بنر هدر

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

لرستان زیبا، سرزمین لاله های واژگون، به خاطر داشتن آب و هوای چهارفصل در تمامی طول سال گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

اگر طبیعت گرد هستید و در اوایل پاییز قصد سفر به این استان را دارید حتماً حتماً سری به دره خزینه پلدختر لرستان بزنید. دره ای شگفت انگیز و زیبا که طبیعت آن را پس از سالها فرسایش به وجود آورده است. دره ای که شما را بی وقفه به یاد گرند کانیون آمریکا می اندازد.

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

دره خزینه (پلدختر)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدختر و شهرستان دره شهر در بین استان ایلام و استان لرستان ایران است.

دره خزینه یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به‌شمار می‌رود که در اثر سال‌ها فرسایش به وجود آمده‌ است.

این دره میزبان یک پل معلق است که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران یاد می‌شود.یک طرف این پل در استان ایلام و طرف دیگرش در استان لرستان واقع است.

دره ای با پیچ نعل اسبی

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایراندیواره های دره خزینه را فرسایش نقش و نگار زده و لایه لایه کرده است. رودخانه زیبای کرخه از این دره عبور می کند و با پیچ نعل اسبی خود منظره ای شگفت انگیز را ایجاد می کند. صخره ای در وسط این پیچ وجود دارد که اطراف آن را آب فراگرفته است.

شباهت دره خزینه ایران به گرندکانیون آمریکا

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

دره خزینه نام جاذبه‌ای منحصر به فرد است که در میانه‌های جاده پلدختر به اندیمشک و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد. این دره نشانه‌هایی از فرسایش در طی سال‌های دور و دراز را دارد و گویی پس از فراز و نشیب‌های بسیار به شکل امروزی خود درآمده‌ است.

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

در کنار نقش و نگارهایی که بر دیواره‌های دره خزینه به چشم می‌خورند، عبور رودخانهٔ کرخه از میان این دره جلوه‌ای خاص به آن بخشیده و با عبورش طراوت را مهمان این منطقه می‌کند.

طراوت و زیبایی‌ها را که کنار بگذاریم شباهت بسیار زیاد این جاذبه با گرندکانیون آمریکا ویژگی خاصی است که در کمتر جایی در ایران به این شکل دیده می‌شود.

پل معلق دره خزینه بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

یکی از جاذبه‌های مهم این دره وجود پلی به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر و عرض دهانه ۸۰ متر است که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه یاد می‌شود.

پیش از این پل معلق در مشکین‌شهر اردبیل به عنوان دارندهٔ این مقام شناخته می‌شد اما هم‌اکنون پل معلق دره خزینه با ۵ متر ارتفاع بیشتر توانسته در رده بالاتر قرار گیرد.

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

این پل معلقِ کابلی بر فراز رود کرخه قرار دارد و در منطقه‌ای دره‌ای و صخره‌ای واقع شده‌است که میزبان دو پل کوچک و بزرگ معلق می‌باشد. یک طرف پل معلق دره خزینه در لرستان قرار دارد و طرف دیگر آن به استان ایلام می‌رسد و به این وسیله دو سوی دره به هم متصل شده‌است.

این پل دو سوی دره را به هم متصل می کند. پل محکمی است که با طناب های کابلی و از چوب های روس ساخته شده است.

بر روی پل که می ایستید صدای جریان آب و هیجان تکان خوردن پل در آن ارتفاع با باد تجربه ای هیجان انگیز به شما می دهد. البته به نظر می رسد که در فروردین ماه 97 این پل به دست عده ای تخریب شده است.

خوشگذرانی در دره خزینه

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

برای آنکه بیشترین لذت را از این سفر ببرید، از انجام فعالیت‌های زیر غافل نشوید:

قدم زدن بر روی پل

تصور کنید که بر بالای یک ساختمان ۲۹ طبقه هستید اما آنچه که در زیر پای خود می‌بینید، رودخانه‌ای است که صدای گذرش به گوش می‌رسد. این تصویر چیزی است که با رفتن به روی پل معلق دره خزینه پیش چشم شما قرار می‌گیرد و لحظات هیجان انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

وزش باد در این منطقه هیجان را به اوج خودش می‌رساند و پل را به این طرف و آن طرف تکان می‌دهد. این تکان‌ها باعث می‌شود تا معلق بودن را بیشتر حس کنید و هیجانی خاص را تجربه نمایید.

گشت و گذار و عکاسی

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

وجود پل معلق، پیچ نعل اسبی و بسیاری از مناظر شگفت‌انگیز باعث شده تا فرصت خوبی برای خلق تصاویر تماشایی فراهم شود. در سراسر این دره و به ویژه بر روی پل می‌توانید مناظر زیبایی را شاهد باشید و عکس‌های منحصر به فردی را ثبت نمایید.

صخره‌نوردی و کوهنوردی

ارتفاعات موجود در این منطقه باعث شده تا کوهنوردان و صخره نوردان نیز به آن بیایند و صعودی متفاوت را برای خود رقم بزنند. البته برای این کار باید حتماً از آمادگی لازم برخوردار بود و راهنمایی راه بلد را به همراه داشت.

کارهایی که قبل از سفر به دره خزینه باید انجام دهید:

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران1- آب و هوای منطقه را بررسی کنید.
2- راهنمای آشنا به منطقه پیدا کنید.
3- در صورت تمایل به اقامت در شهرهای اطراف حتماً به سایت ایران هتل آنلاین سر بزنید و هتل مورد نظر خود را اینترنتی رزرو کنید.
4- ملزومات سفر را همراه ببرید: کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب گیر، کفش مناسب صخره نوردی یا پیاده روی، خوراکی و آشامیدنی، کیف کمک های اولیه
5- باطری گوشی و دوربین خود را شارژ کنید زیرا برای ثبت مناظر بی نظیر این دره حتماً به آنها نیاز خواهید داشت.
6- در صورت تمایل به اقامت شبانه در طبیعت وسایل کمپینگ همراه خود داشته باشید.
7- کیسه زباله برای جمع آوری زباله های خود حتما بردارید.

بهترین زمان برای دیدار از دره خزینه

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

استان لرستان منطقه‌ای کوهستانی است که در فصل بهار و تابستان آب و هوای معتدل دارد. از طرفی، دره خزینه در منطقه‌ای قرار دارد که در معرض تابش خورشید است. به همین خاطر بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید است.

مسیر دسترسی

دره خزینه لرستان از شگفتی‌های طبیعت ایران

ابتدا به شهرستان پل‌دختر رفته و از آنجا وارد جاده اندیمشک شوید. پس از سپری کردن مسافت ۴۷ کیلومتر وارد روستای دره خزینه شده و از آن‌جا نیز پس از دو کیلومتر مسیر، به محل کارگاه سدسازی کرخه ۲ برسید. از این محل عبور کرده و پس از ۳ کیلومتر مسیر به بالای پل معلق می‌رسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید