بنر هدر

ساحل و بندر بریس جاذبه ی زیبای چابهار

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان سیستان وبلوچستان سرزمینی بکر و ناشناخته است که دردرون خود زیبایی ها و جاذبه های بسیاری را جای داده است. برای درک طبیعت وحشی وفرهنگ کهن این منطقه نمی توان به عکس ها و نوشته ها اکتفا کرد وفقط با سفر به این منطقه ی دیدنی است که می توان به عمق زیبایی ها، جاذبه های تاریخی وفرهنگی وطبیعت منحصربفرد وبکرآن پی برد.

کوه های مریخی، جاده ی ساحلی و بنادرزیبایی همچون بندر چابهارو بندر بریس سیستان و بلوچستان ازجاذبه های این منطقه هستند.

ساحل و بندر بریس جاذبه ی زیبای چابهار

 در پس کوه‌های مخروطی و در 60 کیلومتری شرق چابهار، بندری ‏زیبا به نام بریس، در امتداد دریای عمان وجود به چشم‌ می‌خورد.

این ساحل بندری در روستای بریس قرار ‏گرفته، که آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. آسمان آبی، پرندگان دریایی این نزدیک ترین بندر ایرانی به ‏اقیانوس هند را جذاب تر ساخته است.

شمال روستای بریس را کوههای بلند مریخی در برگرفته اند و غرب ‏آن به دریای عمان ختم می شود. مسافران در بازدید از ساحل بندر بریس می‌توانند، در کنار دریای بی‌کرانِ ‏عمان سواحل صخره‌ای و سواحل ماسه‌ای بی‌نظیری را تماشا کنند و سری به جاذبه های طبیعی دیگری ‏که خور قدیم بریس نام دارد، بزنند.

روستای صخره‎ای نزدیک به این اسکله صیادی روستا هم به بریس ‏نزدیک است. عکاسی در کنار صخره‌های نسبتا خلوت و آرام آن به یکی از جاذبه‌های روستا بدل شده ‏است. ‏

بندرماهیگیری بریس

ساحل و بندر بریس جاذبه ی زیبای چابهار

اززمان بندرشدن بریس مدت زیادی نمی گذرد، اما از زمان های دور در این محل روستایی به نام بریس وجود داشت. این روستا در حاشیه ی ساحل شمالی دریای عمان و دردهانه ی خلیج کوچکی واقع شده است.

موقعیت استراتژیک بریس و داشتن اسکله و بندر و امکان ارتزاق به وسیله ی صید ماهی به مرور زمان بریس را به یک بندرصیادی تبدیل کرد به طوری که در سال های اخیر مردمان زیادی به این روستا مهاجرت کرده اند. مردمان بریس همیشه ماهیگیر بوده اند، حتی درآن زمان که کسی این بندر را نمی شناخت، ماهیگیران زحمت کش بریس هرروز با قایق های خود به دریا می رفتند و به صید ماهی می پرداختد. بندربریس جایی است که دریا با ماهیگیران سخت کوش بریسی انس و الفت دیرینه دارد.

ساحل و بندر بریس جاذبه ی زیبای چابهار

این منطقه از لایه های ماسه ای و سنگی متراکم یا نیمه متراکم تشکیل شده که قدمت آن ها به دوران سوم زمین شناسی برمی گردد.

میزان بارندگی دربریس بسیار کم است، اما در هنگام بارندگی تالاب عظیمی در حد فاصل کوه های مشرف به بریس و نوار ساحلی بوجود می آید، این منظره بسیار بدیع و دیدنی و در نوع خود بی نظیراست.

ماهی هایی مانند حلوای سفید وسیاه، سنگ سر قباد، سرخو، شیر،هوور دراین بندربه فراوانی یافت می شوند. همچنین شاه ماهی یا لابستر و کوسه، ماهیانی هستند که دراین بندرصید وصادر می شوند.

ساحل و بندر بریس جاذبه ی زیبای چابهار

این منطقه آب و هوای گرم و حاره ای دارد و تحت تاثیر جریان های اقیانوسی است، از اواسط خرداد تا اواسط مرداد که درمنطقه توفان های استوایی در جریان است، ماهیگیران از صید خودداری می کنند یا برای صید ماهی به مناطق دیگری مانند جاسک و تنگه ی هرمزمی روند.

اگرقصد سفر به این استان را دارید، بریس انتخابی است که به شما این امکان را می دهد که درسواحل زیبای دریای عمان قدم بزنید و با آرامش عمیق آن همنوا بشوید، همچنین تماشای غروب دل انگیزخورشید از ساحل بریس ودیدن طبیعت بکر اطراف تجربه ای است متفاوت و به یادماندنی که ارزش این را دارد، که دل به دریا بزنید و راهی سفر بشوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید