بنر هدر

شیوه ی پخت تنورچه بلوچی خوش مزه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بلوچستان از دیرباز زنان زحمتکش و با محبت و مهربانی داشته است که دوش به دوش همسرانشان زندگی را اراده می کردند. زنان زحمتکش بلوچی در کنار دوخت و دوز زیبا دست پخت بسیار خوب و لذیذی دارند.

تنورچه یا ترونچه یکی از غذاهای محلی سرزمین پر رمز و راز خوراک یعنی بلوچستان است. فرهنگ غذایی جنوب استان سیستان و بلوچستان بسیار وابسته به نوع معیشت آنان یعنی دامپروری است.

شیوه ی پخت تنورچه بلوچی خوش مزه

از این رو بسیاری از غذاهای محلی آنان از گوشت دام تهیه می‌شود. تنورچه یقینا یکی از معروف‌ترین خوراک‌های بلوچی است که علاوه بر طعم شگفت انگیز می‌تواند هر کسی را که درباره غذاهای محلی بلوچستان اطلاعاتی ندارد، عاشق غذاهای آنان کند.

تنورچه ی لذیذ بلوچی به دو شیوه درست می شود که ما در این مطلب از جاذبه ها هر دو شیوه را آموزش می دهیم.

برای تهیه ی این غذای خوش مزه و با کیفیت بلوچی تنها نیاز به گوشت مرغوب است که از دام های همان منطقه گرفته و به سیخ کشیده می شود.

روش اول

شیوه ی پخت تنورچه بلوچی خوش مزه

1 – ابتدا سیخ زدن، گوشت گوسفندی را ذبح و آن را به قطعات درشت خرد می کنند. سپس هر قطعه بزرگ را به سیخی از چوب نخل می کشند.

سیخ ها را زمانی در تنور قرار می دهند که ذغال های دورن تنور گداخته و قرمز شده باشند در این مرحله اگر بخواهند کباب مورد نظر آبدار شود ظرفی از آب را روی ذغال ها درون تنور قرار می دهند.

2 – سیخ ها را دور تا دور ظرف آب به دیواره تنور ایستاده قرار می دهند. این کار باعث می شود گوشت به اصطلاح بخارپز هم بشود.

بعد از این مرحله در تنور را با سینی یا هر وسیله دیگری که مقاوم در برابر حرارت باشد می پوشانند و روی آن را با کاهگل می پوشانند.

شیوه ی پخت تنورچه بلوچی خوش مزه

البته تنور مثل همه تنورها از زیر ورودی هوا داردو این حالت را بین ۴۵ دقیقه تا ۱ساعت نگاه می دارند البته زمان پخت باز هم به گوشت های سیخ کشیده شده  بستگی دارد. سپس نوبت به صرف آن کباب مخصوص بلوچی می رسد. این کباب را به تنهایی یا با پلو سفید سرو می کنند.

روش دوم

شیوه ی پخت تنورچه بلوچی خوش مزه

در این روش یک گوسفند کامل را ذبح نموده، پاک کرده و درون شکم آن را خالی می‌کنند. (گوسفند باید به اندازه تنور باشد) سپس دست و پا و شکم آن را بسته و به صورت آویزان درون تنور قرار می‌دهند.

در ادامه درب تنور را کاملا بسته و به مدت یک ساعت اجازه می‌دهند تا کاملا پخته شود. معمولا تنورچه را با نان یا چلو ساده میل می‌کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید