بنر هدر

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

امروز تصمیم گرفته ایم از بین مكان های زیبا و طبیعت بكر اطراف یكی از زیباترین و كم نظیر ترین مناطق طبیعی استان زیبای چهارمحال و بختیاری را معرفی كنیم.

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

پل تاریخی زمان خان رئیس ایل نفر بر روی زاینده رود و واقع در شهرستان سامان در باغات روستای ایلبگی، استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

آب و هوای منحصر به فرد و رویایی این منطقه باعث شده مردم استان های گوناگون در بهار و تابستان از گرمای دیار خود به این منطقه پناه آورده و هوایی دلپذیر را در فصل بهار و تابستان این منطقه در كنار صدای خروشان این رود پر آب تجربه كنند.

راه دسترسی به پل تاریخی زمان خان

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

این پل زیبا در فاصله 22 كیلومتری شمال شهركرد بعد از شهر تاریخی سامان قرار گرفته است. از شهركرد به سمت شهر تاریخی «چالش تر» حركت كردیم 7 كیلومتری شهركرد، از قلعه زیبای این شهر گرفته تا هنر اصیل قفل سازی كه از قدیمی ترین قفل های «كعبه مكرمه» ، ساخته دست هنرمندان این شهر است گذشتیم و به سمت شهر «سامان» رفتیم كه پل زیبای زمانخان در نزدیكی این شهر شاعر پرور قرار گرفته است.

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

در ادوار گذشته ایلات و عشایر قشقایی از روی آن آمد و شد می‌کردند. در حال حاضر این پل بیشتر جنبه گردشگری دارد.

قرار گرفتن پل زمانخان بر روی آبهای زاینده رود و وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است. اطراف پل مملو از باغ‌های فراوان با درختان گوناگون میوه می‌باشد که مناظر زیبایی را بوجود می‌آورند.

پیشینه تاریخی

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

این پل به دستور زمان‌خان رئیس ایل نفر و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن‌ها تا منطقه سامان می‌رسید. بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید.

ایل نفر از ایلات بزرگ استان فارس بوده و ایلخانان نفر از دوره صفویه، بویژه در دوره های افشاریه و زندیه و اوایل قاجاریه در استان فارس مناصب مهم سیاسی و نظامی را در اختیار داشتند (از جمله حاج حسین خان نفر، محمدتقی خان نفر و علی اکبرخان نفر)《ر.ک فارسنامه ناصری》 طوایف ایل نفر امروزه عُمدتاً در شهرستان های مرودشت و لارستان واقع در استان فارس زندگی می‌کنند.

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

پل زمان خان سه بار یکی در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفوی، بار دوم توسط خوانین روستای ایلبگی در سال ۱۳۲۹ هجری قمری و بار سوم در سال ۱۳۲۱ شمسی به وسیله حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه «چم عالی» به طور کامل تعمیر و مرمت شد. استحکام این پل با احداث دیوار سنگی در طرفین آن، دو چندان شد.

رفتینگ و پل معلق زاینده رود

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

اگر از علاقه مندان به ورزش هیجان انگیز رفتینگ هستید، این نوید را به شما می دهیم که با سفر به پل زمان خان، می توانید این فعالیت جذاب و هیجانی را تجربه کنید.

در این منطقه و بر روی رودخانه زاینده رود تورهای رفتینگ برگزار می شود. همچنین به تازگی در مجاورت پل زمان خان،  پل معلقی ساخته اند که با عبور از آن آدرنالین خونتان افزایش خواهد یافت!

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

شهرکرد یکی از سردسیر ترین شهرهای ایران است. آب و هوای این منطقه در طول فصول سرد سال بسیار سرد است. پیشنهاد ما برای گشت و گذار به این منطقه فصول گرم سال مانند بهار و تابستان است.

در هر صورت پیشنهاد می کنیم حتی در فصول گرم سال نیز، لباس گرم به همراه داشته باشید.لذت بردن شما از سفر های پیشنهادی جاذبه ها آرزوی ما است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید