بنر هدر

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کیک ها انواع مختلفی دارند که برای عصرانه بسیار مفید هستند و در کنار یک چای قند  پهلو یک عصرانه ی بیاد ماندنی می سازند. از پر طرفدار ترین کیک های موجود کیک اسفنجی هست که هم به عنوان پایه برای کیک های تولد استفاده می شود و هم خوردنی بسیار لذیذی است.

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

پایه و اساس پخت برای اکثر کیک ها یکسان می باشد و فقط نحوه پخت و میزان مواد استفاده شده در آنها باعث تفاوت آنها می شود به عنوان مثال کیک ساده با کیک اسفنجی تفاوت خاصی ندارد فقط دردستور پخت کیک اسفنجی از تخم مرغ بیشتری استفاده می کنیم.

مواد لازم کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

مقدار مواد ذکر شده در این دستور تهیه برای یک قالب با قطر 25سانتیمتر گفته شده و اگر قالب شما کمتر از 25 سانتیمتر است تعدا تخم مرغ را 6 عدد انتخاب کنید و با این مواد اولیه 2 تا 3 کیلو کیک بدست می آورید.

تخم مرغ: 8 عدد

آرد: 2 پیمانه

شکر: 2 پیمانه

بکینگ پودر: 2 قاشق چایخوری

وانیل: 1 قاشق چایخوری

 نکته :پیمانه ذکر شده در دستور تهیه کیک اسفنجی یک لیوان دسته دار فرانسوی می باشد.

دستور پخت کیک اسفنجی مخصوص

قبل از شروع کار ابتدا فر را در دمای 180 درجه روشن کنید تا آماده پختن کیک شود.

مرحله اول

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا می کنیم و در 2 ظرف جدا گانه می ریزیم و بعد از جدا کردن زرده و سفیده شروع به هم زدن سفیده آن می کنیم.

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

بعد از چند دقیقه یک پیمانه شکر را اضافه کرده و با هم زن برقی می زنیم، این کار حدود 10 الی 15 دقیقه طول می کشد و باید تا جایی هم بزنید که سفیده سفت شود و از ظرف نریزد.سپس آن را درون یخچال قرار دهید تا آب نیندازد.

مرحله دوم

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

در این مرحله درون ظرفی که زرده های تخم مرغ در آن است وانیل می ریزیم و مقداری هم می زنیم و بعد از آن شکر باقیمانده را اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم تا کرمی رنگ شود و سپس یک لیوان آب داغ داغ را در چندین مرحله به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم.این کار باید با سرعت انجام شود تا زرده ها سفت نشوند.

مرحله سوم

آرد و بکینگ پودر را مخلوط کنید و حداقل 2 بار آن را الک کنید تا ذرات آرد از هم جدا شوند و در هنگام پخت به خوبی پف کند.بعد از الک کردن آن آرد را کم کم به ظرفی که زرده ها در آن هستند اضافه میکنیم و با لیسک به طور مرتب هم میزنیم.

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

نکته:باید در تمام مراحل همیشه در یک جهت مواد را هم بزنیم و اگر در جهت های مختلف مواد کیک را هم بزنیم کیک پف نخواهد کرد.

مرحله چهارم

وقتی آرد به خوبی مخلوط شد سفیده را که در یخچال گذاشته ایم را خارج می کنیم و کم کم با مواد دیگر مخلوط میکنیم تا مواد به شکل تصویر زیر در بیاید.در این مرحله کار تهیه مواد کیک تمام می شود.

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

نکته:نباید سفیده را با مواد دیگر هم بزنید فقط نیاز است مواد ترکیب شوند که این کار را به آرامی با یک لیسک انجام دهید.

مرحله پنجم

در این مرحله کف قالب را کاغذ روغنی قرار می دهیم اگر کاغذ روغنی نداشتید می توانید کف قالب و دیواره های آن را با روغن چرب کنید و سپس مقداری آرد(خیلی کم) روی آن بریزید تا کیک به قالب نچسبد.

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

سپس مواد کیک را درون بریزید و سطح آن را صاف کنید و در آخر قالب کیک را چند بار بر روی سطح سفت بکوبید تا هوای موجود در کیک خارج شود.سپس قالب را در دمای 170 درجه به مدت 40 دقیقه درون فر قرار می دهیم.

طرز تهیه کیک اسفنجی بسیار خوشمزه

نکات پایانی درست کردن کیک اسفنجی

باتوجه به این که دمای فر های مختلف با یکدیگر متفاوت است شما بعد از گذشت 30 دقیقه از پخت کیک می توانید درب فر را بازکنید و با یک خلال دندان پختن کیک را تست کنید و اگر مواد کیک به خلال دندان چسبیده بود 10 دقیقه دیگر نیز در فر قرار دهید.
حتما باید 1/3 فضای قالب خالی باشد تا بتواند به خوبی پف کند.
بعد از پخت کیک فر را خاموش کنید و کیک را نیم ساعت درون فر بگذارید تا قالب سرد شود و کیک به راحتی جدا شود.

نکات تکمیلی در مورد کیک اسفنجی

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 45دقیقه میباشد .
کیک اسفنجی را می توانید در وعده دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید