بنر هدر

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاید عده ای از گردشگران همیشه راهی را برای سفر خود انتخاب کنند که به آن سوی مرزها متصل است. اما اگر مطلع باشند که چه مناطق بکری در کشور خودمان وجود دارد، بعید به نظر می رسد قبل از اینکه آنها را بازدید کنند راهی سفری خارج از ایران شوند.

مناطق بسیار زیبا و شگفت انگیزی که می تواند روح و جسم هر انسانی را صیقل دهد. حقیقتا کشور ما ایران جاذبه‌های گردشگری بکر و طبیعی بسیار زیادی در دل خود جای داده است که هر کدام در یک فصل از سال اوج زیبایی خود را پشت سر می گذارد.

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات

امروز قصد داریم سفری به کردستان داشته باشیم و شما را با یکی از بهترین و دنج‌ترین مناطق کردستان آشنا کنیم. استان کردستان در غرب کشور واقع شده است و از شمال به استان‌های آذربایجان­ غربی و زنجان و از جنوب به کرمانشاه می‌رسد.

این استان حدود 200 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد و منطقه اورمانات آن یکی از زیبایی‌های وصف ناپذیر ایران است. اورامانات یا هورامان، اورامان، هورامان تخت و اورامانت تخت نام‌های فقط یک منطقه از کردستان هستند که به دلیل گویش‌های متفاوت افراد محلی و همچنین گویش‌های متفاوت کردی با نام‌های مختلف شناخته شده است.

تاریخچه منطقه اورمانات

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات

منطقه اورمانات از روستا‌هایی بنام‌های ناو، هجیج و اسپریز تشکیل شده است. دیرینگی زندگی مردم در این منطقه حدود 40 هزار سال تخمین زده می‌شود چراکه در غار‌های شاندیر و بیستون وسایل انسان‌های غار نشین، اجاق‌ها و تعدادی استخوان انسان‌های نئاندرتان ( در واقع انسان‌های اولیه‌ای بوده‌اند که سر‌های بزرگ، قد و هیکل کوتاه و بینی کوچکی داشته‌اند ولی بشدت نیرومند بوده‌اند) کشف شده است.

همچنین باستان‌شناسان پوست حیواناتی را که به زبان یونانی بر روی آنها حکاکی شده، مربوط به دوران اشکانیان و سلوکیان ، پیدا کرده‌اند. محققان قدمت این پوست را به حدود 120 سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند.

 آب‌ وهوا
آب‌وهوای منطقه کوهستانی اورامان معتدل است و چشمه‌ها، پوشش گیاهی سرسبز و باغ‌هایی در اورامان به وجود آورده است.

چشمه سیروان و لیله

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات چشمه سیروان که مهم‌ترین چشمه اورامان است و به معنی خدای آب است از بخش زراب و مریوان سرچشمه می‌گیرد خود از به هم پیوستن رودخانه گاوه رود و قشلاق تشکیل‌شده است.

منطقه اورامان را به دو قسمت تقسیم کرده است. قسمت عمده رودخانه سیروان در شهر پاوه قرار دارد و از ترکیب با چند رودخانه دیگر مانند لیله، که معنای گل‌آلود است به طول 50 کیلومتر از بندگاز دهستان دولت‌آباد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از میان کوه‌های شاهو، سالان و کوچک خرمال سرانجام وارد عراق می‌شود.

شغل ساکنین اورامان
مردمان اورامان به باغداری در کنار دامداری مشغول هستند.

گونه‌های جانوری و گیاهی

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات از حیواناتی که در منطقه اورامان دیده‌شده است سنجاب ایرانی و از درختان مرسوم در این ناحیه وون، پسته وحشی، گلابی، انجیر، انار و… است. حتی این منطقه به علت آب‌ وهوای معتدل شامل گیاهان ریواس، شنگ، به ره زا، کنگر، شب بو، نرگس و … است.

موسیقی و لباس محلی اورامانات

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات

مردم مهربان اورمانات لباس‌های محلی خاصی می‌پوشند که بیننده را مجذوب خود می‌کند. لباس اهالی دهکده از کلاش، چوخه، پانتول، شال کلکه، دستار و پیراهن بلند تشکیل می‌شود که در مناسب ‌های مختلف کاربرد خاص خود را دارند.

در منطقه اورمانات موسیقی اصیل و گوشنوازی مانند چیله و کنالیل همچنین پایکوبی گروهی به زیبایی هر چه بیشتر در مناسبت‌های گوناگون برگزار می‌شود.

دریاچه زریبار اورامان

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات

دریاچه زریبار یا همان زریوار یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مناطق گردشگری در اورامانات است. دریاچه زریبار اورامانات در واقع یک تالاب است که از هیچ رودی سرچشمه نمی‌گیرد.

این تالاب یکی از بزرگترین تالاب‌های آب شیرین در غرب ایران محسوب می‌شود. اکوسیستم تالاب زریوار شرایط یک تالاب بین المللی را داراست که فعلا مشخصات آن برای بسیاری از محققان ناشناخته است. بد نیست بدانید که این تالاب یکی از منحصر بفردترین تالاب آب شیرین جهان می‌باشد.

جاذبه های بکر منطقه کوهستانی اورامانات

منطقه زیبا و جذاب اورمانات دارای شگفتی‌های بسیار زیادی و طبیعت بکری است. گردش در منطقه اورمانات روح و تن انسان را جلا می‌دهد. ما در این مطلب تمام سعی و تلاش خود را کردیم تا به چند مورد از این جذابیت‌های الهی اشاره داشته باشیم. با توجه به اینکه منطقه اورمانات در بهار و تابستان آب و هوای عالی دارد بهترین فرصت و مقصد سفر می‌تواند باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید