بنر هدر

شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای گره بان کرمانشاه مکان مقدسی برای اهل حقی‌ها است. گردشگرانی که به این محل می روند جزو زائران و مریدان محسوب شده و با دست و دلبازی کم نظیری از آنان پذیرایی می شود و به صورت محدود محل اقامت رایگان در اختیارشان قرار می گیرد.

شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه

عرقیات گیاهی گره بان شهرت جهانی دارند و گلاب گره بان و عرق نعنای این منطقه به سراسر دنیا صادر می گردد. شیرینی های ناب و دنده کباب و خورش خلال کرمانشاهی ذائقه هر گردشگری را نوازش می دهد و ساختمان های بلند با معماری ای که بیشتر در کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اکراین قابل مشاهده است در نوع خود بسیار حیرت انگیز است.

مختصری از تاریخ روستای گره بان در کرمانشاه

شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه

اگر بخواهیم مختصری از تاریخ روستای گره بان در کرمانشاه را بگوییم مطابق با آنچه که باستان شناسان گفته اند آثاری از سکونت در این روستا پیش از تاریخ مشاهده شده که نشان دهنده ی مناطقی پربار و دارای اهمیت بالایی در خاورمیانه و قاره آسیا می باشد.

از قدیمی ترین نشان های حضور انسان در این روستا به دوره های پارینه سنگی نیز می رسیم که با پیدا شدن چند تبر سنگی در منطقه هرسین کنونی اثبات شده است که قدمتشان حداقل دویست هزار سال تخمین زده می شود، این نشان می دهد که قدمت این روستا بسیار بالا است.

شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه

جالب است بدانید که استان کرمانشاه در زمان ساسانیان به عنوان پایتخت ییلاقی مورد استفاده بوده و پس از ظهور اسلام و ورود اعراب به ایران و از قرن یازده به بعد فرقه اهل حق بوجود آمده است و طایفه ای که در گره بان زندگی می کنند ملقب به آتش بیگی یا مشعشعی ها هستند که یکی از طوایف این فرقه بوده و با استفاده از امکانات و کمک های پیروان خود نسبت به ساختن این مکان و حفظ و نگهداری و توسعه آن اقدام نموده اند.

با توجه به خاک حاصلخیری که در این منطقه وجود دارد فرصت فوق العاده ای برای اهالی این روستا به وجود می آورد که باعث می شود دست هیچ گردشگری برای خرید سوغاتی های با کیفیت و استفاده از غذاهای محلی بینظیر این منطقه خالی نماند و طعم اصالت و کیفیت به عنوان خاطره ای فراموش نشدنی در اذهان گردشگران این منطقه باقی بماند.

رعایت نظم در روستای گره بان

شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه

یکی از مهمترین مواردی که در روستای گره بان رعایت می شود نظم و معماری بی نظیر آن است. این روستا باغچه ها و آب نماهای بسیار جذابی دارد و برای رسیدن به بنای اصلی باید از بلوار بزرگی که بسیار زیبا با گلکاری های هنرمندانه تزیین شده و پهنا و ابهت آن هرچقدر به عمارت اصلی که مقبره نزدیک می شوید بیشتر خودنمایی می کنند، که گویی فرش رنگارنگی تا سر قله کوه پهن شده است.

شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه

زمانی که در این روستا در حال گشت و گذار هستید ابتدا در دامنه کوه یک مسیر توسط نگهبانی بسته شده است که اسلوب خاصی در آن رعایت شده که برای ورود به حریم عمارت اصلی مد نظر قرار گرفته است و دلیل این کار آنست که این عمارت در روزهای جمعه و حتی برخی از ماه های سال از دسترس گردشگران خارج می شود و دلیل آن را رسیدگی به امور داخلی و انجام امور خاص و برداشت محصولات روستا و انجام مراسمات مذهبی خاص اهالی این روستا بیان می کنند.

این امر دلیلی است که گردشگران می بایست قبل از حرکت به سوی این روستا و بازدید از آن نسبت به پذیرش آن اطلاع حاصل نمایند.

مسیرهای ارتباطی به روستای گره بان در کرمانشاه

شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه

اگر خواستید به سمت این روستا بروید راه های مختلفی نظیر هواپیما، اتوبوس و خودروی شخصی وجود دارد که هر کدام را مایل بودید می توانید استفاده کنید. یکی از به صرفه ترین راه ها اتوبوس است که با این وسیله تنها به کرمانشاه می توانید برسید و از کرمانشاه تا روستای گره بان باید با تاکسی بروید، اما خوب هزینه ی بالایی را هم باید پرداخت کنید.

بسته به اینکه چقدر هوشمندانه سفر کنید و زمانبندی درستی برای سفر به این مکان داشته باشید، اگر با خودروی شخصی سفر کنید می توانید هزینه کمتری را برای این سفر صرف نمایید ولی در مجموع هزینه رفت و آمد به این روستا و بهمراه دو روز اقامت در آن با احتساب امکاناتی که اهالی این روستا در اختیارتان می گذارد می توان مبلغی حدود هر نفر ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان را برآورد کرد.

محصولات سفر

5 دیدگاه دربارهٔ «شنیدنی هایی درباره ی روستای گره بان کرمانشاه»

  1. اشتباه نکنید! روستای گره بان نه یک هدف گردشگری برای عموم بلکه بیشتر یک مکان زیارتی اهل حق است که با ظاهر و آداب ویژه خود شناخته می شوند و اجازه ورود به آنرا دارند. گمان می کنم بجاست که متولیان این مکان لا اقل به خاطر وجهه خود و عقیده ای که دارند به نحو مناسبی این امر را اطلاع رسانی کنند. تصور کنید از راه دور و مسیری نه چندان هموار بر اساس شنیده ها از خوش برخوردی ساکنان این روستا خود را با خانواده به آنجا رساندیم و در عوض با گیت و نگهبانی که گفتند این مکان سالهاست که تعطیل می باشد و اجازه ورود ندارید مواجه شدیم. برادران لا اقل یک آبخوری هم اینطرف گیت نصب کنید تا مسافران خستگی راه را با جرعه ای آب از جان دور کنند.
    یا حق
    نهم خرداد ماه 1401

    پاسخ
    • کسی مجبور نکرده شما برین اونجا با کمال احترام اونجا زیازتگاه و برای اهل حق هست نه برای گردشگری لطفا به ادبیات گفتاری خود دقت کنید جناب ????

      پاسخ
  2. اتفاقاً با اینکه ما نزدیکیم و اهل حق هم نیستیم ولی رفتیم و با آغوش باز مورد پذیرایی قرار گرفتیم .

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید