بنر هدر

چگونه بدون اینترنت از GPS استفاده کنیم؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

از نظر مسافران، موقعیت یابی (و تعیین مسیر) یکی از مهمترین کاربردهای تلفن های هوشمند است و نقش مهمی در هنگام پیدا کردن مسیرهای آن ها در هنگام سفر ایفا می کنند.

شاید ندانید که این تلفن ها علاوه بر اتصال به دکلهای مخابراتی تلفن همراه، بطور مرتب در حال ردیابی سیگنال ها از ماهواره های اطراف زمین هستند.

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟

همین سیگنالها باعث میشوند تا شما بتوانید از جی پی اس تلفنی که به اینترنت دسترسی ندارد بیش از آنچه که انتظار دارید،استفاده کنید.

GPS چیست؟

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟

جی پی اس(Global positioning system) سیستمی است که با توجه به سیگنال هایی که از ماهواره های جی پی اس دریافت می کند مکان شما را مشخص می نماید.

در دستگاه های قدیمی تر شما قادر بودید طول و عرض جغرافیایی را به صورت مختصات از دستگاه دریافت کرده و در صورت لزوم در نقشه با توجه به طول و عرض جغرافیایی خود را جانمایی کنید.

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، معمول دستگاه های جی پی اس نقشه ای نیز دارند تا همزمان شما را بر روی آن نقشه نشان دهند.

GPS بدون اینترنت چگونه کار می کند؟

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟

امروزه استفاده از تکنولوژی جی پی اس حمل و نقل، مسیریابی و پیدا کردن نقاط مختلف را برای افراد بسیار آسان کرده است. با استفاده از این تکنولوژی شما حتی می توانید از بین چند مسیر با توجه به طول مسافت، حجم ترافیک، ورود ممنوع بودن و مسائلی از این دست یکی را انتخاب کنید.

امروزه دسترسی به جی پی اس ماهواره‌ای از طریق دستگاه‌های بسیاری همچون مسیریاب خودرو، ردیاب خودرو، تلفن همراه، مسیریاب دستی و غیره امکان پذیر است.

ولی سوال اینجاست که آیا مسیریابی الزاما نیاز به اتصال به شبکه اینترنت دارد یا جی پی اس بدون اینترنت نیز کار میکند؟

درحقیقت، شما حتی می توانید از موبایلهای قدیمی تری که کنار گذاشته اید بعنوان دستگاه جی پی اس استفاده کنید، البته در صورتیکه سیستم عاملشان هنوز قادر به اجرای نرم افزارها باشد. در این صورت، وقتی که با دنیای مدرن کار داشتید، شارژ تلفن هوشمندتان همچنان پر و آماده بکار است.

GPSموبایل بدون دسترسی به اینترنت تا چه اندازه دقیق است؟

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟

بیشتر نرم افزارهایی که من برای سنجش جی پی اس استفاده کردم در دهم ثانیه پاسخ میدادند و دقتشان در حدود 4 تا 11 متر است .این میزان دقت به محل شما روی زمین بستگی دارد (هر چه به قطبهای زمین نزدیکتر شوید، دقت نیز افزایش پیدا می-کند).

اگر بنظرتان این میزان دقت کافی نیست، قرار است در سال آینده، فناوری عرضه شود که در بعضی تلفنها این دقت به یک فوت (30.5 سانتی متر) برسد.

برای استفاده از جی پی اس تلفن نیازی به آفلاین بودن نیست

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟رایج¬ترین استفاده جی پی اس برای افرادی است که به دور از آبادی و در مناطق دور دست هستند و دسترسی به وای فای یا اینترنت شبکه همراه خود ندارند اما فواید این فناوری محدود به چنین جاهای دور افتاده ای نمی شود.

اول اینکه، همه ما میدانیم که خدمات اپراتورهای تلفن همراه به ندرت همه جا را پوشش می دهند، حتی در مناطق پیشرفته. مثلا در زمین تمرین فوتبال بچه من در نیوجرسی مرکزی، اکثر اوقات تلفن ها علامت “no service” یا همان “عدم وجود آنتن” را نشان میدهند، بگونه ای که بعضی از والدین هنگامی که فرزندانشان در حال تمرین هستند، یک مایل رانندگی می کننند تا آنتن پیدا کنند.

فایده دیگر این کار حفظ عمر مفید باتری است. زمانیکه شما در حال انجام کاری در منطقه ای با آنتن دهی ضعیف هستید، تلفن همراه شما باطری مصرف می کند تا آنتن پیدا کند و وصل شود، پس استفاده از جی پی اس در چنین مواردی کاملا منطقی و مفید است.

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟

استفاده از جی پی اس آفلاین تلفن نیز میتواند روشی برای صرفه جویی در مصرف باشد؛ مخصوصا زمانیکه به خارج از کشور سفر می کنید و استفاده از اینترنت همراهتان گران و محدود است.
بسیاری از نرم افزارهای مبتنی بر موقعیت مکانی، اینترنت را حریصانه می بلعند. ردیاب جی پی اس تلفن در حالت آفلاین هم قابل استفاده است و در صورتیکه قبلا نقشه ها و اطلاعات را از طریق اتصال به وای فای بارگذاری کرده باشید، از هزینه های اضافی استفاده از اینترنت همراه جلوگیری می کند.
تلفن همراهتان بدون اتصال به اینترنت بیش از آنچه که شما فکرش را میکنید، مفید و بدرد بخور است. در اینجا به پنج تا از بهترین استفاده¬های جی پی اس تلفن اشاره می کنیم.

مسیرسنجی بلافاصله پرواز

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟

اول از روش مورد علاقه من برای استفاده از جی پی اس تلفن بدون اینترنت شروع کنیم: مسیرسنجی بیدرنگ پروازی که در آن هستم. چندین نرم افزار برای این کار وجود دارد ولی من از نرم افزار “فلای اُور کانتری (flyover country)” استفاده میکنم. این نرم افزار توسط محققین دانشگاه مینسوتا ساخته شده و بنیاد علوم ملی سرمایه گذار آن بوده است.
این نرم افزار گزینه¬هایی برای مشاهده نقشه ها جاده، نقشه های ناهمواریهای زمینی و نقشه های ماهواره ای پیشنهاد میدهد. این نقشه¬ها شامل اطلاعات زمین شناسی، نمونه¬های لایه¬های درونی زیر آب، فسیلهای پستانداران و دایناسورها است.

همچنین، همانطور که با هواپیما از بالای مکانهای مختلف عبور میکنید، ایننرم افزار میتواند ویژگیهای هر مکان را مشخص کند.
برای استفاده از این نرم افزار باید تمامی اطلاعات طول مسیر را تا زمانی که به وای فای یا اینترنت همراه دسترسی دارید، دانلود و وارد تلفن کرد.

درنتیجه، به محض اینکه حالت هواپیما فعال شود، تمام اطلاعات، با توجه به سرعت زمینی و ارتفاع، در طول پرواز قابل مشاهده اند.
برای اینکه این نرم افزار بخوبی کار کند باید صندلی کنار پنجره را رزرو کنید.

در حقیقت، در بعضی پروازها مجبور بودم تلفنم را تقریبا تمام مدت روبروی پنجره بگیرم تا سیگنالهای جی پی اس مطمئنی دریافت کنم.

مسیر تندرستی خود را ردیابی کنید
تعدادی از نرم افزارهای پرطرفدار تندرستی که با جی پی اس تلفن در حالت آفلاین کار میکنند عبارتند از: MapMyRide، Strava، MapMyRun، RunKeeper و MapMyFitness. بیشتر این نرم افزارها با استفاده از جی پی اس تلفن در حالت آفلاین و بدون اینترنت، مسیر دویدن، پیاده¬روی، پیاده¬گردی و یا سایر فعالیتهای بیرون از خانه¬ی شما را ردیابی میکنند.

با وجود اینکه برای استفاده از بعضی از امکانات این نرم افزارها باید به اینترنت متصل شوید ولی استفاده از آنها در حالت جی پی اس باعث افزایش عمر باطری و صرفه جویی در مصرف اینترنت میشود.

همین ویژگی در مواقعی که به دوچرخه¬سواری¬های یا دویدنهای طولانی میروید و در حال مسیربابی هستید، کمک بزرگی به شما میکند.

استفاده از نرم افزارهای نقشه برداری در حالت آفلاین

چگونه بدون اینترنت از  GPS استفاده کنیم؟
و در نهایت، تعداد زیادی اپلیکیشن نقشه برداری وجود دارد که درحالت آفلاین تمام امکانات و گزینه هایشان فعال است، مانند اپلیکیشن¬های همیشگی گوگل مپز و اپل مپز.

اما متاسفانه بسیاری از این نرم افزارها زمانی که تنها از جی پی اس برای مسیریابی استفاده میکنند، تا حدودی محدودیت دارند. مثلا گوگل مپز برای استفاده در حالت آفلاین موقت، اجازه میدهد تا از قبل یک نقشه 50 کیلومتر مربعی را دانلود کنید؛ این کار هرچند در بعضی مواقع مفید واقع میشود ولی در سفرهای جاده ای طولانی¬تر کاربرد چندانی ندارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید