روستای ییلاقی آب اسک از چشمه هایی با آب های شفا بخش تا مراسم دیرینه ورفچال

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آب اسک روستایی در استان مازندران است. این روستای تاریخی از توابع بخش لاریجان، شهرستان آمل می‌باشد. روستایی ییلاقی و تفریحی با مناظر طبیعی بینظیر که هرساله مسافران زیادی را به خود جذب میکند.

در مورد معنی نام آب اسک، بر اساس بعضی باورها و روایت‌ها نام این روستا به نام یکی از پادشاهان اشکانیان، اشک نامگذاری شده که به مرور زمان به اسک تغییر یافته است. روستای زیبای آب اسک از شمال به دامنه‌های قله دماوند منتهی می‎گردد.

روستای ییلاقی آب اسک از چشمه هایی با آب های شفا بخش تا مراسم دیرینه ورفچال

در داخل روستای آب اسک حدود 9 چشمه معدنی وجود دارد. با بررسي خصوصيات فيزيکي و شيميايي چشمه‌هاي آب اسک و مواد معدني موجود در آنها اين نتيجه حاصل شد که چشمه‌ها پتانسيل زيادي در شفاي بيماران دارند و طيف گسترده‌اي از بيماري‌ها را مي‌توان به کمک آنها درمان نمود.

خواص درماني آبهاي اين ناحيه در رابطه با ترکيبات آن که حاوي کلرور، بيکربنات‌ها، هيدروژن سولفوره و گوگرد مي‌باشند، شامل توانايي درمان عفونت‌هاي مجاري تنفس مانند تورم مزن مخاط بيني ، التهاب مزمن حلق ، ترشحات گوش درون، کري، لارنژيت مزمن، برونشيت مزمن، اتساع برونش‌ها و اسکلروز ريوي، بيماري‌هاي جلدي مانند عفونت‌هاي سرکش جلدي حاصله از استافيلوکوک‌ها، استرپتوکوک‌ها، کورک، زرد زخم و اگزماهاي مزمن، بيماري‌هاي مفصلي مانند رماتيسم مزمن و يا رماتيسم‌هاي تورمي يا دردناک و سرانجام توانايي درمان در برخي از عفونت‌هاي زنانگي مي‌باشند.

روستای ییلاقی آب اسک از چشمه هایی با آب های شفا بخش تا مراسم دیرینه ورفچال

ساير جاذبه هاي گردشگري اسک عبارتند از: رودخانه هراز، مرتع مرغوب و زيباي اسک وش که در نزديکي محل برف چال قرار دارد و چشم‏ا نداز باغ‏ه ا و بافت سنتي آن‏ بسيار جالب توجه است، درياچه امام زاده علي (ع)که اين درياچه محل زندگي ماهي قزل‌آلاي خال قرمز و رنگين کمان است. کف درياچه پر از درختان و گياهان باقي‌مانده از آثار قبل از رانش کوه مي باشد و غار اسک.

سرآسياب اسک

روستای ییلاقی آب اسک از چشمه هایی با آب های شفا بخش تا مراسم دیرینه ورفچال

از آنجايي که آب اسک در نزديکي فضاي جرياني و محور گردشگري ملي – بين المللي جاده هراز قرار گرفته است. امکان دسترسي از اين محور به ناحيه، چشم‌انداز زيباي منطقه، جاذبه چشمه‌هاي آبگرم، آب‌هاي معدني، قله و دامنه‌هاي زيباي دماوند موجبات جلب بخشي از مسافران و گردشگران عبوري (به طور عمده از استان تهران و استان‌هاي مرکزي کشور) را فراهم ساخته است.

همچنين مراسم سنتي ورفچال موجب جذب بخش عمده‌اي از گردشگران، به ويژه خويشان و آشنايان مردم محلي مي‌گردد که در شهرهاي بزرگ به ويژه تهران زندگي مي‌نمايند.

انگيزه اغلب گردشگران ورودي به منطقه استفاده از آب گرم و آب معدني، تفريح، طبيعت‌گردي و استفاده از آب و هواي مفرح و چشم انداز زيباي ناحيه است.

روستای ییلاقی آب اسک از چشمه هایی با آب های شفا بخش تا مراسم دیرینه ورفچال

سنت‌ کهن برف چال یا در گویش مازندرانی ورف چال از سالیان دور در منطقه اسک‌ وش لاریجان برگزار می‌گردد. زمان مراسم برف چال با توجه به شرایط آب و هوا در یک روز خاص اجرا میشود و از چند روز قبل توسط اهالی روستا به دیگران اعلام می‌شود.

به رسم کهن، اهالی روستای اسک‌ وش و روستاهای مجاور چون آب‌ اسک، نیاک و… گرد هم جمع شده و قطعات بزرگ برف را از کوهستان برداشته و در گودالی در دامنه کوه دماوند چال می‌کنند.

روستاییان با برگزاری این آیین تعهد و همکاری و همدلی خود را باهم به نمایش میگذارند. همچنین مراسم برف‌ چال آب مورد نیاز دامداران را در فصل تابستان تامین می‌کند.

در روز برف‌ چال مردمان روستا نماز جماعت می‌خوانند، نذری پخش می‌کنند و با نان و پنیر، گوشت و… از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

هنرهاي سنتي مردم ناحيه اسک

روستای ییلاقی آب اسک از چشمه هایی با آب های شفا بخش تا مراسم دیرینه ورفچالدر ميان صنايع دستي که در ناحيه وجود دارد مي‌توان از نوعي حصير به نام “کوب” نام ببريم که براي زيرانداز استفاده مي‌شود که براي بافت آن از گياهان خودرو چون “گاله” و “واش” که در باتلاق ها و آب‌بندها مي‌رويد استفاده مي‌شود.

از ديگر صنايع دستي مي‌توان از زنبيل و سبد نام برد که با استفاده از علف‌هايي به نام “وران” و “سازير” بافته مي‌شود. صنايع دستي ديگري مانند قالي‌بافي، سوزن‌دوزي، جاجيمچه بافي نيز در سطح محدودي که بيشتر جنبه خود مصرفي دارند نيز استفاده مي‌شود.

راه دسترسي به روستاي اسک

روستای ییلاقی آب اسک از چشمه هایی با آب های شفا بخش تا مراسم دیرینه ورفچال

روستاي اسک از توابع بخش لاريجان شهرستان آمل در 76 کيلومتري جنوب غربي آمل، 160 کيلومتري ساري و در 90 كيلومتري شمال شرق تهران، در جاده تهران- آمل قرار دارد.
دسترسي به ناحيه تفريحي آب اسک به واسطه موقعيت منحصر به فرد اين ناحيه نسبت به جاده ارتباطي تهران – آمل (محور هراز) و نيز در دسترس بودن امکانات گسترده حمل و نقل به سهولت امکان پذير است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید