بنر هدر

جنگل نِسوم قائم شهر تیکه ای از جنگل های هیرکانی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در حاشیه روستای کونتا از توابع شهرستان قائمشهر و در ۷ کیلومتری این شهرستان، جنگلی بازمانده از جنگل های هیرکانی با نام نسوم وجود دارد. در این جنگل ۱۵۰ گونه گیاهی و درختان گوناگون وجود داشته که شناخته شده ترین آنها، درخت انجیر و شمشاد است.

جنگل نِسوم قائم شهر تیکه ای از جنگل های هیرکانی

این جنگل در رشته کوه البرز دیده می شود و مبدأ آن آستارا است که تا بجنورد ادامه یافته است. گزارشات کارشناسی که درخصوص جنگل های نواحی شمالی کشور صورت پذیرفته است حاکی از آن است که این جنگل ها غنی از گونه های مختلف درخت و درختچه می باشند

تاریخچه جنگل نسوم

جنگل نِسوم قائم شهر تیکه ای از جنگل های هیرکانیقدمتش را از جنگل های هیرکانی 40میلیون ساله دوره ژوراسیک به ارث برده است. جنگلی که سرآغازش هیرکان جمهوری آذربایجان است و تا استان گلستان در ایران امتداد یافته است.

عموم، هیرکان را جنگل های شمال می گویند که عمرشان را به دوره سوم زمین شناسی در تقارن با دایناسورها دانسته اند. جالب است این موزه طبیعی هیرکان نام یونانی گرگان امروزی است. که به جرجان و یا ورکان شهرت دارد، ثبت ورکان در کتیبه های دوران هخامنشی دلیلی بر این ادعاست.

شرایط اقلیمی

جنگل نِسوم قائم شهر تیکه ای از جنگل های هیرکانیاگر به کشورهای حوزه دریای مدیترانه( کالیفرنیای ایالات متحده، استرالیای غربی و جنوبی، آسیای میانه، شیلی، آفریقای جنوبی) سفر کرده باشید قطعا شاهد آب و هوای مدیترانه ای بوده اید اگر هم سفر به خارج از کشور میسر نبوده است جایی برای نگرانی و تردید و تجربه این اقلیم در نواحی شمالی کشور در جنگلهای هیرکانی وجود ندارد.
به شمال که سفر می کنیم اقلیم نیمه مدیترانه را با آب و هوای معتدل و مرطوب تجربه می کنیم بارندگی این نواحی در طول سال نامنظم است عمده حجم بارندگی در طول سال در فصل بهار و پائیز است و کمترین مقدار آن در فصل تابستان می باشد.

راه های رسیدن به جنگل نسوم

جنگل نِسوم قائم شهر تیکه ای از جنگل های هیرکانیپیش از این اشاره شده که جنگل نِسوم در روستای کوتنای قائمشهر قابل روئیت است. برای سفر به این جنگل زیبای هیرکانی مقصدتان را شهرستان قائمشهر استان مازندران که از شمال و شمال غربی به شهرستان جویبار و دریای خزر، از سمت غرب به شهرستان بابل، از شرق به شهرستان ساری و از سمت جنوب شهرستان سوادکوه محدود شده است، قراردهید.
در 7کیلومتری شهرستان قائمشهر به روستای کوتنا مرکز دهستان کوهساران که سفر کنیم قامت درختان راش خبر از نِسوم می دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید