شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بعضی فنون سفر شما را لذّت بخش تر می کند. بعضی دیگر برای صرفه جویی در پول و بودجه به شما کمک می کنند امّا مواردی را که اینجا برای شما آماده کرده ایم می توانند شما را از مخمصه نجات دهند.

شگرد ها و تکنیک های حافظ جان

مواردی که در زیر به آن ها اشاره شده است می توانند حامی جان و مال شما در شهر و جادّه باشند.

اطلاعات پزشکی و سلامت مهم خود را بر روی تلفن همراه خود به نمایش بگذارید.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

بعضی برنامه ها و اپلیکیشن های موجود در بازار این قابلیت را به شما می دهند که تمام اطلاعات اساسی پزشکی خود را (مثلاً؛ آلرژی های شدید و دیگر مشکلات خاص فردی مانند بیماری صرع و یا ناراحتی قلبی و…) بر روی صفحه قفل شده گوشی خود یا همان lock screen قرار دهید تا در صورت نیاز پزشکان و یا مسئولین اورژانس در مواقعی که شما بیهوش شده اید بدون نیاز به رمز عبور گوشی و یا اثر انگشت شما بتوانند به این نکات دست پیدا کنند.

این تکنیک برای کسانی که به تنهایی سفر می کنند و یا با همراهی که با این نکات سلامتی در مورد آن ها آشنایی ندارند بسیار کاربردی تر است. دو نمونه از این اپلیکیشن ها health app برای گوشی های آیفون و medical ID app برای گوشی های اندروید است.

مقداری پول در کفش خود ذخیره کنید.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

یکی از تاکتیک های کهن و بسیار ملموس برای حل مشکلات و یا جلوگیری از آن ها پنهان کردن یک صد دلاری و یا مقادیر مشابه آن در کفشتان است.

در اواخر دهه ی 80 میلادی و زمانی که در کوهستان های آلپ در سفر بودم و ماشین های خودپرداز ، ماشین خرید بلیط قطار و دسترسی به پول نقد به غیر از برداشت مستقیم از بانک امکان نداشت ، به یاد دارم هنگامی که صبح روز یکشنبه از خواب برخاستم و به منطقه عبور از مرز رسیدم لازم بود که برای استفاده از خدمات راه آهن آن کشور بلیط تهیّه کنم.

در آن جا متوجّه شدم که به میزان کافی پول برای خرید بلیط در جیب ها و کیف پول خود نداشتم و مسئولان آن جا کارت اعتباری قبول نمی کردند.

فردای آن روز پرواز داشتم و مأمور مرزی با من همدردی نمی کرد. به مشکل بزرگی برخورده بودم امّا روز قبل از شروع سفر که تقریباً 18 روز پیش می شد به بانک نزدیکی از خانه خود رفتم و 100 دلار برداشت کردم و در خارج بانک در کفش خود قرار دادم.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

اگر من این کار را نمی کردم این سوی مرز ، بدون جایی برای ماندن ، بدون پول و دوست و آشنایی می ماندم و نمی توانستم به مسافرت خود ادامه دهم. با این اسکناس 100 دلاری هزینه قطار را پرداخت کردم و روز بعد خود را به نزدیک ترین بانک رساندم.

با اینکه امروزه دسترسی به پول و عابر بانک ها آسان تر شده است ، هنوز هم این شگرد در مواقعی که کیف پول شما به سرقت می رود و یا کارت های بانکی خود را به همراه ندارید کاربرد دارد.

بهتر است که از پول منطقه ای که در آن هستید در کفش خود داشته باشید برای همین در اوّلین فرصت بعد از رسیدن به کشور ، از عابربانک پول آن جا را برداشت کرده و آن را در کفش خود پنهان کنید.

اشیاء با ارزش خود را با هم سفر خود تقسیم کنید.

اگر با دوست خود سفر می کنید ، بهتر است که فقط یک نفر از شما تمام پاسپورت ها ، کارت های اعتباری ، پول و کلید هتل را با خود حمل نکند زیرا؛ شما هرگز نمی خواهید که آن شخص با گم کردن این لوازم و یا با به سرقت رفتن آن ها ، تمام مدارک خود را از دست بدهید و هیچیک از ابزار مقابله با مشکلات خود را همراه نداشته باشید.

اگر که به تنهایی سفر می کنید ، هر دو کلیدی را که هتل به شما ارائه می کند تحویل بگیرید و یکی را در کیف پول خود و دیگری را در جیب دیگری و یا در کیف کمری خود بگذارید.

پول و کارت های بانکی خود را نیز به همین شکل تقسیم کنید و مقداری را در دسترس خود و بقیه آن را در صندوق خود در هتل و یا در کیف کمری خود پنهان کنید.

با انجام این کار ، در هنگام سرقت به نظر می رسد که شما همه چیز را به آن ها تحویل داده اید و اگر خدا بخواهد می گذارند بروید و جان و نصف دیگری از مال خود را نجات می دهید.

شماره های اضطراری را در تلفن خود ذخیره کنید.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

با اینکه شماره اضطراری در آمریکا 911 می باشد ، در بسیاری از دیگر کشور ها این شماره کاربردی ندارد. وزارت امور خارجه آمریکا فایل PDF پر کاربردی را که شماره های اضطراری تمام کشور ها در آن است در سایت خود قرار داده است.

به این نکته توجّه کنید که در بعضی کشور ها شماره اورژانس ، آتشنشانی و پلیس آن ها با هم تفاوت دارد پس حتماً به یاد داشته باشید که تمام آن ها را ذخیره کنید.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

در بعضی مواقع تماس با 911 کار درستی نمی باشد بنابراین سعی کنید شماره های نیروی انتظامی منطقه و نزدیک ترین سفارت خانه کشور خود را نیز بیابید و ذخیره کنید. شهروندان آمریکا نیز شاید بخواهند در برنامه “دستورکار ثبت نام مسافران هوشمند” یا (STEP) شرکت کنند تا در مواقع اورژانسی سفارت خانه با آن ها تماس بگیرد.

بسته به نوع گوشی همراه خود ممکن است برنامه خودکاری برای برقراری تماس های اضطراری وجود داشته باشد. اگر گوشی شما سیستم عامل ios 11 داشته باشد می توانید با فشردن دکمه کناری به همراه یکی از دکمه های تنظیم صدا ( برای گوشی های آیفون X و آیفون 8 و +8) و یا با 5 بارفشردن دکمه کناری به طور مداوم ( برای گوشی های آیفون 7 به قبل ) به برنامه SOS emergency دسترسی پیدا کنید.

این برنامه یک اسلایدر را در گوشی شما فعّال می کند که با باز کردن آن می تواند در هرکجا که هستید با سرویس های ویژه تماس بگیرید.

بین طبقه سوم و ششم ساکن شوید

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

احتمالاً شما اتاق هتل خود را با توجه به سرویس ها و منظره آن از پنجره انتخاب می کنید ولی باید به امنیت خود نیز توجّه کنید. خانم سارا شلیشتر در کتاب “نکاتی در باب امنیت در هتل ها” نوشته است: “تا جایی که می توانید سکونت در طبقه همکف را قبول نکنید.

بسیاری از کارشناسان امنیتی سکونت در طبقه های سوم تا ششم را پیشنهاد می کنند. به این دلیل که به اندازه کافی بالا هستند تا وارد شدن به آن ها با هدف سرقت سخت و دشوار باشد و به میزان مناسبی پایین هستند تا نردبان های مخصوص مأموران آتشنشانی به آن ها برسد.”

نگذارید میزان بنزین داخل باک شما پایین بیاید.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

توجّه به میزان بنزین درون باک ماشینتان به شما کمک می کند تا مجبور به سوخت گیری در مناطق مشکوک و نا امن نشوید. این نکته مخصوصاً برای کسانی که در حال سفر در بیابان یا مناطق دور از تمدّن و یا مناطق بسیار سرد جهان هستند اهمّیّت فراوانی دارد چون در این مناطق بدلیل نبود سوخت ، گیر افتادن می تواند جان انسان را تهدید کند.

حواستان به آنچه می نوشید باشد.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

ندانستن زبان و قوانین کشوری که به آن سفر می کنید شما را آسیب پذیر تر می کند. پس بهتر است از نوشیدن نابخردانه و زیادی نوشیدن بپرهیزید.

ریخته شدن نوشیدنیتان به داخل لیوان را با دقّت زیر نظر بگیرید و هرگز از آن چشم برندارید و بیش از دو لیوان هم ننوشید مخصوصاً اگر تنها به مسافرت رفته اید.

در مواقعی که احساس ناامنی می کنید بهتر است صرفه جویی نکنید.

همه ی ما دوست داریم در حین سفر مقداری از پولمان را ذخیره کنیم ولی این کار در قبال جان ما ارزشی ندارد. اگر از امنیت محیط اطراف خود بی خبرید یا باید مسیر طولانی را تا هتل خود پیاده بروید در صرف مقداری از پولتان برای گرفتن تاکسی و رساندن خود به منطقه ای امن دریغ نکنید.

این نکته در زمانی که از میزبان مسافرخانه خود و یا در منطقه ی متلی که در ساکن هستید احساس امنیت نمی کنید نیز صدق می کند. وقتی سلامتی شما در یک منطقه در خطر است ، ساکن نمانید.

با استفاده از اپ نقشه مسیر تاکسی ها و ماشین های اجاره ای که سوار می شوید را کنترل کنید.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

تحت نظر داشتن مسیر در زمانی که سوار ماشین ناآشنایی می شوید از گم شدن شما و یا رسیدن به منطقه ای نا امن و خطرناک جلوگیری می کند.

اگر احساس خطر می کنید با شماره های اورژانسی تماس بگیرید و اگر می توانید از ماشین خارج شوید. ترجیحاً در جایی پیاده شوید که شلوغ باشد و بتوانید از بقیه کمک بگیرید.

آلرژی های خود را مدیریت کنید.

شگرد های مرموز در سفر برای حفظ جان

اگر شما آلرژی خطرناکی دارید که ممکن است سلامت شما را به خطر بندازد ، حتماً طریقه گفتن و هجی کردن آن را به زبان کشوری که به آن سفر می کنید یاد بگیرید.

هم چنین بهتر است به دنبال راهی برای تبلیغ و به اطلاع عموم رساندن مشکل خود باشید. یکی از این راه ها می تواند بستن دستبند سلامتی باشد. یک روش دیگر می تواند به همراه داشتن کارت “آلرژی غذایی” باشد. این کارت را می توانید از سایت Select Wisely تهیّه کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید