بنر هدر

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

تفاوت بین یک سفر خوب و یک سفر بد در میزان خواب شما است. این موضوع جای تعجب ندارد: پزشکان همیشه گفته اند که ما نیاز به خواب بیشتری داریم.

اما با وجود سر و صدای هواپیما و رفت و آمد مسافران، دانستن اینکه چگونه در حین پرواز یک خواب راحت داشته باشیم به یک مهارت با ارزش برای مسافران تبدیل شده است.

یکی از سخت ترین بخش های سفر با هواپیما، خوابیدن هنگام پرواز است. این موضوع به خصوص در پروازهای طولانی مدت باعث می شود تا خستگی پرواز دوچندان شود و با انرژی لازم به مقصد نرسید. پس اگر می خواهید هنگام پرواز خسته و سردرگم نباشید و در هواپیما راحت بخوابید، با ما همراه باشید.

1- کمربند ایمنی خود را بر روی پتو ببندید.

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

چه چیزی می تواند بدتر از این باشد که در حین خواب و استراحت در صندلی تان، مهماندار هواپیما برای چک کردن و بسته بودن کمربند ایمنی تان شما را از خواب بیدار کند؟ هیچ چیز!

برای جلوگیری از این اتفاق، پتو را روی خودتان بکشید و سپس کمربند ایمنی تان را ببندید. در این صورت، حتی اگر خواب هم باشید مهماندار متوجه بسته بودن کمربند ایمنی می شود و بنابراین مزاحم خواب شما نخواهد شد.

2- حالت خوبی برای خوابیدن پیدا کنید.

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

اگر با قسمت بیزنس کلاس هواپیما سفر می کنید پس پیدا کردن یک حالت خوب برای خوابیدن چندان برای شما سخت نخواهد بود. اما در قسمت اکونومی پیدا کردن یک حالت مناسب برای خوابیدن کمی سخت خواهد بود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که حالتی را پیدا کنید که تا حد امکان فشار زیادی بر روی کمر شما نداشته باشد. پس صندلی تان را تا حد امکان به عقب هل دهید. نگران مسافر پشت سرتان نباشد، اگر در شب پرواز می کنید همه مسافران این کار را خواهند کرد. این بهترین حالت برای خوابیدن است.

3- وسایل مناسب برای خواب داشته باشید.

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

وقتی در خانه و بر روی تختخواب هستید قطعا از یک پتو برای گرم نگه داشتن خودتان استفاده می کنید. پس این کار را در هواپیما هم انجام دهید. گرم نگه داشتن بدن در یک دمای مناسب قطعا شما را سریع به خواب خواهد برد.

از یک بالشت U شکل نیز استفاده کنید اما به جای اینکه بالشت را مستقیما در زیر سرتان قرار دهید آن را طوری قرار دهید تا چانه تان نیز روی قرار بگیرد و بتواند کمی استراحت کند.

این کار همچنین از بالا و پایین رفتن سرتان و از خواب بیدار شدن تان جلوگیری می کند. من از یک بالشتی استفاده می کنم که بتوانم برای داشتن یک خواب راحت به راحتی آن را تنظیم کنم.

4- لباس راحتی بپوشید.

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

از در آوردن کفش هایتان شروع کنید. خوابیدن در تخت با کفش حتی از ذهن شما هم نمی گذرد. پوشیدن جوراب احساس راحتی بیشتری برای خوابیدن به شما می دهد.

برخی از افرادی به محض وارد شدن به هواپیما، پیژامه خود را می پوشند به ویژه افرادی که زیاد با هواپیما مسافرت می کنند. اما اگر پوشیدن پیژامه چندان حس خوبی به شما نمی دهد می توانید شلوارهای گشاد بپوشید.

پزشکان برای پرهیز از بروز ترومبوز ورید عمقی (DVT) استفاده از جوراب های فشرده را توصیه می کنند. دلیل این کار این است که از عدم گردش خون در پاهای تان جلوگیری می کنید.

5- قبل از خواب از نگاه کردن به صحفه های نمایش وسایل الکترونیکی پرهیز کنید.

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

نور صحفه نمایش لپ تاپ و تلفن های هوشمند کمکی به خوابیدن شما نمی کنند. ممکن است تصور کنید که چون چشم شما با نگاه کردن به آنها خسته می شود می توانید راحت تر بخوابید اما تمام کاری که می کنند این است که مغز شما بیدار نگه می دارند و علاوه بر این به چشم شما نیز آسیب می رسانند.

از نگاه کردن به صحفه های نمایش قبل از خوابیدن پرهیز کنید. اما اگر چاره ای نداشتید برنامه f.lux را دانلود کنید. این برنامه از تولید برخی از نورهای آبی در صفحه نمایش جلوگیری می کند و به شما کمک می کند تا خواب راحت تری داشته باشید. اما بهترین گزینه برای شما یک کتاب قدیمی خوب است.

6- یک پرواز بدون توقف رزرو کنید ( یا مستقیم ترین پرواز).

متاسفانه، برای کیف پول شما، چه پروازهای مستقیم و چه پرواز های بدون توقف ارزان نیستند. اما مزیت اصلی آنها این است که این پرواز ها مستقیم خواهند بود و بنابراین شما لازم نیست برای ادامه سفرتان از هواپیما پیاده و سوار یک هواپیمای دیگر شوید. هر چقدر زمان بیشتری را در یک هواپیما باشید خواب راحت و با کیفیت تری خواهید داشت.

7- با Red-Eye پرواز کنید.

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

پرواز های Red-Eye بی نظیر هستند. به ویژه برای توقف های طولانی. این پروازها در مقایسه با پروازهای مستقیم ارزان هستند و به شما این اجازه را می دهند که در خود هواپیما نیز بخوابید و بنابراین هزینه رزرو استراحتگاه را برای شما کاهش می دهند.

اما بهترین نکته درباره این پرواز ها این است که چون زمان پرواز در شب است الگوی خواب تان به هم نمی خورد. اما این نکته فراموش نشود که: ما باید شش ساعت در طول یک شبانه روز بخوابیم.

8- صندلی های جلویی هواپیما را انتخاب نکنید

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط ایزی جت، بیشتر مسافران به دنبال رزرو صندلی های جلوی هواپیما هستند، چرا که فکر می کنند با نشستن روی این صندلی ها می توانند پس از فرود هواپیما زودتر از آن خارج شوند.

اما اگر می خواهید خواب راحتی داشته باشید بهتر است صندلی های جلوی هواپیما را انتخاب نکنید چون به دلیل نزدیکی به دستشویی و قسمت خدمات، رفت و آماد به آنجا زیاد است و آرامش نخواهید داشت.

9- مانع از جت لگ شوید. (بی خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما)

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

الگوی خواب تان را با زمان محل مقصد تان هماهنگ کنید. بدون اینکه به طور کل آن را تغییر دهید، سعی کنید کمی زودتر و یا دیرتر به خواب روید ( بسته به اینکه به غرب و یا شرق پرواز می کنید).

در همان ابتدای پرواز زمان ساعت و تلفن تان را تغییر دهید. با این کار، شما زمان مقصد سفرتان را در ذهن تان تنظیم می کنید که باعث می شود برنامه خواب تان مطابق زمان مقصد باشد.

10- در خوردن و نوشیدن خود دقت کنید.

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

برای داشتن یک خواب خوب در شب، مشروبات الکلی را فراموش کنید. درست است که نوشیدن مشروبات باعث خواب آلودگی شما می شود اما تنها چند ساعت خواب بی کیفیت به شما می دهد. پیش از پرواز و برای جلوگیری از کم آب شدن بدن تان، مقدار زیادی آب بنوشید.

اما در هواپیما اگر چاره ای جز نوشیدن نداشتید بهتر است نوشیدنی های غیر الکلی و یا بدون کافئین مصرف کنید. می توانید از دم نوش نیز استفاده کنید. برای جلوگیری ناراحتی های گوارشی، مواد غذایی سبک مصرف کنید و لطفا از غذاهایی که در فرودگاه سرو می شود پرهیز کنید.

11- قرص خواب نخورید

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

خوردن قرص خواب می تواند در ارتفاع و درون هواپیما باعث لخته شدن خون شود. اگر واقعا نمی توانید در طول پروازهای خارجی بخوابید قبل از سفر حتما با دکتر خود در این خصوص مشورت کنید.

12- مطلب خسته کننده بخوانید

چگونه خواب راحتی در پروازهای طولانی داشته باشیم؟

یک کتاب همراه خود ببرید، مخصوصا ، کتابی که سخت و جلد نازک باشد، نه کتاب الکترونیکی یا کتاب جذاب و گیرا. ظاهرا صفحه نمایش ها از هر نوعی که باشند ترغیب کننده اند، پس کتاب خوان های الکترونیکی را برای مقصد نگه دارید.

کتابی که خیلی جذاب باشد، کتابی که نمی توانید کنار بگذارید، نه تنها ترغیب کننده است، بلکه ممکن است آنقدر جذب داستانش شوید که ساعت ها به خواندن آن ادامه دهید.

کتابی با خود بردارید که موضوعی چالش برانگیز داشته باشد. لازم نیست گودل، ایشتر یا باخ باشد، اما باید سخت باشد، شاید چیزی که از نظر شما کمی خشک، و در عین حال جالب باشد. حدود  نیم ساعت طول می کشد که بر آن چه می خوانید تمرکز کنید ، و چشم هایتان کم کم احساس سنگینی می کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید