیست در تمام فصول سال تفریحات و امکانات در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. این پیست شامل تله کابین، تله سیژ، تله اسکی، پیست اسنو پارک، پیست مبتدی، پیست چمن، دو هتل، چندین رستوران و .. است و اسکی بازان زیادی از ایران و سایر کشورها از آن استفاده می کنند.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

جالب اینجاست که علاوه بر علاقه مندان به اسکی افراد سرشناس نظیر دیپلمات ها و کاردان های سفارتخانه های خارجی نیز در ایران مهمان زمستانی پیست اسکی دیزین هستند.

امکانات ویژه این پیست که شامل شیب مسیر و طول و محل برگزاری مسابقات و امکانات موجود در آن بسیار مناسب می باشد.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

تونل کندوان که بلندترین قسمت جاده چالوس است بعد از پیست اسکی دیزین قرار دارد. آشکده هایی که اطراف این تونل مشهور وجود دارند یکی از جذابیت های مسیر هستند به ویژه در روزهای سرد جاده.

مطمئنا اگر در روزهای برفی از این جاده عبور کنید و آشی داغ و لذیذ در کنار تونل کندوان بخورید، خاطره خوش آن سالها در ذهن شما باقی می ماند.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

گردنه هزار چم خطرناک ترین بخش مسیر در جاده چالوس است. این گردنه پیچ های بسیار تند و خطرناک دارد که لحظه ای غفلت می تواند انسان را به نابودی بکشاند اما اگر از خطرناکی این گردنه بگذریم یکی از خارق العاده ترین مناظر را پیش چشمانمان می بینم.

پوشش جنگل های هیرکانی از یک سو و وجود صخره های مرتفع از سوی دیگر منظره ای تماشایی را به تصویر می کشد. در قسمت انتهایی راه نیز صخره های هفت خواهران و یا هفت برادران وجود دارد.

توجه کنید که این بخش از مسیر روشنایی اندکی دارد. جاده کناره ندارد و در اکثر زمان ها از مه پوشیده شده است.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

شهر مرزن آباد از توابع چالوس نیز یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری ایران به شمار می رود. سوغاتی های خوشمزه، صنایع دستی زیبا، شرایط خوب آب و هوایی، لذت زندگی در دامنه تپه های کوهستانی، آرامش که این شهر پر اکسیژن دارد همه و همه دلایلی است که انسان را وسوسه می کند لختی از شلوغی شهرهای بزرگ به این شهر پناه ببرد.

جذابیت های جاده چالوس/ چهارمین جاده زیبای جهان

روستای کندلوس نیز از دیدنی هایی است که می توان از جاده کرج چالوس به آن دسترسی پیدا کرد. این روستا در نوشهر واقع شده است. پس از عبور از مرزن آباد به دوراهی کجور می رسیم در آنجا تابلوهایی برای سهولت دسترسی به روستای کندلوس قرار دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید