بنر هدر

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کروکودیل، تمساح یا سومار. شاید شما هم همانند من جزو آن دسته باشید که مابین این خزندگان مرموز و البته کمی ترسناک تفاوت زیادی نمی بینید و فقط دندان های کوتاه و تیز و پوزه های بلند در کنار چشمانی درشت که از نیمی از آن از زیر آب پیداست و به شکار زل زده است را به خاطر می آورید. باید بگویم اتفاقا این سه موجود با کمی تخفیف، دوست داشتنی، اتفاقا تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند.

جزیره قشم، لذت کشف و شهود

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیدر کناره خلیج فارس، درست در جنوب کشورمان شاهد سرزمین های رازآلود بسیاری هستیم. در میان جزایر آرام گرفته در خلیجی فارسی این بار به دنبال کشفی تازه، عازم قشم می شویم.

جزیره نام آشنا و کمتر شناخته شده امروزی که با پرواز دلفین های هنگامش، تنگه چاهکوه خارق العاده اش، غارهای نمکی اعجاب انگیز، دره ستاره های مسحورکننده اش، لاک پشت های خارق العاده و جذابش، جنگل های حرا اعجاب انگیزش و در نهایت جزایر ناز دلربایش سرزمین هفت گوهر نایاب و خارق العاده است.

پارک نوپک جزیره قشم

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیزمانی که اسم مزرعه به میان می آید اغلب ما به یاد مزارع بزرگ کشاورزی مثل گندم و جو می افتیم، که چند کشاورز زحمت کش در آن در حال کار و تلاشند.

یک یا چند مترسک در کنار حیواناتی همانند اسب، قاطر، گاو، گوسفند و گاه مرغ و خروس از دیگر ساکنین مزارعی هستند که اغلب ما در ذهنمان متصوریم اما در جهان پر از شگفتی امروز مزرعه ای وجود دارد که ساکنین آن کروکودیل ها هستند.

شاید تصورش هم کمی غیر ممکن به نظر بیاید که یک نفر در یک مزرعه مشغول پرورش کروکودیل باشد. اما این غیر ممکن سال هاست که در داخل مرزهای کشورمان به وقوع پیوسته و حالا تبدیل به یک پارک بزرگ شده است که احتمالا نیازی به حضور مترسک ها ندارد!

در سال 1385 بانو روستایی به همراه همسر خود راهی جزیره قشم شدند تا در یک اقدام خلاقانه و البته محیط زیست دوستانه در ترکیبی با چشم اندازی اقتصادی، مزرعه ای را برای پرورش کروکودیل در استان هرمزگان و در جزیره زیبای قشم راه اندازی کنند.

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمی

اقدامی که اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفت و رتبه اول کارآفرینی استان هرمزگان را نیز به خود اختصاص داد و از آن جا که ما ایرانی ها کروکودیل نداشتیم پس باید کروکودیل را وارد می کردیم، بنابراین 8 کروکودیل نازنین از کشورهای جنوب شرقی آسیا اولین کروکودیل هایی شدند که در قدم در خاک ایران عزیز گذاشتند، البته با یک پرواز اختصاصی!

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمی

حالا کار اساسی آغاز و مزرعه رونق گرفته بود. مزرعه ای که با یک دنیا امید و تلاش و با شعار نوآوری، پویایی و کوشش تبدیل به اولین پارک کروکودیل خاورمیانه شد.

اکنون از سال 1395 این امکان برای مسافرین جزیره قشم فراهم آمده تا در یک تجربه منحصر بفرد از فاصله ای نزدیک یک روز را با کروکودیل ها بگذرانند و از کروکودیل های چند ماهه و کوچولو تا بزرگترین کروکودیل ایرانی، که یک آقا کروکودیل است، را بینند.

ملاقات کروکودیل ها

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیبهتر است در همان ابتدای کار خودتان را به کارشناسان پارک نوپک بسپارید، تا با توضیحات تمام و کمالشان در مورد کروکودیل های نازنین، شما را در بازدید بهتر از پارک یاری کنند.

در این مجموعه صد کروکودیل نگهداری می شوند، که با واحد سر شمارش می شوند، به عبارتی صد سر کروکودیل. علاوه بر کروکودیل ها حیوانات دیگری نیز در این مجموعه زندگی می کنند که حتما سری به آن ها خواهیم زد.

کروکودیل ها موجوداتی که با آن ظاهر عجیب و غریبشان، آدم را به یاد دایناسورها می اندازند شصت و اندی میلیون سال است که بر روی زمین زندگی می کنند و تقریبا کمترین تغییر ممکن را داشته اند.

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمی

موجوداتی غول پیکر که هفتاد تا هشتاد سال عمر می کنند چهر دست و پا حرکت کروه و اگر دقت کنید دست و پاهای کوتاهی نسبت به جثه شان دارند. البته این دست و پای کوتاه اصلا باعث نمی شود که فکر کنید با موجودی کند رببرو هستید بلکه آنچه روبروی شماست موجودی باهوش و سریع و شکارچی ماهری است.

کروکودیل ها با آن ظاهر خشن شان موجوداتی تخم گذارند. بچه کروکودیل ها سه ماه بعد از تخم گذاری اغلب در اوایل مهر ماه به دنیا می آیند و به سرعت رشد می کنند. در حال حاضر بزرگترین کروکودیل این مجموعه بیست و هفت سال سن و حدودا 400 کیلوگرم وزن دارد!

بیایید سری به قفسه کروکودیل ها بزنیم. مسئولین پارک قول داده اند که به زودی امکان بازدید از نحوه تولد کروکودیل های کوچک و ریز جثه فراهم شود، باورتان نمی شود که کروکودیل ها با چه سرعتی رشد می کنند. یک کروکودیل یک ساله به راحتی می تواند با آرواره قوی خود، قسمتی از گوشت تن را جدا کند، بنابراین مراقب خودتان باشید!

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیطبق آمار سایت نوپک چند گونه کروکودیل در این مجموعه نگهداری می شوند که عبارتند از:
• کایمن سیاه
• کروکودیل ارینوکو
• کروکودیل آمریکایی
• کروکودیل نیل
• کروکودیل گرال
• کروکودیل آب شور

با حرکت در بین قفسه ها، ابتدا کروکودیل های کوچک را می بینید که تقریبا یکسال از عمرشان سپری شده است. چشمان متعجب و کنجکاوشان، حتما شما را مجذوب خود خواهد کرد.

هر چه حرکت می کنید به کروکودیل های بزرگتری برخورد می کنید که به ضوح جثه شان چند برابر شده است و نهایتا به آقای کروکودیل معروف، سر دسته کروکودیل های ایرانی می رسید.

سایر حیوانات پارک نوپک

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیعلاوه بر کروکودیل ها حیوانات دیگری هم در این پارک جذاب نگهداری می شوند. البته به زودی قرار است یک پارک منحصر به آهوان افتتاح شود.
در میان حیوانات این مجموعه علاوه بر کوکودیل، خزندگان دیگری نیز زندگی می کنند که عبارتند از:
• سوسمارها
• مارها
• لاک پشت ها
بازدید از این قفسه ها کمی ترسناک به نر می آید اما با عبور از بین این خزندگان زیبای های بسیاری برای اولین بار به سراغ چشم هایتان خواهد آمد.

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمی

پستاندارانی همانند بز تالی زیبا و بز کوهی و میمون های بازیگوش نیز در این مجموعه نگهداری می شوند.

پرندگان بخش دیگری از ساکنین نوپک هستند. اعضای جامعه پرندگان پارک نوپک عبارتند از:
• طوطی سبز
• شترمرغ آفریقایی
• طاووس های همیشه زیبا
• عقاب
• کرکس
• مرغ شاخدار و …

بازدید از بخش پرندگان همیشه جذاب و سرگرم کننده است. در این مجموعه پرندگان بیشتری نیز خواهید یافت که سر و صدای شان شما را به سمت خود راهنمایی خواهد کرد.

عکاسی در چنین مکان هایی یکی از علایق اغلب مسافرین است. در نوپک نیز به مانند اغلب مراکز تفریحی باید هزینه ای جداگانه برای عکاسی پرداخت کنید. این هزینه به نسبت حیوانی که می خواهید با آن عکس یادگاری بگیرید متفاوت است.

مزایای پرورش کروکودیل

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیشاید تعجب کنید اما کروکودیل ها بسیار با ارزشند! حتما شما هم بارها عبارت حفظ تنوع زیستی را شنیده اید، موضوعی بسیار مهم حفظ ذخایر با ارزش زیستی بر روی زمین، حالا سال هاست به دغدغه ای اساسی تبدیل شده است.

بسیاری از جانداران موجود بر روی زمین برای ادامه حیات بشر لازم و ضروری اند. مثلا همین کروکودیل های نازنین از پوستشان گرفته تا گوشت و خونشان کاربرد صنعتی و پزشکی دارد.

شاید باورش سخت باشد اما از خون کروکودیل برای تهیه داروی بیماری های تنفسی استفاده می شود. نوپک علاوه بر پرورش کروکودیل برای باغ وحش ها و مجموعه ها و حفظ نسل کروکودیل ها، کار صادرات کروکودیل را نیز انجام می دهد.

مسیر دسترسی و ساعات بازدید

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیهزینه بازدید از نوپک 9000 تومان است. بلیط بازدید از مجموعه را می توانید از درب پارک و یا از کانال تلگرامی مجموعه مراجعه کنید.
برای بازدید از پارک نوپک، شما عزیزان همه روزه می توانید از ساعت 8 الی 20 به پارک مراجعه بفرمایید. برای بازدید از پارک باید راهی جزیره قشم شوید. پارک نوپک در اتوبان خلیج فارس، هفت کیلومتری قشم به درگهان قرار دارد.

امکانات پارک نوپک
پارک نوپک برای فراهم کردن آسایش بازدید کنندگان، یک کافی شاپ بر روی یک حوضچه بزرگ به همراه چندین آلاچیق و یک سالن بزرگ با امکانات سرمایش فراهم کرده است. در کنار این کافی شاپ، فروشگاه صنایع دستی و یک محوطه بازی برای کودکان ایجاد شده است.

دیگر خدمات پارک نوپک

پارک کروکودیل نوپک جزیره قشم لذت گردش علمیاگر شما هم از آن دسته انسان هایی هستید که به کار پرورش حیوانات خاص خصوصا کروکودیل علاقمندید، مسئولین پارک نوپک سخاوتمندانه تجارب و اطلاعات علمی خود را در اختیار شما قرار می دهند.

در این مجموعه دوره هایی برگزار می شود که به شما به صورت کارورزی آموزش های لازم جهت راه اندازی مزرعه و نگهداری و پرورش کروکودیل ها داده می شود. در انتها شما یک گواهینامه کارورزی دریافت می کنید.

از دیگر خدمات پارک، فروش کروکودیل است، البته به مراکزی که مجوز نگهداری و البته فضای مناسب نگهداری و پرورش کروکودیل ها را داشته باشند. مسئولین پارک در زمینه نگهداری از کروکودیل ها مشاوره های لازم را نیز ارائه می دهند.

علاوه بر عجایب طبیعی و شگفت انگیز قشم در کنار طبیعت بکر جزیره، از پارک نوپک که عبور کنیم، قشم بهشت غواصی است.

چندین موسسه آموزش غواصی در قابل مدارس غواصی در قشم وجود دارد که برای آشنایی با آن ها می توانید به سایت گردشگری جزیره قشم مراجعه کنید. چند سایت پروازی خصوصا در جزیره ناز از دیگر تفریحات مهیج جزیره است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید