بنر هدر

اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر مدت زمان نچندان زیادی را به مقایسه هتل ها ، پرواز ها و تور های مسافرتی مختلف صرف کنید ، طولی نمی کشد که به این نتیجه می رسید که واژگان و اصطلاحات توریستی معنا و مفهوم مشخصی ندارند.

شاید با خودتان فکر کنید که نوعی قرارداد در بین هتل ها در سراسر جهان وجود داشته باشد که معین می کند چه چیزی سوییت های درجه یک و “دلوکس” را با یک اتاق معمولی متمایز می کند ، ولیکن چنین پیمانی وجود ندارد.

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

مسافران زیادی در چهار گوشه ی جهان پس از رزرو هتل و ورود به آن، از تفاوت های چشمگیر سوییت با عکسی که از آن در وبسایت هتل وجود دارد گیج و متحّیر می شوند.

در زیر می خواهیم به چند یک از این اصطلاحات که ترجیحاً نباید به آن ها توجه زیادی بکنید و یا اینکه شاید لازم باشد که در مورد آن تحقیق بیشتری انجام دهید اشاره کنیم.

اتاق لوکس (دلوکس)

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

چه سالی یک بار و چه در طول سال در حال مسافرت باشید احتمالاً در زمان مقایسه هتل ها با یکدیگر با این واژه برخورد کرده اید ، امّا آیا می دانید معنای اصلی آن چیست؟

در میان وبسایت های هتل های مختلف “لوکس” معمولاً زمانی به کار می رود که آن ها بخواهند اتاقی را به شما اجاره دهند که هم اندازه با اتاق های استاندارد است و از نظر ظاهری نیز مشابه آن است ولی تنها یک ویژگی بیشتر دارد که آن را مستثنی می کند.

طبق آن چه در دیکشنری “مریام-وبستر” آمده است ، معنای رسمی “لوکس” ، گران قیمت ، مجلّل و شیک می باشد ولی زمانی که در سفر باشید ممکن است هرمعنایی پیدا کند.

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

از کیفیت ملافه های بر روی تخت تا وجود یک قهوه ساز را در نظر بگیرید. در نتیجه ، زمانی که سوییت لوکسی را انتخاب می کنیم تنها چیزی که از آن می توان مطمئن بود قیمت بالاتر آن است!

پس هرگاه که خواستید نوع اتاق خود را ارتقا دهید حتماً پی گیری کنید که دقیقاً برای چه چیزی دارید هزینه می کنید و فقط بخاطر یک اسم شیک و متفاوت بودجه خود را هدر ندهید.

سوییت

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

با اینکه معنای این لغت به اندازه واژه لوکس مبهم نیست ولی سوییت نیز معنای قطعی ای ندارد. برای عدّه ای سوییت به معنای تعداد تخت بیشتر است و یا حداقل پذیرایی و آشپزخانه جدا ولی زمانی که انتخاب های خود را در میان گزینه های مختلف آن هتل می سنجید سوییت های مختلف از نظر سایز و طراحی داخلی با یکدیگر از زمین تا آسمان تفاوت می کنند.

حتّی هتل هایی که از نام خود در اسم گذاری سوییت های ویژه خود استفاده می کنند ، مانند: “سوییت های کندل وود” و یا “سوییت کامفرت” نظرات متفاوتی در مورد معنای این واژه دارند.

در هتل کندل وود ، فقط خدمات اساسی ارائه می شود ولی در عوض تعداد زیادی اتاق و یک آشپزخانه کامل وجود دارد ولی در کامفرت سوییت اتاق های متعدد و امکانات خاصی وجود ندارد و به جای آن فضاها دلباز تر است و کمی از امتیازات اتاق لوکس را داراست.

هتل بوتیک

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

قبل از هرچیز باید بگویم که شخصاً علاقه ی زیادی به هتل بوتیک ها دارم. توجه ستودنی آن ها نسبت به جزئیات به هر یک از این نوع هتل ها هویت و طرح و نقش خاص خود را می بخشد. از این مسئله بگذریم ، کلمه ی “بوتیک” نسبتاً جدید و مد روز می باشد و بسیار زیاد از آن استفاده می شود.

به همین دلیل معنای اصلی آن کم رنگ تر شده است. بعضی می گویند که هتلی بوتیک به حساب می آید که کم تر از 100 اتاق داشته باشد ولی اگر اصل را این موضوع قرار بدهیم هر مسافرخانه ای هم می توانست نام خود را به بوتیک هتل تغییر دهد.

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

اگر علاقه دارید که یک هتل بوتیک واقعی را تجربه کنید باید به دنبال هتل های نقلی ای با طراحی های هنرمندانه باشید. یک هتل بوتیک باید حس مستقل بودن خود را با استفاده از وجه تمایز های خود و با بهره گیری از فرهنگ منطقه ی آن در مسافر خود ایجاد کند حتّی اگر زیر مجموعه ای از هتل های بزرگتر آن شهر باشد.

به عنوان مثال ، “اِم گالری” نام یک هتل بوتیکی است متعلق به گروه هتل های “اِکور”. در شهر ملبورن ، “هتل لیندرام” در ستایش از تاریخچه ی ساختمان هتل که در گذشته سالن مجالس عروسی بوده است طراحی شده است.

در شهر پراگ ، هتل “سِنچری اولد تَون” در تجلیل “فرانز کافکا” مشهور ترین نویسنده شهر تزیین شده است. یک هتل بوتیک واقعی با استفاده از طراحی سعی بر نمایان کردن و ایجاد ارتباطی تاریخی با منطقه ساکنه خود هستند.

ستاره ها

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

تفاوت بین یک هتل 5 ستاره با یک هتل 4 ستاره در چیست؟ جواب آن به کسی که این سؤال را از او می پرسید بستگی دارد. هنگامی که به دنبال رزرو هتل در سایت هایی مانند “اکسپدیا” و یا “تِرَوِلاسیتی” هستید ، حتماً متوجه امتیاز ستاره های متفاوت در رتبه بندی هتل ها شده اید.

با در نظر گرفتن منابع مختلف به این نتیجه می رسیم که رتبه بندی ها بر اساس اصول زیر می باشد. به عنوان مثال در سایت اکسپدیا:

امکانات و سرویس دهی هتل ، نقد و بررسی های رسانه ای ، تجربه مشتریان و استاندارد ها و بنچ مارک های حرفه ای.

به عنوان نمونه ای دیگر وبسایت “تریپ ادوایزر” فقط میانگین امتیازات کاربران را در نظر می گیرد.

شما می توانید ساعت ها به مقایسه ی این امتیاز های مختلف برای تعیین هتل برتر بپردازید. ولی آیا این تصمیم درستی است؟ به احتمال زیاد خیر. رتبه بندی ها و قوانین همانند نظر مردم دائماً در حال تغییر است ، به همین دلیل بهتر است که خودتان بسته به نیاز ها و انتظارات خود هتل ها را ارزیابی کنید.

اینترنت پرسرعت

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

بعد از بارها وارد کردن رمز وای- فای هتل های گوناگون برای دسترسی به اینترنت های کند و تجربه قطعی زیاد ، می توانم با خیال آسوده بگویم که عبارت “اینترنت پرسرعت” یکی از معمول ترین اصطلاحات گردشگری است که هیچ معنی ندارد.

با کم و زیاد شدن دائمی مسافران مستقر در هتل ، اینترنت هتل ها به قطع و وصل شدن پیاپی و غیر قابل اتکا بودن مشهورند. به خصوص هنگام سفر به مناطق بیرون از شهر.

در صورت نیاز به اینترنت با سرعت بالا قبل از رزرو هتل جستجوی کوچکی انجام دهید و اگر با شیوه های اندازی گیری و تعیین سرعت اینترنت آشنا نیستید ابتدا اینترنت خودتان را تست کنید و سپس با هتل های انتخابی خود مقایسه کنید تا زمینه ای از تفاوت آن با اینترنت خود داشته باشید.

باشگاه ورزشی هتل

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

به احتمال زیاد شما هم انتظار زیادی از باشگاه ورزشی هتل خود ندارید. برای خود من یک تردمیل ، چند وزنه و یک مَت یوگا کافی است.

با اینکه کوچک بودن این ورزشگاه ها معمول است ولی بعضی را می توان بیش از حد کوچک دانست و تجهیزات آن ها نیز ممکن است بسیار پیش پا افتاده باشد.

گذشته از این ، در صورت نیاز حواستان به ورزشگاه هایی که خارج از هتل هستند نیز باشد. بسیاری از هتل ها ، به خصوص در شهر های بزرگ ، با باشگاه های مجاور و نزدیک خود قرارداد هایی برای استفاده مشتریانشان از تجهیزات آن ها دارند.

با اینکه استفاده از یک باشگاه واقعی امتیاز مثبتی می باشد ولی ممکن است شما انگیزه رفت و آمد به خیابان های مجاور اقامتگاه خود را نداشته باشید.

دسترسی به حمل و نقل عمومی

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

اگر شما در سفر به وسایل نقلیه عمومی اتّکا می کنید ، بهتر است هتلی را انتخاب کنید که دارای ایستگاهی در نزدیکی شما باشد و مجبور نشوید که برای هر بار خارج شدن از سوییتتان و دیگر رفت و آمد ها 20 دقیقه از وقتتان را تلف کنید.

یکی دیگر از معانی این اصطلاح ممکن است این باشد که ایستگاهی در نزدیکی شما باشد که شما را به ایستگاه دیگری ببرد و سپس شما می توانید از آن جا به ایستگاه مترو بروید در حالی که شما فقط قصد سفر با مترو را داشته اید!

اگر رمزگشایی از برنامه های اتوبوس رانی و مدیریت بلیط ها ایده ی مفرّحی برای شما به نظر نمی آید ، حتماً قبل از رزرو هتل مسیر های رفت و امد خود را مشخص کنید.

صبحانه اروپایی

 اصطلاحات گمراه کننده گردشگری که نباید به آن توجه کرد

ممکن است بپرسید ، صبحانه اروپایی دقیقاً چیست؟ ریشه این کلمه به انگلستان باز می گردد و از آن زمان به عنوان صبحانه ی سبک اروپای میانه ای یاد می شود و در فرهنگ لغت مریام- وبستر به معنای “صبحانه ای سبک شامل قهوه ، نان تست و نان ساندویچی” است.

ولی مشکل اینجاست که هنگامی که مسافرین مدرن و امروزی ، به خصوص آمریکایی ها ، با احساس گرسنگی زیاد به سر میز صبحانه می آیند به دنبال انتخاب های فراوان هستند و حداقل این انتخاب ها دستگاه وافل ساز است.

اگر دسترسی سریع به صبحانه ای اساسی برای شما اهمّیت دارد ، قبل از رزرو هتل با آن جا تماس گرفته و از برنامه های مربوط به صبحانه آن ها آگاه شوید و اگر به این نتیجه رسیدید که برای شما کافی نخواهد بود ، چند کافه و رستوران را برای میان وعده نشان کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید