راهنمای سفر در دوران بارداری

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

زنان باردار جزو مسافران نیازمند به خدمات ویژه محسوب می شوند. با پیشگیریهای مناسب و با مجهز شدن به اطلاعاتی مناسب درباره اینکه چه زمان سفر کنیم و همینطور واکسیناسیون و بیمه مسافرتی، اکثر زنان در دوران حاملگی می توانند سفر کنند.

بیشتر زنان نگران خطرات و عوارض سفر به هنگام بارداری هستند و سؤالات زیادی دراین‌باره برایشان مطرح می‌شود اما مسئله اصلی این است که سفر در دوران بارداری چگونه می‌تواند صورت بگیرد؟

همان‌طور که می‌دانید بهترین و امن‌ترین راه سفر برای زنان باردار سفر هوایی است، اما ایرلاین‌ها هم قوانینی برای سفر مادران باردار درنظر گرفته‌اند و باید در نظر داشته باشیم که شرایط هر شخص باردار منحصر به خودش بوده و این اطلاعات به‌صورت کلی ارائه می‌شوند و نسبت به توصیه‌های پزشک متخصص هر فرد متفاوت است.

سفر در دوران سه ماهه اول بارداری

راهنمای سفر در دوران بارداری

از اوایل هفته ششم بارداری، عموماً با بیماری ها و بی حالی های صبحگاهی و احساس خستگی مفرط روبه رو می شوید. به طور معمول این علائم تا هفته 12 ادامه می یابد (اگرچه احتمالاً برای شما این مورد متغیر باشد).

این یعنی اینكه حتی اگر هیچ دلایل پزشكی برای خودداری از مسافرت در سه ماهه اول بارداری وجود نداشته باشد، احتمالاً خودتان دلتان نخواهد خواست كه این كار را انجام دهید.

این را به خاطر داشته باشید كه خطر سقط جنین در سه ماهه اول در بالاترین میزان بوده و اینكه احساس ضعف و خواب آلودگی داشته باشید، دلیل خوبی برای به تعویق انداختن تمام مسافرت هایتان می باشد.

سفر در دوران سه ماهه دوم بارداری

راهنمای سفر در دوران بارداری

این دوره، همان زمانی است كه به شدت احساس پرانرژی بودن دارید، بنابراین از این دوره برای سفر كردن و گذراندن زمان با همسرتان قبل از به دنیا آمدن فرزند استفاده كنید.

این همان زمانی است كه بایستی تفریح كنید، به مقاصد دوردست سفر نمائید و یا حتی از یك كوهنوردی نه چندان سنگین و طاقت فرسا لذت ببرید.

(شما خانم ها نباید بیابان گردی داشته باشید،‌ چرا كه پر از دست اندازهای شدید است!). تفریحات كنار ساحل نیز مناسب هستند، اما نباید مدت طولانی زیر آفتاب بمانید و بایستی بیشتر از چتر استفاده كنید (زنان باردار از ریسك بالاتری در رابطه با تغییر رنگ پوست برخوردارند).

سفر در دوران سه ماهه سوم بارداری

راهنمای سفر در دوران بارداری

این همان دورانی است كه وزن شما بالاتر و بالاتر می رود. دوباره باید این نكته را ذكر كرد كه در صورتیكه حالتان خوب است و دكتر شما توصیه خاصی به شما نداشته است، همچنان می توانید فعالیت داشته و سفر كنید. فقط خیلی به خودتان فشار نیاورید و فعالیت های سنگین انجام ندهید.

برای سفر در دوران بارداری، به همراه داشتن این مدارک ضروری است

به همراه داشتن دفترچه درمانی و بیمه

مکمل و داروهای بارداری

آخرین نتایج آزمایش ها

به همراه داشتن گواهی و نامه مخصوص پزشک

کیف وسایل کودک (در هفته های آخر بارداری ضروری است.)

نکته مهم: هفته های آخر بارداری، پرواز با هواپیما ممنوع است. در صورتی که برای مسافرت از خودرو شخصی استفاده می کنید، حتماً مسیرهای اصلی و مطمئن را انتخاب کنید تا در صورت لزوم، امدادرسانی های ویژه در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

سفر هوایی در دوران بارداری

راهنمای سفر در دوران بارداری

هیچ گونه اطلاعات پزشكی در رابطه با این موضوع كه پرواز برای كودك در حال تولد خطرناك است یا خیر، وجود ندارد. در صورتی كه بارداری شما دارای پیچیدگی خاصی نباشد، هر تعداد كه بخواهید می توانید سفر هوایی طولانی یا كوتاه داخلی داشته باشید.

در صورتیكه برنامه سفر هوایی داشتید، حتماً پیش از خرید بلیط ، قوانین شركت هواپیمائی را بررسی نمائید (برخی از آژانس ها در هفته های پایانی بارداری، به شما اجازه پرواز نمی دهند).

قوانین سفر هوایی در دوران بارداری با هواپیما

راهنمای سفر در دوران بارداری

شرکت های هواپیمایی برای مادران باردار قوانین مخصوصی دارند. از این رو اگر قصد سفر های خارجی و یا داخلی را دارید بهتر است قوانین مربوط به شرکت هواپیمایی مورد نظرتان را مطالعه کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

برای مثال اگر شما بارداری پر خطری نداشته باشید، شرکت های هواپیمایی ماهان، قشم و هما در شرایط زیر مشکلی برای اجازه پرواز شما ندارند:

در بارداری اول تا انتهای هفته 32 بارداری (برای پروازهای کمتر از دو ساعت)

در بارداری اول تا انتهای هفته 28 بارداری (برای پروازهای بیشتر از دو ساعت)

در بارداری دون تا انتهای هفته 28 بارداری

داشتن گواهی پزشکی معتبر

نکات سفر با هواپیما در دوران بارداری

راهنمای سفر در دوران بارداری

سعی کنید در زمان رزرو بلیط هواپیمایی خود، صندلی که در داخل راهرو و یا در بال هواپیما است را انتخاب کنید.

 حتماً کمربند را در زیر شکم و بالای ران ها ببندید.

 در صورت امکان از صندلی خود پیاده شده و در راهرو قدم بزنید. همچنین، زمانی که نشسته اید پاهای خود را تکان دهید و ورزش های کششی انجام دهید.

 مایعات زیاد بنوشید.

 حتماً بعد از سوار شدن در هواپیما وضعیت بارداری خود را به خدمه پرواز اطلاع دهید.

در داخل هواپیما از صندلی كنار راهرو استفاده نمائید. هیچ مسافری به اندازه یك زن باردار در طول پرواز از سرویس بهداشتی استفاده نمی كند!

نکات سفر با قطار در دوران بارداری

راهنمای سفر در دوران بارداری

از ایمن ترین وسایل نقلیه برای سفر در دوران بارداری می توان به قطار اشاره کرد. قطار علاوه بر ایجاد شرایط مناسب برای استراحت و راحتی مادر، روی فشار خون او نیز تأثیری نمی گذارد.

صرفاً ممکن است اگر مادران باردار در سه ماهه ی اول بارداری از این وسیله نقلیه استفاده کنند، به دلیل تکان های مداوم قطار دچار حالت تهوع شوند. اما مجموعه نکاتی وجود دارد که برای سفر در دوران بارداری با قطار باید بدانید:

 از مکان های شلوغ و تجمعات دوری کنید.

 کمی زودتر در ایستگاه قطار حضور داشته باشید تا به راحتی و بدون استرس وارد کوپه خودتان شوید.

 از حمل چمدان های سنگین خودداری کنید.

 تمام تنقلات، آب و وسایل مورد نیاز خود را در کیف یا کوله خود به همراه داشته باشید.

 پیاده روی و قدم زدن را فراموش نکنید.

سفر زمینی در دوران بارداری

راهنمای سفر در دوران بارداری

شما می توانید در روزهای پایانی بارداری رانندگی كرده و به مسافرت بروید (در صورتی كه بارداری شما پیچیدگی خاصی نداشته باشد). با این حال، از مسافت های طولانی می بایست بپرهیزید،‌ چرا كه ارتعاشات و لرزش ها می توانند باعث انقباضاتی شوند،‌ در صورتی كه مجبورید مسافت طولانی را به صورت زمینی طی كنید، در فواصل زمانی استراحت های طولانی و مكرر داشته باشید.

همچنین، لازم است که هر یک ساعت یک بار از ماشین پیاده شده و مسیری را قدم بزنید. علاوه بر این ها، نوشیدن مایعات، خوردن غذای مقوی و پوشیدن لباس راحتی نیز در طول سفر در دوران بارداری از ضروریات است.

توصیه های سفر در دوران بارداری توسط متخصص زنان و زایمان

راهنمای سفر در دوران بارداری

بهترین زمان برای مسافرت مادران باردار که بارداری پر خطر ندارند، قبل از 36 هفتگی است.

سفر رفتن زنان باردار با هواپیما، قطار، اتوبوس و یا وسیله شخصی ایرادی ندارد و فقط باید ایمنی سفر را حفظ کنید. به طوری که هر یک ساعت یک بار کمی راه بروند.

مسیری که برای مسافرت انتخاب می کنید باید ایمن باشد و نیروهای خدماتی یا مراکز درمانی سیار در نزدیکی مسیر شما قرار گرفته باشد.

اگر مادران باردار در سنین بالا هستند و یا دارای بیماری های زمینه می باشند بهتر است سفر رفتن را به بعد از زایمان خود موکول کنند.

سفر رفتن به زنانی که زایمان زودرس دارند نیز توصیه نمی شود. در صورت لزوم باید با پزشک معالج خود صحبت کنند.

چیزهایی كه بایستی از آنها در زمان سفر طی دوران بارداری بپرهیزید

راهنمای سفر در دوران بارداری1. تمام معالجه ها (آب درمانی ها)، سوناها و حمام های بخار گرم در مراكز آب گرم در دوران بارداری جزء موارد ممنوعه هستند. دلیل آن، افزایش دمای خون در بدن می باشد كه باعث كاهش گردش خون شده و جان بچه را به خطر می اندازد. شنا می تواند مفید باشد، اما بایستی از شنا در دریای مواج خودداری نمائید. تنها یك موج طوفانی ممكن است منجر به مشكلی به نام انقباض جفتی گردد.
2. جشنواره های موسیقی با صدای بلند (زمانیكه ارتعاشات ناشی از صدای بلندگوها را در سینه خود حس كنید، یعنی اینكه صدای آن از حد نرمال بالاتر است). لرزش ها ممكن است باعث انقباض شوند حتی اگر بارداری نرمالی داشته باشید. یك كنسرت ملایم ترمانند اجراهای سنتی یا آكوستیك  مناسب تر هستند.

راهنمای سفر در دوران بارداری

3. هرچیزی كه لرزش های بیش از اندازه ای را در بر داشته باشد یا می تواند باعث بیماری شما گردد. قایق سواری های فنری (در آب های مواج)، رانندگی در مسیرهای صعب العبور و … .

4. فعالیت های طاقت فرسا و كوهنوردی های طولانی. هنگامی كه باردار هستید،‌ به سرعت متوجه می شوید كه به زمان بیشتری برای استراحت و خوابیدن نیاز دارید و از انرژی بسیاری كمتری برخوردارید، ‌چرا كه همه این ها مربوط به بدن شما می باشند. اگرچه دلتان می خواهد كه همانند دوران پیش از بارداری فعال بمانید، اما اول به صدای بدن خود گوش كنید، در صورتی كه بدن به شما پاسخ منفی بدهد، به آن فشار بی مورد و مضاعف وارد نكنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید